عیب‌جویی ممنوع/محرومیت از هدایت الهی پیامد گناه کبیره است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: باید توجه داشت که دوری از عیب جوئی از افراد در زندگی ومعاشرت بسیار تاثیرگذار است است و یکی از مسائلی که در معاشرت ها مخصوصا معاشرت های خانوادگی رخ می دهد اطلاع افراد از عیوب یکدیگر می باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در جمع مردم باغبادران با بررسی اصول معاشرت در زندگی  اظهار کرد: باید توجه داشت که دوری از عیب جوئی از افراد در زندگی ومعاشرت بسیار تاثیرگذار است است و  یکی از مسائلی که در معاشرت ها مخصوصا معاشرت های خانوادگی رخ می دهد اطلاع افراد از عیوب یکدیگر می باشد.

وی با اشاره به اینکه محرومیت از هدایت الهی پیامد  گناه کبیره عیب جویی است، افزود: طبیعتا همه انسانها در زندگی نواقصی دارند و هیچ کسی کامل نیست انچه مهم است باید در معاشرتها از صفات خوب افراد استفاده و نسبت به نواقص افراد واکنش نشان ندهیم وانان را مواخذه نکنیم چرا که مواخذه افراد به نواقصشان انسان را نسبت به نواقص وعیوب خود که قطعا وجود دارد غافل می کند وقتی که غافل شد در سدد رفع نواقص بر نمی اید.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: عده ای به جای اینکه نواقص خود را اصلاح کنند به دنبال عیوب دیگران وجستجو از ان هستند وبه نوعی خود را انسانهای بی عیب ونقص می دانند از این جهت در روایتی حضرت علی علیه السلام نقل است که ایشان می فرمایند  دوری کن از آمیزش با جمعی که از پی روند عیبهای مردم را و جوینده آنها باشند پس بدرستی که بسلامت نمی‌ماند مصاحب ایشان از ایشان.

وی ادامه داد: اما باید در معاشرت ها به دنبال معاشرت با افرادی باشیم که صاحب فضل وبزرگواری هستند انان به جای اینکه عیوب انسان را بر ملا کنند و انسان را ملامت کنند رفتار واخلاقشان طوری است که  به درک وعقل وفهم انسان اضافه می شود.

‌فرهنگ اضافه کرد: در سخنان حضرت علی علیه السلام  به انسانهای خوشبخت وقابل اطمینان اشاره شده است یَا أَیُّهَا النَّاسُ طُوبَی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النَّاس، ای مردم خوشا به حال کسانی که عیوب ونواقص انان به خودشان مشغولشان کرده واز ابرو بردن و بر ملاکردن عیب دیگران دوری می کنند.

وی با اشاره به دیدگاه های متعدد در خصوص معاشرت شایسته عنوان کرد: زن وشوهری که در معاشرتهای خود همدیگر را تحمل می کنند وعیوب یکدیگر را با هم حل کرده وکمک کار یکدیگر در رفع عیوب ونواقص می شوند اینها با این عمل باعث ارامش وتقویت زندگی خود شده اند.

امام جمعه باغبادران بیان کرد:  از این جهت قران زن ومرد را به لباس برای هم تشبیه کرده هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن، آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها(هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید، به این معنا که دنبال ابروریزی همدگیر در برابر دیگران نمی روند  و عیوب یکدیگر را با همدیگر حل می کنند و به یکدیگر  اجازه   نمی دهند نواقص خود را برای کسی بگویند تا باعث دلخوری همدیگر شوند مگر موارد استثنائی این هم برای یک مشاور امین و با توافق یکدیگر مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: در معاشرت با مردم در پی رسوا کردن افراد نیستند  و سفارش پیامبر اکرم(ص) به ابوذر اینچنین است که فرمودند عیوب خودت ترا از عیبجویی مردم باز دارد و آنچه میکنی بر آنها عیب مگیر و همین عیب برای آدمی کافی است که در مردم عیبهایی را ببیند که در خود نمی‌بیند.

فرهنگ اذعان کرد: معاشرت در مسافرت نیز از جیگاه ویژه ای برخوردار است چراکه یکی از بهترین توشه ها در مسافرتها سعه صدر وتحمل عیبوب یکدیگر است و یکی از جاهایی که انسانها همدیگر را بیشتر درک می کنند ومی شناسند مسافرت است.

وی یاداور شد: از این جهت باید معاشرت نیکو در معاشرت را مورد توجه قرار داد که یکی از انها این است که اگر نقصی یا عیبی از یکدیگر در  مسافرت دیدیم قدت تحمل خود را بالا ببریم و با دیدن نواقص یکدیگر را مواخذه نکنیم تا مسافرت به کاممان تلخ نشود.

امام جمعه باغبادران متذکر شد: از این جهت از حضرت علی علیه السلام روایت است که  فرمودند جوانمردی در شش چیز است که سه چیز ان در محل زندگی باید مورد توجه قرار گیرد وسه چیز ان در مسافرت یکی از ان سه چیز که  باید در مسافرت مورد توجه قرار گیرد معاشرت نیکو است وَ الْمُعَاشَرَةُ بِالْمَعْرُوف که معاشرت نیکو یکی از فاکتورهایش تحمل نواقص یکدیگر است.

وی تاکید کرد: این صفت ندیدن عیوب به معنای نفی  تذکر دلسوزانه به همدیگر در صورت دیدن عیوب همدیگر نیست بلکه افشا وابروریزی مذمت شده است  و از اخلاق مومن نیست که عیوب را ببیند وبه جای تذکر دلسوزانه در غیاب شخص به عیبجوئی بپردازد و امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند احب اخوانی الی من اهدی الی عیوبی.

فرهنگ اظهار کرد: رسول خدا در  خطبه فرمودند مَنْ مَشَی فِی عَیْبِ أَخِیهِ وَ کَشْفِ عَوْرَتِهِ کَانَ أَوَّلُ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ وَضَعَهَا فِی جَهَنَّمَ وَ کَشَفَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ عَلَی رُءُوسِ الْخَلَائِق، هر کس برای عیب‌جویی یا رسوا ساختن برادر مؤمنش قدم بردارد، نخستین گامی که بر می‌دارد و می‌نهد در دوزخ است، و خداوند عیوب او را در برابر مردم آشکار می‌سازد.

وی در پایان گفت: پس در معاشرتهای خودمان با همسر، فرزندان، پدر ومادر، اقوام و خویشان و دوستان اصل اساسی ستاریت ورازداری از عیوب مردم را در نظر داشته باشیم ودر سدد بر ملا کردن عیبوب دیگران نباشیم.

کد خبر 311220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.