«فرودگاه»، گلوگاه اصلی توسعه گردشگری اصفهان

بررسی میزان ورود گردشگر به اصفهان از سال‌های ۸۵ تا ۹۵، بیانگر آن است که ورود گردشگر به اصفهان در برخی سال‌ها سیر صعودی و در برخی سال‌ها با نزول همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکنون شاهد روزهای خوش برای صنعت گردشگری استان هستیم، که این موضوع نویدبخش روزهای خوش برای اقتصاد استان و صنعت گردشگری است؛ چراکه مهمترین تاثیر بهبود صنعت گردشگری بر اقتصاد استان و بالطبع کشور است. طبق آمار بدترین سال برای صنعت گردشگری استان اصفهان سال ۸۹ و بهترین سال ها از سال ۹۲ آغاز شد که از آن زمان به بعد شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به اصفهان هستیم.

موضوع بسیار امیدوار کننده درباره ورود گردشگران خارجی به اصفهان این است که در سال ۹۵ گذشته ۳۲۰ هزار و ۵۸۲ گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردن و این روند  در سال ۹۶ ادامه پیدا کرد به طوری که تنها در اولین ماه سالجاری حدود ۸۵ هزار گردشگر خارجی به اصفهان سفر کردند، اما بااین وجود هنوز هم صنعت گردشگری استان با چالش ها و موانع رشد بسیاری مواجه است، به طوری که در مقایسه با سایر شهرهای توریستی جهان درجایگاه واقعی خود قرار ندارد.

فرودگاه بزرگترین چالش زیرساختی گردشگری اصفهان

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از فرودگاه اصفهان به عنوان یکی از چالش های گردشگری این شهر یاد می کند و می گوید: علیرغم اینکه فرودگاه اصفهان مهمترین زیرساخت گردشگری خارجی به شمار می رود اما هنوز در ظرفیت های این فرودگاه مشکل وجود دارد.

علی کرباسی زاده می افزاید: اقدامات طراحی، مطالعات و پیش بینی فاینانس طرح توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان توسط یک شرکت فرانسوی انجام شده اما به دلیل مشکلاتی که برای تملک زمین آن بین فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری وجود دارد، چندسالی است زمین ها برای آزادسازی طرح توسعه فرودگاه آزادسازی نشده و عملاً فرودگاه اصفهان را در حالت گلوگاهی خود نگه داشته است و همچنان این موضوع بزرگترین چالش زیرساختی گردشگری شهر اصفهان به شمار می رود.

وی دیگر چالش گردشگری شهر اصفهان را وضعیت اقامتگاه های آن می داند و اظهارمی کند: در اصفهان هتل های ۴ و ۵ ستاره به اندازه کافی برای اقامت گردشگران خارجی وجود ندارد، در یک فصول خاص چندین برابر حجم ظرفیت اقامت هتل ها گردشگر خارجی داریم و از سوی دیگر در چند ماه از سال با ظرفیت های خالی هتل ها در اصفهان روبه رو هستیم که این روند نشان می دهد ما از نظر زیرساختی، برنامه ریزی، تبلیغات و اطلاع رسانی و برندینگ ضعف داریم.

کرباسی زاده تصریح می کند: باید برای توسعه زیرساخت های اقامت گردشگران با ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران اقدام شود تا ساخت هتل برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشند و سرمایه گذاران بتوانند با رغبت در این بخش ورود پیدا کنند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است یکی دیگر از مشکلات گردشگری اصفهان نداشتن تقویم و برنامه ریزی جامع گردشگری است.

وی تاکید می کند: اگر برنامه ریزی جامعی انجام و تقویم گردشگری اصفهان را به صورت حرفه ای و تخصصی تدوین شده داشته باشیم، باعث می شود در مدتی که هتل ها ظرفیت خالی اقامت دارند، بتوانیم از حداکثر ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده و ظرفیت های خالی را پر کنیم.

کرباسی زاده با اشاره به چالش های موجود در بخش فرهنگ و آموزش، ادامه می دهد: متأسفانه علیرغم اینکه ایرانیان و به خصوص اصفهانی ها به عنوان مردمی میهمان نواز شهرت دارند، اما به علت عدم برنامه ریزی جامع در فرهنگ عمومی، در این راستا ضعف هایی در این مهمان نوازی وجود دارد که وظیفه فرهنگ و ارشاد و صداوسیما است که به آن پرداخته و برای توسعه فرهنگ عمومی مردم گام برداشته و ضعف ها را جبران کنند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان می افزاید: یکی دیگر از چالش ها آموزش نیروهای تخصصی در بخش گردشگری است، زیرا علیرغم تعداد زیادی دانشگاه و محیط های آموزشی که در کشور و استان داریم، متأسفانه از لحاظ آموزش های تخصصی حوزه گردشگری بسیار ضعف داریم و برنامه ریزی هم برای آموزش نیروهای انسانی در حوزه تورگردانان و خدمات پذیرش، اقامت، نیروهای گارسن، سرآشپز و غیره نداریم.

وی عدم وجود زیرساخت های سرگرمی و خدمات جانبی گردشگری و نداشتن کنترل دقیق بر کیفیت و قیمت گذاری صنایع دستی را دیگر چالش مهم گردشگری اصفهان برشمرده و تصریح می کند: در حال حاضر کنترل دقیقی بر قیمت گذاری و کیفیت صنایع دستی اصفهان وجود ندارد و این موضوع باعث شده اجناس با کیفیت یا بدون کیفیت با قیمت های غیرواقعی به فروش برسند؛ این موضوع به قدری باعث ایجاد نارضایتی گردشگران خارجی شده که کمپین «در اصفهان خرید نکنید!» در بین گردشگران ایجاد شده است.

کرباسی زاده لازمه رفع این مشکل را اینگونه عنوان می کند که دستگاه های مربوطه مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان یا تشکل های تخصصی مربوطه باید  بر روی مباحث صنایع دستی استاندارد سازی و قیمت گذاری صحیح داشته باشند، ساختار نظارتی خود را قوی تر کنند و برندی به مجموعه های معتبر ارایه کنند که نشانه کنترل شدن کیفیت و قیمت کالا برای گردشگران خارجی محسوب شود.

وی در تهایت تاکید می کند: اگر برای این چالش ها فکری نشود تمام ظرفیت های مثبت گردشگری اصفهان آرام آرام به تهدید تبدیل می شود.

ظرفیت هتل و تخت های شهر اصفهان باید ۱۰ برابر شود

امروزه وضعیت گردشگری در دنیا نسبت به دهه های گذشته تغییرات شگرفی پیدا کرده و آنقدر رقابت ها زیاد شده که تمام شهرها دغدغه رفع موانع را برای جذب هر چه بیشتر گردشگران دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان هم تاکید دارد که اولویت برنامه ریزی شهر باید بر پایه گردشگری باشد و این موضوع را کلیه مدیران و برنامه ریزان شهری بپذیرند.

سیدکریم داوودی اما معتقد است زیرساخت های توسعه گردشگری اصفهان ناقص است؛ در حال حاضر هر شهری در جهان معادل جمعیت خود سالانه جذب گردشگر دارد در حالی که شهر اصفهان با وجود داشتن بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، سالانه فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جذب گردشگر دارد که ۱۰ درصد سالانه محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اولین مشکل زیرساختی گسترش گردشگری اصفهان در بخش حمل و نقل که مهمترین آن فرودگاه اصفهان است برطرف شود، می گوید: متأسفانه ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان بسیار ضعیف است و تاکنون چندین بار قرار بوده فرودگاه را توسعه دهند که این موضوع با مخالفت پایگاه هشتم شکاری رو به رو می شود، و به همین دلیل «فرودگاه» گلوگاه اصلی توسعه گردشگری اصفهان محسوب می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان عدم راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان را دیگرمشکل زیرساختی در بخش حمل و نقل این شهر تاریخی و گردشگرپذیر می داند.

وی ادامه می دهد: ما در بخش اقامت گردشگران هم مشکلاتی داریم، متأسفانه تعداد ظرفیت اسکان هتل های خوب شهر اصفهان زیر ۲۰۰ هزار نفر است و اگر ما بخواهیم سالانه ۲ میلیون گردشگر داشته باشیم ظرفیت هتل و تخت های شهر اصفهان باید ۱۰ برابر شود، این در حالی است که در این چندین سال تنها هتل ۵ ستاره شهر اصفهان، هتل عباسی است آن هم به خاطر جاذبه های تاریخی که دارد، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته وگرنه این هتل هم ۵ ستاره به معنای واقعی وطبق سرانه های تعریف شده نیست.

داوودی با ابراز تأسف از عدم وجود هتل های خوب برای اقامت گردشگران اروپایی، اظهار می کند: مردم آلمان خیلی علاقمند به سفر به ایران و اصفهان هستند اما متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت های گردشگری به خصوص اقامت، آژانس ها منصرف می شوند؛ بنابراین دومین گلوگاه هتل است.

وی یادآور می شود: گردشگران پس از بازدید از آثار تاریخی شهر، محور پیاده زنده که نمودی از میراث معنوی مردم است را لازم دارند تا ارتباط فرهنگی آنها با مردم شهر برقرار شود، از این رو باید محور پیاده شهری از خیابان چهارباغ عباسی تا خیابان سپه و میدان امام خمینی(ره) ایجاد شود تا جاذبه ای برای مردم و گردشگران به وجود آید البته این موضوع دور از دسترس نیست و در حال انجام است.

 عضو کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان می افزاید: دیگر مشکل موجود در بخش گردشگری این است که گردشگران رستوران هایی که منوی غذاهای بین المللی را داشته باشند، نیاز دارند اما رستورانی با این ویژگی ها هنوز در شهر اصفهان وجود ندراد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ وجود آثار تاریخی ارزشمندی که در خود جای داده است، جزو ۲۰ شهرخوب دنیا به شمار می رود اما از نظر جذب گردشگر در جایگاه ۱۴۰ جهان قرار دارد، بنابراین باید رسانه ها ارتقای فرهنگ حمایت از گردشگران را در دستور کار مدیران و مردم قرار دهند.

داوودی معتقد است در بخش گردشگری حلال باید فعالیت های زیادی در شهر اصفهان انجام شود، خیلی از مردم مسلمان دنیا علاقه دارند از کشورهای اسلامی پر جاذبه بازدید کنند و اصفهان می تواند برای جذب گردشگر مسلمان و حلال خوب عمل کند همانگونه که در حال حاضر شهر مشهد مقدس در این ارتباط خوب عمل کرده به طوری که سالانه پذیرای ۲ میلیون نفر گردشگر مسلمان از شهرهای اسلامی کشورهای منطقه است.

افزایش هتل آپارتمان ها در چرخه اقامتی گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اما معتقد است اول باید به مزیت ها و ظرفیت های گردشگری اصفهان پرداخته شود و بعد چالش ها به چشم آیند.

فریدون الهیاری تاکید می کند: استان اصفهان ظرفیت های خوبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و درسال های اخیر با موج رشد قابل توجه گردشگران مواجه بوده است به طوری که میزان جذب گردشگرخارجی اصفهان در ۴ سال گذشته حدود ۶ برابر افزایش داشته است.

وی می افزاید: چشم انداز آینده استان اصفهان این است که گردشگری رشد پر شتابی را داشته باشد و البته ضروری است پیش بینی لازم برای حضور گسترده گردشگران در این استان انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به چالش های گردشگری این استان اشاره و خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش ها ۲ مسأله اساسی رشد سرمایه گذاری و توسعه تسهیلات گردشگری وجود دارد.

وی رشد سرمایه گذاری و توسعه تسهیلات برای سرمایه گذاران را مُسکنی برای رفع چالش های گردشگری اصفهان برشمرده و ادامه می دهد: خوشبختانه بخش قابل توجهی سرمایه گذاری برای ساخت هتل و مراکز اقامتی و نمونه گردشگری و تفرجگاهای مختلف در حال انجام است اما تا این پروژه ها به ثمر برسد چندسال طول می کشد.

الهیاری اضافه می کند: ما باید در این فاصله مشکلات را حل کنیم و البته برای مدیریت این زمان، تمهدیدات زیادی اندیشیده شده است از جمله اینکه آمادگی داریم مجموعه ها و مجتمع های آپارتمانی که مالکان آنها مایل به تبدیل به هتل آپارتمان هستند، را با هماهنگی و مساعدت ها به ظرفیت های اقامتی گردشگران اضافه کنیم.

وی یادآور می شود: این پیشنهاد مورد استقبال گسترده قرار گرفته است و به زودی تعدادی از این آپارتمان ها و مجموعه ها  وارد چرخه اقامتی گردشگران می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مشکل توسعه فرودگاه و خطوط ریلی، حمل و نقل شهری، ترافیک و عدم وجود پارکینگ در معابر اطراف اماکن تاریخی و بازارهای شهر اصفهان را چالش های گردشگری اصفهان خوانده و می گوید: البته رفع این مشکلات مورد توجه مسؤلان قرار گرفته و در هر بخش اقدامات مهمی در حال انجام است و این دوران گذار به پایان خواهد رسید

وی خاطرنشان می کند: یکی از جاذبه های مهم گردشگری ایران و اصفهان میهمان نوازی مردم به عنوان میراثی ناملموس است، چرا که ما به میهمان نوازی شهرت داریم و باید این ظرفیت را تقویت کنیم.

به گفته الهیاری، یکی از جاذبه های گردشگری ما فرهنگ و آداب و سنت مردم ما است،   بنابراین باید گردشگری به فرصتی برای رشد فرهنگی ما تبدیل شود نه اینکه به فرهنگ بومی ما آسیب وارد کند.

به هر حال انتظار می رود با توجه به افزایش ۳ برابری آمار ورود گردشگران به استان اصفهان، ظرفیت‌های جذب گردشگر نیز در این استان بهبودیافته و زیرساخت های لازم برای رضایتمندی هر چه بیشتر آنها فراهم شود.

جاذبه های گردشگری اصفهان تنها به آثار تاریخی محدود نمی شود، بلکه مهمانداری و مهمان نوازی بعنوان یک میراث ناملموس در کنار ایجاد جاذبه های گردشگری از عرصه های مهم جلب گردشگر محسوب می شود./

کد خبر 310727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.