شاهراه‌های فرهنگی با فقدان نوآوری، خلاقیت و ابداع  مواجه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بهره گیری از نوآوری های موجود در دنیا، همپایگی با دنیا نسبت به فکر و ایده و همچنین ابتکار عمل، سه قدم اساسی برای پیشتازبودن است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مجمع مبلغان طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستان، ضمن اشاره به اینکه برای غنی سازی اوقات فراغت نسل جدید باید آنها را به سمت ارتباطات محیطی و اجتماعی در فضای فیزیکی و حقیقی سوق داد و در این راه می توان میان روش های سنتی در فرهنگ خودی و قابلیت های موجود در ابزارهای نوین تلاقی و اتصال ایجاد کرد، اظهار داشت: امروز اوقات فراغت بیشتر حالت خانگی و انفرادی یافته، برخلاف دوره های پیشین که علی رغم عدم وجود امکانات، در این زمینه فضای اجتماعی و مشارکتی حاکم بود؛ اما امروز کودکان، نوجوانان و جوانان کمتر در فضاهای محیطی و اجتماعی ظاهر می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی افزود: در استان اصفهان حدود ۱۴۵ بازی اعم از خانگی و محیطی مرسوم است؛ امروز بازی ها بر پایه رسانه انجام می شود و در نتیجه، این جامعه اسلامی نیست که شاکله ذهنی و رفتاری فرزندان خود را شکل می دهد، بلکه همه چیز در آن دستگاه هوشمند متمرکز شده و آن دستگاه نیز تحت نظارت و پشتیبانی والدین قرار ندارد.

وی ادامه داد: بازی هایی که در خارج از مرزها برای ما تولید می شود، اعم از آفلاین و آنلاین، مبتنی بر تفکر غربی و هالیوودی است. روزانه به طور میانگین، پنج بازی آنلاین جدید به مجموعه بازی های موجود اضافه می شود که در یک سال، به تعداد ۱۵۰۰ بازی جدید آنلاین می رسد. در این بین، امکان ندارد یک بازی هالیوودی را پیدا کنید که دو راهبرد مسائل جنسی و خشونت در آن وجود نداشته باشد، به این صورت که مخاطب را در زندگی شخصی و انفرادی خود با مسائل جنسی سرگرم می کند تا این مسائل، او را به منجلاب بکشاند و در فضای اجتماعی و کار گروهی نیز با رویکرد خشونت و تهاجم، فضا را آلوده می سازد.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با تصریح اینکه علی رغم تفاوت های سنی میان کودک، نوجوان و جوان، حد مشترکی میان آنها وجود دارد و باید برای ورود آنها به فضاهای اجتماعی تلاش کنیم، گفت: منظور از فضاهای اجتماعی، شبکه های اجتماعی و تحت وب نیست، بلکه منظور فضاهای فیزیکی، حقیقی و واقعی است که در این صورت، کار فرهنگی انجام داده ایم و حداقل آن این است که آنها را از فضای آسیب رسان جدا و وارد فضای تعامل اجتماعی نموده ایم.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: با مطالعات صورت گرفته در سطح کشور در رابطه با شناسایی ضعف های موجود در فضای فرهنگ سازی قرآنی، این نتیجه حاصل شد که در حوزه های چهار گانه ای که شاهراه های فرهنگی ما محسوب می شود، شامل ادبیات و فرهنگ عمومی، آیین ها و سنن، رسانه و فناوری های نو، فضای عمومی و ارتباطات شهری، یک ضعف اساسی به چشم می خورد که باعث شده نتوانیم فرهنگ قرآن را آنچنانکه باید، در جامعه بسط و گسترش دهیم و این ضعف اساسی، از فقدان نوآوری، خلاقیت و ابداع است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: قدم اول، بهره گیری از نوآوری های موجود در دنیاست، قدم دوم، همپایگی با دنیا نسبت به فکر و ایده و قدم سوم، ابتکار عمل است تا در نهایت بتوانیم پیشتاز باشیم؛ ولی متاسفانه هنوز در مرحله اول باقی مانده، ابزارهای رایج در دنیا را نشناخته و از آنها استفاده نمی کنیم، به عبارت دیگر، فرصت ها را نیز از دست می دهیم. در این شرایط باید خلاقانه فکر کرده و از فرهنگ و گذشته خود نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سنت ما، بازی های بومی- محلی رایج است که بخشی از شاکله فکری ما را تشکیل داده و برایمان حسّ خاطره انگیزی دارد، اما امروزه محیط زندگی کوچک و ابزارهایی نظیر  تلویزیون، ماهواره و اینترنت بر زندگی ما حاکم شده است. ما باید از این فضا و شرایط در نقطه تلاقی برای دستیابی به اهداف ارزشی خود مثل کار گروهی، عبادت و معنویت یا گسترش فرهنگ قرآنی استفاده کنیم. نمونه چنین کاری، پخش تم هایی از سنت چاووش خوانی در آهنگ انتظار تلفن های همراه است که به معنای نقطه تلاقی و اتصال ظرفیت های امروزین و قابلیت ها و نکات مثبت فرهنگ خودی است. بنابراین باید فکر کرده و ببینیم چه کارهایی می توان انجام داد تا ارزش های فرهنگی و دینی بیشتر در زندگی مردم دیده و شنیده شده و در این راه از ابزارهای جدید نیز استفاده کنیم.

کد خبر 311612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.