موج‌سواری سلبریتی‌ها بر سبک زندگی مردم

مردم طرفدار چیزی هستند که ندارند و دوست دارند روزی به دست بیاورند، آن‌ها جذب پکیج کاملی از سبک زندگی، زیبایی، ثروت، شهرت و نوع‌دوستی سلبریتی‌ها می‌شوند، سلبریتی‌هایی که توده‌های عظیمی از مردم را با خود همراه می‌کنند و بی‌ارزش‌ترین و خصوصی‌ترین اطلاعات زندگی‌شان را در اختیار طرفدارانشان می‌گذارند...

گروه جامعه خبرگزاری ایمنا - آلا توحیدی: دنیای امروز، دنیای کسانی است که ارزش‌های پیش پا افتاده و سبک زندگی بی‌کیفیت خود را با قدم زدن روی فرش قرمز به مردم القا می‌کنند و بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی جامعه آنجا شکل می‌گیرد که مردم به راحتی سوار بر موج ارزش‌ها و هنجارهای ساده کوتاه‌مدت سلبریتی‌ها، الگوی زندگی و رفتاری‌شان را تقلید می‌کنند تا بلکه در جزیی‌ترین نمودهای زندگی شبیه آن‌ها باشند و مردم بسته به هر شرایطی با تغییر رفتار، سبک زندگی، مدل و استایل سلبریتی پیوسته در حال گذار از ارزش‌هایی به ارزش‌های دیگر هستند و هویت مشخص و قابل اتکایی پیدا نمی کنند.

سلبریتی‌ها یا همان چهره ها و ستاره های مشهور در دنیای بازیگری، موسیقی، ورزش، سیاست و ... عکس‌های اینستاگرامی رنگارنگشان را با کودکان کار، کمپ معتادین و زندانیان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند اما آیا وضعیت این معضلات اجتماعی بعد از این عکس‌ها بهتر می‌شود؟ کودکان کار هم‌چنان کار می‌کنند و کتک می خورند، معتادین قربانی می‌شوند و زندانیان در غم فراق خانواده می‌سوزند، با نگاه کردن به این عکس‌ها و فعالیت‌های حاشیه‌ای بسیاری از سلبریتی‌ها به خوبی می توان مهم‌ترین ویژگی آنها را در عرصه اجتماعی متوجه شد، فرهنگ شهرت به طرز عجیبی با ساده‌سازی مفاهیم مختلف عجین شده است.

سید محمد سجادزاده، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اصل شکل‌گیری سلبریتی‌ها در جامعه می‌گوید: این شکل‌گیری به فضای اجتماعی جامعه، کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که از طریق ستاره‌ها درآمد کسب می‌کنند وابسته است، چراکه چهره‌های جدید به این دنیا اضافه می‌شوند که اکثرا شناسنامه کاری قوی ندارند اما به خاطر استایل و قیافه به سوپراستار تبدیل می‌شوند.

وی با انتقاد از فضای رسانه‌ای کشور تصریح می‌کند: ظاهرا مسئولان صدا و سیما بدشان نمی‌آید به پدیده بزرگ‌سازی سلبریتی‌ها دامن بزنند و در تاک شوهای تلویزیونی از یک بازیگر یا فوتبالیست دعوت کنند تا در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که هیچ تخصصی در آن ندارند صحبت کند و بعد از آن از او سوءاستفاده شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مسیر غلطی که رسانه‌ها از سلبریتی‌ها برای مردم می‌سازند، اظهار می‌کند: رسانه‌های داخلی نسخه‌های غلطی از سلبریتی‌ها برای مردم تجویز می‌کنند شاید این پدیده در آمریکا طبیعی باشد ولی در ایران محل تامل است.

عرض اندام سلبریتی‌ها در ایسنتاگرام و فیس بوک

سجادزاده اینستاگرام و فیس بوک را محل عرض اندام و سالن مدلینگ سلبریتی‌ها می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ستاره‌ها یکی از مراجع جدی الگو هستند، ماشین، ساعت، نوع پوشش، ویلا، آرایش و حتی نوع حرف زدنشان تبدیل به الگو می‌شود و با شکل‌گیری فضای اینترنت سرعت و رشد بیش‌تر و دقیق‌تری پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: سلبریتی‌ها برای مجموعه‌ها و فضاهایی مثل باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌های برند و مزون‌های لباس فالور و فضای اقتصادی ایجاد می‌کنند و این موضوع بزرگترین آسیب اجتماعی به جامعه است همچنین کمتر دیده شده فضای شغلی آن‌ها سالم باشد و همیشه درگیر آلودگی‌های اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی هستند.

این پژوهشگراجتماعی با اشاره به القا کردن فضای اجتماعی سطحی از طریق ستاره‌ها به جامعه اذعان می‌کند: سلبریتی‌ها هم خودشان تمایل دارند وارد مسائل سطحی و تاثیرگذار نشوند و هم فضای اجتماعی از آن‌ها چنین چیزی را مطالبه می‌کند به همین خاطر همیشه در سطح می‌مانند در صورتی که اکثر سلبریتی‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی کارهایشان را علمی پیش می‌برند اما این موضوع در کشور ما کاملا برعکس است و به شوی لباس و ادا و اطوارهای ناشایست منجر می‌شود.

سجادزاده تصریح می‌کند: هربار یک سلبریتی گاف می‌دهد، همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درگیر این موضوع می‌شوند و آن را به بحران تبدیل می‌کنند در صورتی که هر انسانی شرایطی دارد و بنا به ملاحظاتی ممکن است اشتباه کند یا تغییر عقیده بدهد اما اخلاق و اعتقادات دینی را نباید به اشخاص گره زد.

تفریحی به نام گاف‌گیری از سلبریتی‌ها!!

وی با اشاره به خشم نهفته‌ای که در متن اجتماع دیده می‌شود، می‌گوید: مردم بدشان نمی‌آید گاف سلبریتی‌ها را بگیرند، به همه نشان بدهند و یک اشتباه را به بحران روانی و معضل اجتماعی تبدیل کنند در صورتی که فرهنگ و دین ما حکم به خطاپوشی دارد.

این جامعه شناس بازنگری رسانه ملی در برخورد با سلبریتی‌ها را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: وقتی بی‌دلیل از ستاره‌ها برای مردم بت ساخته می‌شود روی اشتباهات و مشکلات آن‌ها مانور می‌دهند مثلا در یک برنامه تلویزیونی از فلان خانم بازیگر مشهور که دوبار طلاق گرفته سوال‌هایی در مورد زندگی موفقش می‌پرسند، از این بازیگر چهره می‌سازند و ذهن مردم را درگیر مسائل سطحی می‌کنند بعد از آن وقتی عکس‌های بی حجاب این خانم بازیگر در پارتی یا کشور دیگر منتشر می‌شود این موضوع تبدیل به بحران می‌شود.

سجادزاده با اشاره به انتشار عکس‌ها و فیلم‌های مجریان و بازیگران با پوشش نامتعارف ابراز می‌کند: با درشت‌نمایی خطای فلان مجری یا بازیگر چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا اصلاح می‌شود؟ یا دیگر از حوزه فعالیتش طرد می‌شود و شاید کشور را ترک کند و به دشمن این نظام تبدیل شود؟

وی بازنگری در فرآیند شکل‌گیری سلبریتی‌ها را ضروری می‌داند و می‌گوید: مدیران فرهنگی و اجتماعی کشور باید به این مسئله به طور ویژه بپردازند تا هرکسی در حوزه‌هایی که تخصصی در آن ندارد، وارد نشود و تاثیرگذاری کمتری در جامعه داشته باشد.

متاسفانه اخیرا فرهنگ جامعه مردم را به سمتی هدایت می‌کند که با دیدن سلبریتی‌ها رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند، به همین خاطر با بررسی سلبریتی‌های هر جامعه می‌توان به فرهنگ توده‌ای و شکاف‌های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد چرا که فرهنگ شهرت فراتر از علاقه به آدم‌های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات جامعه و واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی است.

کد خبر 313447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.