پرونده ثبت «چوگان» و«کمانچه» تا آذرماه در کمیته ارزیابی یونسکو بررسی می شوند

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: ۲ پرونده «منطقه حفاظت شدۀ ارسباران» و «منظر باستان شناسی ساسانی استان فارس» سال ۲۰۱۸ در کمیته یونسکو به منظور ثبت در فهرست جهانی ارزیابی می شوند.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: پرونده ثبت «چوگان، ‌بازی سوار بر اسب، همراه با روایت‌گری و موسیقی» و همچنین پرونده ثبتیِ مشترک با جمهوری آذربایجان درباره «هنر نواختن و ساختن کمانچه»، تا آذرماه سال جاری و به عبارتی تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی  در جلسه کمیته یونسکو ارزیابی خواهند شد.

فرهاد نظری با اشاره به اینکه پرونده نهایی «چوگان، ‌بازی سوار بر اسب، همراه با روایت‌گری و موسیقی» و «هنر نواختن و ساختن کمانچه» ۲ سال قبل به یونسکو ارسال شده و در صفحه اشتراک‌گذاری اطلاعات وب سایت یونسکو نیز ثبت و در دسترس است، افزود: ما می توانیم در هر سال یک میراث طبیعی، یک میراث تاریخی و هر ۲ سال یکبار نیز می توانیم یک پرونده ناملموس برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو ارسال کنیم و اگر امسال یعنی سال ۲۰۱۷ میلادی ۲ پرونده چوگان و کمانچه را به عنوان میراث ناملموس داریم به این دلیل است که کمانچه بصورت مشترک با کشور آذربایجان بررسی و ثبت خواهد شد و پرونده های مشترک، سهمیه ای را به خودش اختصاص نمی دهد. ما درواقع از ظرفیت پرونده های مشترک استفاده کردیم و یک پرونده بیشتر ارسال کرده ایم.

نظری تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ و در زمینه میراث طبیعی، پرونده «منطقه حفاظت شدۀ ارسباران» و در مورد میراث تاریخی نیز «منظر باستان شناسی ساسانی استان فارس» به منظور ثبت در فهرست جهانی یونسکو بررسی خواهند شد اما فعلاً پرونده ای به عنوان ثبت بصورت میراث مشترک برای سال ۲۰۱۸ درنظرگرفته نشده است.

مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور با اشاره به این که پرونده ثبت «آئین یلدا» دردست تدوین است اما هنوز زمان ارسال پرونده نهایی به یونسکو مشخص نشده است، اظهار داشت: ایران پرونده «شب چله» را در تاریخ ۱۹ مارس۲۰۱۵  برابر با ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۳ در صفحه اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ترویج پرونده‌های چند ملیتی به ثبت رسانده است، هرچند هنوز نام هیچ کشوری برای همکاری با ایران برای ثبت میراث ناملموس «شب‌چله» در این صفحه ثبت نشده است، اما این سند برای همیشه در یونسکو باقی می‌ماند.

فرهاد نظری ادامه داد: پرونده اولیه ثبت آیین یلدا ارسال شده اما هنوز پرونده اصلی برای ارسال به یونسکو تهیه نشده است، افزود: پرونده باید در شورای سیاستگذاری سازمان رفته و سپس به یونسکو ارسال شود که بعد از ارسال، حداقل ۱۸ ماه تا ثبت نهایی در یونسکو به طول می انجامد اما هنوز زمان دقیق ارسال این پرونده به یونسکو مشخص نشده است.

کد خبر 311997

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.