آشنایی با عارضه "دنده گردنی"/  علائم  بیماری معمولا در ابتدای بلوغ ظاهر می شود

دنده گردنی، یک زائده استخوانی است که معمولا وجود ندارد، اما وجود آن در بعضی افراد موجب ایجاد علائم بالینی می شود.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: دنده گردنی در اکثر موارد بی علامت است. اما در صورت پیدایش، علائم معمولا در ابتدای بلوغ ظاهر می شود که به چند صورت است.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: این نشانه ها شامل علائم عصبی و  علائم حسی و حرکتی است. علائم حسی شامل درد و احساس کرختی در ساعد و دست که در سمت داخلی ساعد مشخص تر بوده است که اغلب با تغییر دادن وضعیت بازو به طور موقت برطرف می شود .

وی در ادامه بیان داشت: درد در محل فشار دنده (کناره ی خارجی گرد)، گز گز و مور مور شدن کناره داخلی ساعد و انگشت کوچک دست، کبودی و تورم دست از دیگر نشانه های علائم حسی است که گاه بلند کردن شیء اعم از سبک یا سنگین باعث تشدید علایم می شود.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: علائم حرکتی نیز به صورتضعف پیشرونده دست به همراه اشکال در انجام حرکات ظریف است. علاوه بر این ممکن است عضلات دست دچار تحلیل شوند .

وی علائم عروقی را شامل سیاه شدن نوک انگشتان دست دانست که تا سیاه شدن ساعد متغیر است. همچنین نبض شریان مچ دست ممکن است ضعیف بوده یا آنکه وجود نداشته باشد .

وی افزود: پزشکان با توجه کامل به علائم بیمار ، به عارضه دنده گردنی مشکوک می شوند که با معاینه بالینی و  تاریخچه پزشکی بیمار و عکس برداری برای تشخیص استفاده کرده و در بعضی شرایط برای اطمینان بیشتر از نوار عصب NCV و نوار عضلهEMG  و آرتریوگرافی استفاده می کنند.

به گزارش ایمنا، دنده گردنی نام دنده ای در بدن است که به طور طبیعی نباید وجود داشته باشد. این در حالی است که در اکثر موارد دنده گردنی نیاز به اقدام خاصی ندارد و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما گاهی وجود دنده گردنی ممکن است باعث ایجاد درد در گردن و دست و بی حسی یا مور مور شدن دست شود.

در واقع دنده گردنی حاصل رشد مادرزادی بیش از حد استخوانی یا زائده فیبری دنده ای مهره گردنی هفتم است. این وضعیت در اغلب موارد به ویژه در جوانان موجب بروز علائم بالینی نمی شود، اما در سنین بالاتر که به تدریج شانه ها افتاده ترمی شوند ممکن است موجب علائم بالینی شده و فرد را وادار به مراجعه به پزشک کند.

کد خبر 311197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.