اصفهان سومین شهر پرجمعیت کشور/ ورود خیران برای کمک به ازدواج آسان جوانان

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵، اصفهان به عنوان سومین شهر پرجمعیت کشور بعد از تهران و مشهد، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۲۴۹ نفر را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، حسین غفرانی امروز در همایش جمعیت استان اصفهان هدف از برگزاری این همایش را حرکت به سوی جمعیت پویا و جلوگیری از بسته شدن پنجره طلایی جمعیت دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت فعلی استان اصفهان بیش از ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار نفر است.

وی افزود:‌ از این تعداد ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۴۷۷ نفر یعنی حدود ۵۱ درصد مرد و ۲ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۳۷۳ نفر یعنی حدود ۴۹ درصد زن هستند که ۴۴ درصد جمعیت استان در شهرستان اصفهان و ۴۰ درصد در شهر اصفهان زندگی می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان اضافه کرد: بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵، اصفهان به عنوان سومین شهر پرجمعیت کشور بعد از تهران و مشهد، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۲۴۹ نفر را در خود جای داده است.

وی در ادامه نقش صدا و سیمای استان اصفهان را در جهت فرهنگ‌سازی مثبت افزایش جمعیت مثمرثمر دانست و بیان کرد: ۱۵ هزار دقیقه برنامه در راستای تعالی و توسعه خانواده در امر ازدواج و برنامه‌های پیرامون ناباروری و درمان برنامه‌های مرتبط با آن پخش شده که زمینه افزایش جمعیت و فرزندآوری را افزایش می‌دهد.

غفرانی به حضور اصفهان در دبیرخانه همایش‌های تحلیل روندهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه با شعار «همه باید دیده شوند» در یک دهه و با بیش از ۴ میلیارد جمعیت به رصد و کنترل جمعیت مشغول است و نگاهی کمّی به جمعیت و عوامل مهم و چشم‌اندازهای آینده در زمینه ازدواج و طلاق دارد و ایران توانسته جایگاه خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار خیرین اصفهانی در این جمع حضور دارند، اظهار کرد: ورود خیرین به این حوزه و مشارکت آنها به تشویق جوانان به ازدواج از طریق مشاوره‌های قبل از ازدواج برگ برنده‌ای برای ثبت احوال استان اصفهان است.

به گزارش ایمنا، گستردگی، پراکندگی و تراکم زیاد جمعیت در اصفهان به حدی است که ۴۰ درصد جمعیت استان اصفهان در شهر اصفهان و ۴۵ درصد جمعیت در شهرستان اصفهان سکونت دارند.

بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، نرخ رشد جمعیت در اصفهان ۰.۹۷ درصد و میزان تراکم جمعیت در هر کیلومتر ۴۷.۸ نفر است که در این راستا باید سیاست‌های جدید جمعیتی را در قالب سیاست‌های کلان به کار گرفته شود.

این همایش با همکاری شورای راهبردی جمعیت استان و با حضور اندیشمندان عرصه جمعیت‌شناسی استان و رئیس مرکز آمار ایران و با رویکردهای پنجره جمعیتی و نقش آن در توسعه پایدار، چشم‌انداز مطلوب استان اصفهان، بررسی عوامل موثر در ارتقای کیفی سلامت سالمندان و راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ آماری ثبت به هنگام وقایع حیاتی برگزار شد.

کد خبر 310956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.