رسالت هیئت های مذهبی تنها تحریک احساسات مذهبی مردم نیست

امام جمعه اصفهان گفت: رسالت هیئت های مذهبی تنها این نیست که احساسات مذهبی مردم را تحریک کنند، بلکه باید در کنار آن برای رشد فهم و عقل دینی مردم هم تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در مراسم تجلیل از پیشکسوتان هیئت های مذهبی اصفهان با بیان این مطلب گفت: بر کسی پوشیده نیست که فعالیت هیئت های مذهبی در کشور ما امری ضروری است. این هیئت ها هستند که واسطه انتقال مفاهیم و احکام دینی به مردم می شوند.

وی با اشاره به اینکه فضای هیئت های مذهبی باید برای جذب مردم مناسب باشد عنوان کرد: هیئت های مذهبی برای جذب مردم به سمت خود باید به رعایت نکات مهمی بپردازند.

وی ادامه داد: فضای این مجامع باید برای جوانان جذاب باشد. باید مسئولیت بسیاری از کارهای هیئت به جوانان و حتی نوجوانان واگذار شود تا سبب ایجاد احساس مسئولیت و مفید بودن در آنها شده و پایشان را به هیئت باز کند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از اعضای سپاه حضرت اباعبدلله از جوانان و نوجوانان بودند اظهار کرد: اگر دقت کنید در سپاه اباعبدلله افراد پیر و سالخورده بسیار کم بودند. از میان ۷۲ تن اغلب آنان جوان و حتی نوجوانان بودند و این نشان می دهد که ما باید الگوی کارمان در هیئت ها و مجامع مذهبی خوشرویی و محبت با جوانان، جذب آنها و اعطای مسئولیت به آنان باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه دشمن در صدد اثرگذاری بر فکر و ذهن جوانان است گفت: دشمن هزینه بسیاری را برای تسخیر فکر و قلب جوانان ما اختصاص داده و از هر روش و ابزاری برای رسیدن به این هدف خود بهره می برد.

وی ادامه داد: آنها به درستی فهمیده اند که برای نفوذ در هر جامعه ای ابتدا باید جوانان و نوجوانان آن را با خود همراه کرد. مسئله ای که ما هنوز به درستی آن را نفهمیده ایم.

نماینده ولی فقیه در اصفهان همچنین با اشاره به اینکه رسالت هیئات مذهبی تنها در تحریک شور و احساسات مذهبی مردم خلاصه نمی شود گفت: باید توجه کنید که تحریک احساسات مذهبی مردم تنها بخشی از هدایت آنان به سمت مسیر دین است.

وی ادامه داد: بخش مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که شما باید با برگزاری سخنرانی های مفید و اثرگذار به بالا بردن و افزایش عقل و درک مردم از دین و مسیر هدایت بپردازید.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در هیئت ها تنها به ریختن چای و توزیع غذا و برپایی دسته جات سینه زنی و مداحی اکتفا شود هیچ مشکلی را از مردم در زمینه دینداری حل نکرده و موجب ارتقای روحی و فکری آنها نمی شود.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه البته شور و احساسات مذهبی بخش مهمی از ایمان و باورهای دینی مردم است گفت: همه ما می دانیم که شور و احساسات مذهبی برای مردم ضرورت دارد. مثلا گریه بر اباعبدلله دل را روشن می کند و به تقویت ایمان ما منجر می شود. اما نباید فراموش کنیم که انسان تنها با این روش ساخته نمی شود.

وی انسان سازی را مهم ترین رسالت هیئت های مذهبی دانست و اظهار کرد: اگر شما بتوانید در هر سال در هیئت خودتان یک یا دو جوان و نوجوان را آنطور که شایسته است بسازید و به تعمیق باورهای دینی در آنها بپردازید، آنوقت می توان ادعا کرد که آن هیئت در مسیر درست قدم برداشته است.

وی شهدای مدافع حرم را نمونه بارز این جوانان دانست و گفت: اگر در هر هیئتی هم تنها یکی از این جوانان مخلص ساخته شود و رشد کند ما به هدف خودمان نزدیکتر شده ایم.

امام جمعه اصفهان از دیگر مسائل قابل طرح در هیئت های مذهبی را القای سیاست فرزندآوری دانست و گفت: کشور ما با بحران سالخوردگی روبروست و از اینرو باید برخلاف آنچه که دشمن تبلیغ می کند، مردم را برای فرزندآوری هرچه بیشتر تشویق کرده و از مضرات داشتن کشور سالخورده بگویید.

کد خبر 313371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.