عقب افتادن از سند ۲۰ ساله کشور با اجرایی نشدن برنامه‌های پنج ساله

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مطابق افق چشم‌انداز سند ۲۰ ساله ایران باید به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شود و به طور حتم اجرا یی نشدن برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه، کشور را از آن افق پیش‌بینی شده، دور خواهد کرد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه براساس قانون دولت موظف بود اول سال ۹۶ برنامه ششم توسعه را به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ کند، اظهار داشت: متأسفانه این امر اجرایی نشده، اما برنامه توسط ریاست مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده، زیرا دولت آیین‌نامه اجرایی این لایحه را ننوشته است.

وی افزود: به طور تقریبی این برنامه غیرقابل اجراست و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نمی‌توانند به آن عمل کنند و این باعث می‌شود که ما از آن برنامه پیش‌بینی شده، عقب باشیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس در پاسخ به اینکه عدم اجرای برنامه ششم چه عواقبی را در پی خواهد داشت، تاکید کرد: برنامه‌های توسعه  هر پنج سال یکبار توسط دولت به مجلس ارائه می‌شوند و چشم‌انداز ۵ ساله‌ای را در نظر می‌گیرند و در مجلس هم اصلاحاتی بر روی آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق افق چشم‌انداز سند ۲۰ ساله باید به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شویم و به طور حتم اجرا نشدن برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه، کشور را از آن افق پیش‌بینی شده، دور خواهد کرد.

موسوی لارگانی گفت: در دولت یازدهم برنامه به مجلس ارائه نشد و ما در مجلس، برنامه پنجم را یکسال تمدید کردیم و امروز تقریباً یکسال عقب هستیم، زیرا باید در سال ۹۴ دولت برنامه را به مجلس ارائه می‌کرد، اما در آن سال دو حکم به مجلس داد که نمایندگان مجلس در آن زمان اکثر کمیسیون‌ها، کلیات را رد کردند و گفتند که این برنامه نیست.

وی یادآور شد: در آخرین روزهای مجلس گذشته، دولت پیشنهاد داد که ما آمادگی داریم برنامه‌ای را با کمک مجلس بنویسیم و این کار انجام و کمیسیون تلفیق تشکیل شد و برنامه را نگارش کرد، اما در روزی که در صحن علنی قرار بود از کلیات طرح توسط دولت دفاع شود و در حالی که در تمام جلسات و همچنین کمیسیون تلفیق حضور داشتند؛ اظهار نظر می‌کردند، پیشنهاد می‌دادند، اما در کمال تعجب، اعلام کردند که این برنامه را قبول ندارند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: دولت دوباره همان برنامه قبلی را که در مجلس نهم رد شده بود، به مجلس دهم ارائه کرد که باز هم در مجلس رد شد و نمایندگان اعلام کردند که این برنامه نیست و در حد حکم است و این احکام به عنوان برنامه برای مجلس قابل قبول نیست.  

وی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی با اجازه‌ای که از شورای نگهبان و مقام معظم رهبری گرفت، به تدوین برنامه اقدام کرد، البته در جلسات کمیسیون تلفیق نمایندگان و سخنگوی دولت حضور داشتند و دست آخر این برنامه تهیه و تصویب شد و مورد تأیید صحن علنی و شورای نگهبان قرار گرفت.

موسوی لارگانی افزود: به عنوان مثال برخی از ماده‌هایی که تصویب کردیم، در آن عنوان آوردیم که در سال اول برنامه، این ماده باید اجرا شود، اما امروز نیمی از سال اول برنامه گذشته و دولت دیگر نمی‌تواند آن ماده را اجرایی کند و همین امر باعث می‌شود که مواد دیگری که در سال دوم و سوم و چهارم باید انجام شوند، به تأخیر بیفتند و نتوانیم به برنامه عمل کنیم.

کد خبر 312184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.