آغاز روزشمار برای «تبریز 2018» / شهر اولین ها در تکاپوی جهانی شدن

تبریز 2018 رویدادی مهم در عرصه گردشگری برای این شهر و حتی ایران است. رویدادی که برای به وقوع پیوستن و به نظاره نشستن آن تنها پنج ماه فرصت باقیست.

به گزارش ایمنا، تبریز 2018 رویدادی مهم در عرصه گردشگری برای این شهر و حتی ایران است. رویدادی که برای به وقوع پیوستن و به نظاره نشستن آن تنها پنج ماه فرصت باقیست و باید هرچه سریعتر چه در سطح استانی و چه در سطح ملی برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و اقدامات مورد نیاز انجام شود.

یکم دی ماه 1394 بود که در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، شهرتبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد و از آن زمان تا کنون برنامه‌های مختلفی در راستای آمادگی برای تبریز 2018 انجام شد؛ اکنون که کمتر ازنیم سال برای برگزاری این رویداد مهم زمان باقی است این پرسش ها به ذهن می رسد که تبریز شهر اولین ها به چه صورت می خواهد خود را به عنوان یک جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی در حوزه های مختلف به نمایش گذارد؟ آیا مسئولان به میزانی تلاش کرده اند که در سال های آتی نیز این شهر به شهری نمونه در گردشگری جهانی انتخاب شود؟ طی این مدت مسئولان و مدیریت شهری چه برنامه ای برای این رخداد بین المللی داشته و در واقع چه نسخه ای برای آن پیچیده اند؟ آیا زیرساخت‌های لازم اقتصادی، ارتباطی، فرهنگی، گردشگری، بهداشتی و... در این شهر به حد مطلوب رسیده است یا نه؟

ابتدای امر باید گفت که شهرداری تبریز که مدیریت این شهر را برعهده دارد نقشی مهم در برگزاری این رویداد داشته و باید بررسی کرد که از سوی این سازمان تا کنون چه اقداماتی انجام شده است.طبق گفته شهردار تبریز میزان 300 میلیارد تومان بودجه برای برگزاری این رویداد در نظر گرفته شده است. شهردار تبربز می گوید که برای تبریز 2018 از سوی این سازمان پروژه هایی تحول آفرین در دستور کار قرار گرفته است و اقداماتی در حوزه‌های عمرانی ، ترافیکی و گردشگری مطرح بوده است. یکی از این اقدامات بهره برداری از پایانه مرکزی این شهر است که بلاخره بعد از گذراندن سه دهه پرفراز و نشیب اکنون با هزینه ای بالغ بر 80 میلیارد تومان به ثمر نشسته و از زیباترین، مجهزترین و عظیم ترین مراکز حمل‌و نقل شهری در کشور محسوب می شود.

نجفی که اجرای پروژه مهم میدان آذربایجان با هزینه 60 میلیاردی و بازسازی اتوبان پاسداران با هزینه 100 میلیاردی را اقدامی مهم در کاهش ترافیک و روان سازی ترافیک غرب و شمال شهر می داند، احداث مرکز همایش های بین المللی تبریز را از جمله پروژه هایی عنوان می کند که وضعیت گردشگری و فرهنگی این شهر را متحول خواهد کرد.

وی که توسعه فضای سبز شهری را بسیار اثر گذار در توسعه گردشگری مطرح می کند، مجموعه تفریحی گردشگری عینالی را از جمله فضاهایی می خواند که توانسته با اقدامات خوب مدیریت شهری به یکی از کانون های مهم گردشگری در شمال غرب کشور بدل شود. جنگل کاری های ویژه در عباس میرزا و خاوران، ائل داغی ، وادی رحمت و ... از جمله اقدامات دیگر شهرداری تبریز در حوزه فضای سبز است.

تبریز در دیپلماسی شهری نیز توانسته به خوبی عمل کند و با شهرهای استانبول، غزه، باکو، کربلا، گنجه، قازان، خجند، ارزروم، ماگیلف تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کند.

شهردار تبریز با اشاره به اهمیت حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری به راه اندازی خط هوایی (تبریز - هامبورگ) و سیستم الکترونیکی صدور روادید در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز اشاره می کند که از اقدامات ویژه تبریز در بخش حمل و نقل هوایی است.

وی احداث سرویس های بهداشتی در 20 نقطه از شهر و افزودن 300 دستگاه اتوبوس نو به ناوگان حمل و نقل درون شهری را از دیگر اقدامات می داند.


با توجه به تمامی این گفته ها و تحسین مدیریت شهری تبریز لکن باز هم با قدم گذاشتن در برخی از خیابان های شهر تبریز با مناظری رویه رو می شویم که به هیچ وجه زیبنده یک شهر گردشگری نیست و آلودگی های بصری فراوانی به چشم می خورد که این به معنای آن است که هنوز جای کار بسیار است و باید از زمان باقیمانده تا رویداد 2018 نهایت بهره را برد که سخنان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز نیز بر این گفته ما صحه گذاشت.

بابایی اقدم با اشاره به فرصت محدود تا تبریز 2018 و وجود آلودگی های بصری زیاد در سطح شهر خبر از برگزاری جلسه ای در این خصوص با حضور اعضای کمیسیون شهرسازی شورا و مدیران و معاونین شهرداری تبریز در سالن اجتماعات شورای شهر داد.

وی گفت: در این جلسه در باب زیباسازی ورودی های شهر تبریز، رفع معایب نورپردازی ها، جداره سازی مسیرهای تاریخی شهر، ساماندهی مبلمان شهری و المان های شهر، ایجاد پارکهای موضوعی بحث و مشورت شد و تصمیمات لازم در جهت بهبود زیبایی منظر تبریز برای اجرا اتخاذ شد.

بابایی اقدم با اشاره به اهمیت زیباسازی و مبلمان شهری، افزود: زیبا بودن شهرها یکی از آرمان های عمده برنامه ریزی های شهری است و در این راستا مسئله ورودی های شهر و ساماندهی بافت تاریخی شهر از جمله مصادیقی است که نقشی مهم در سیمای شهر دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اظهار امیدواری کرد که با اقدامات ویژه مسئولین ، تبریز به صورتی ویژه به میزبانی از رویداد مهم گردشگری تبریز ۲۰۱۸ برود.

رضا حاج محمدی کارشناس گردشگری نیز در گفتگو با شهرفردا با بیان اینکه هم اکنون تبریز 2018 تبدیل به یک رویداد ملی شده است، گفت: این رویداد از دهم دی ماه سال جاری آغاز به کار می کند که مسئولان بسیاری در سطح ملی برای برگزاری باشکوه این رخداد جهانی در حال برنامه ریزی هستند.


وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهر است، ادامه داد: از ین روی احداث هتل مدنظر بود که تا پایان سال میلادی جاری چندین هتل به بهره برداری می رسد و حتی قرار است که منازل مسکونی خالی نیز در اختیار مسافران و گردشگران قرار گیرد.

وی که خانه‌های بومگردی را بسیار موثر در جذب توریست می داند، گفت: متاسفانه در این زمینه اقدام مناسبی انجام نگرفته است و تنها در بخش های جنگلی اطراف شهر 4 مکان اقامتی ایجاد شده است.

حاج محمدی نصب تابلوهای شهری دوزبانه ( انگلیسی و فارسی ) را توسط شهرداری قابل تحسین دانست و افزود: این اقدام نقشی مهم در کسب رضایت گردشگران خارجی از گشت و گذار در شهر دارد.

این کارشناس گردشگری برگزاری دوره های آموزشی برای هتلداران و فعالان در حوزه حمل و نقل را ضروری خواند و ادامه داد: این مهم تا کنون مورد نظر قرار نگرفته که بایستی در این خصوص تجدید نظر شود چرا که خدمات رسانی ضعیف می تواند تاثیری بسیار منفی در جذب گردشگر داشته باشد.

احمد حمزه زاده، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز که چندی پیش از سه برابر شدن جمعیت گردشگر در تبریز طی سال 2018 خبر داده بود، گفت: تا سال 2018 و در طول این سال تعداد 25 هتل به مجموع هتل های تبریز افزوده می شود

وی با اشاره به طرح پلیس گردشگری عنوان کرد: «پلیس استان در نظر گرفته تا در مناطقی از تبریز که بخش هدف ماست، از پلیس های مسلط به زبان انگلیسی و آشنا به قوانین گردشگری استفاده کند.»

قابل ذکر است که قرار است در جریان رویداد 2018 در تبریز جشنواره های متعددی برگزار شود. جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور، جشنواره عکس فیروزه، تئاتر خیابانی و همچنین کارناوال های خیابانی که بسیاری از آنها با محوریتی تاریخی داستان اسطوره ها و قهرمان‌های تاریخی تبریز را به تصویر می کشند.

بنابراین تبریز 2018 می تواند هم در سطح ملی و هم استانی باارزآوری و اشتغالزایی بسیار خصوصا در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی همراه باشد و تصویری نو همراه با واقعیت را از فرهنگ و تاریخ ایرانیان برای جهانیان به ترسیم درآورد و همچنین جای اقتصاد ایران را در بازارهای جهانی باز و راه ورود را هموار سازد.

بی شک انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی 2018 می تواند با پیامدهای مثبتی برای کشور همراه باشد از جمله توسعه گردشگری کشور و ورود گردشگران خارجی که با ارزآوری بسیار همراه است؛ توسعه اشتغال و کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و.. که ضروریست دستگاهای اجرایی از این فرصت طلایی نهایت بهره را برده و با هزینه کردن و تامین الزامات برای برگزاری این رویداد از فرصت هایی که می تواند در پیش روی آینده این کشور قرار دهد، بهره مند شوند. به واقع با اقدامات اصولی تحقق آرمان، تبریز جهان شهری زیبا و از توسعه یافته ترین شهرهای جهان اسلام هرگز دور نخواهد بود.

منبع: شهر فردا

کد خبر 313444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.