پلیس تخصصی محیط زیست باید تشکیل شود  

مبارکه - فرماندار شهرستان مبارکه گفت: باید پلیس تخصصی محیط زیست در جهاد کشاورزی تشکیل شود.  

 به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، علی اصغر ذاکری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند، هدف از تشکیل پلیس محیط زیست را اغنای کشاورزی در زمینه عواقب محیط زیست، توجیه کشاورزان به منظور استفاده از سم به جای سوزاندن پسماندها، برخورد قاطع در صورت سوزاندن توسط محیط زیست وقطع کلیه خدمات دولت در کشت های بعدی توسط جهاد کشاورزی و آب منطقه ای عنوان کرد.  
وی با بیان اینکه سوزاندن پسماندهای کشاورزی علاوه بر خسارت بر زمین و خاک کشاورزی، آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال دارد، گفت: در صورت عدم همکاری کشاورزان، جهاد کشاورزی موظف است کشاورزان متخلف را جهت اقدامات قضایی به محیط زیست معرفی کند.  
ذاکری از شهرداری ها خواست ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان با تشکیل اکیپ های گشت زنی از سوزاندن پوشال جلوگیری ودر صورت مشاهده تخلف در این زمینه، آنرا به محیط زیست شهرستان گزارش کنند.  
ذاکری با اشاره به موضوع آتش‌زدن پسماندها وعلوفه های کشاورزی، گفت: سال گذشته با مدیریت صحیح از سوزاندن بیش از ۷۰در صد از پسماندهای کشاورزی شهرستان مبارکه جلوگیری شد.  
وی تاکید کرد :باید با مدیریت و فرهنگ سازی در بین کشاورزان از سوزاندن مابقی پسماندهای کشاورزی در شهرستان جلوگیری شود.  
فرماندار مبارکه در ادامه از اداره های جهاد کشاورزی و محیط زیست این شهرستان خواست با برگزاری کلاس های آموزشی، کشاورزان را با عواقب سوزاندن کاه و کلش و پسماند کشاورزی آشنا کنند.  
وی گفت: توجه به مدیریت صحیح پسماند و استفاده از روش های علمی و نوین در این زمینه بعنوان یکی از امور زیربنایی جهت توسعه هر منطقه محسوب می شود.  
ذاکری افزود:برای رسیدن به اهداف این کار گروه باید مصوبات آن با جدیت تمام مورد توجه قرار گیرد و به اجرا گذاشته شود.  
طبق ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند و ۶۸۸ از قانون مجازات اسلامی، عمل سوزاندن پسماندهای کشاورزی از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی است و قانون به صراحت این موضوع را جرم تلقی کرده و مستوجب مجازات حبس تا یک سال برای افراد متخلف است.  
سوزاندن بقایا و ضایعات کشاورزی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی، عامل ایجاد ناراحتی در بیماران تنفسی و افراد حساس است.  
سوزاندن ضایعات کشاورزی جرم است و در صورت سوزاندن ضایعات کشاورزی با متخلفان بدون اغماض برخورد خواهد شد.  
انتشار آلاینده های هوا علاوه بر برهم زدن نظم اکوسیستم، رژیم آب و هوائی و چرخه های زیستی عاملی در ایجاد چالش تغییرات اقلیم است. /

کد خبر 310808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.