ایجاد بزرگترین تفرجگاه شهری در شهر سفال ایران

شهرضا – یکی از مهمترین مباحث در مدیریت شهرها، رعایت اصول و ضوابطی است که به زیبایی آنها منجر شود، شهرضا نیز که به تازگی به عنوان شهر سفال ایران انتخاب شده، برای این منظور برنامه‌هایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نما و منظر هر شهری، بخش مهمی از فرهنگ آن شهر است؛ وقتی قرار است میهمانی یا مسافری وارد شهری شود، در بدو ورود بر اساس آنچه می‌بیند یک پیش زمینه درباره آن شهر و مردمش در ذهن او تداعی می‌شود و چه بسا، همه برخوردهایش بر اساس همان پیش داوروی یا پیش زمینه ذهنی باشد که ایجاد شده است.

مهدی مؤمنی – کارشناس شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در مجموع و بر اساس یک تقسیم بندی کلی، ساختار شهرها شامل ۴ بخش اصلی ورودی، فضای سبز، مبلمان درون شهری و معابر است.

وی ادامه داد: امروزه شهرداران و مدیران شهری در همه مناطق جهان سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای یکدست از خارج به داخل شهر را سازماندهی کنند، به این معنا که سعی می کنند تا ساختار شهری مجموعاً حاوی المانها و نمادهایی باشد که مهمترین ظرفیتها و توانمندی های شهری و همچنین مهمترین افتخارات تاریخی آن را به نمایش بگذارند.

این کارشناس شهرسازی، اظهار کرد: تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ناشی از مدرنیزه شدن زندگی امروزی، فضاهای شهری را در هر منطقه و ناحیه تحت تاثیرخود قرار داده است.

مؤمنی اذعان کرد: متأسفانه پروژه های ساماندهی که تاکنون درخصوص مبادی ورودی شهرها صورت گرفته، بدون چارچوبی متناسب وساختاری هماهنگ با ناحیه و منطقه مورد مطالعه بوده و مشاوران و مهندسان با سلایق فردی خویش به تحلیل و تفسیر موضوع پرداخته اند که دلیل آن را می توان در نبود مبانی نظری مستحکم در این رابطه دانست.

شهرضا از جمله شهرهای باسابقه ایران در حوزه فرهنگ است که به تازگی به عنوان شهر فال ایران شناخته شده است؛ اخیراً اقداماتی نظیر نصب المانها و تابلوهایی از علمای شهر در ورودی آن انجام شده که نقش به سزایی در معرفی پیشینه فرهنگی و تاریخی آن داشته است.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستات شهرضا، عنوان کرد: ورودی شهر باید از سیمایی در خور و شایسته مردم بافرهنگ و سابقه کهن آن، برخودار باشد.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود که نمای ورودی شهر را نازیبا کرده است، تخلیه نخاله‌های ساختمانی بوده است که بعد از ممنوعیت این اقدام و تشدید نظارت بر آن، قرار شد با همکاری یکی از پیمانکاران حاشیه جاده های وروردی از نخاله های ساختمانی پاک سازی شود.

فرماندار شهرضا تصریح کرد: در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مقرر شد تا پلیس راهنمایی و رانندگی و مأموران شهرداری بر ممنوعیت تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده های ورودی نظارت ویژه داشته باشند و ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هم کاشت گونه های گیاهی که نیاز اندکی به آب دارند در این محل را بررسی کنند.

از جمله دیگر نیازهای شهری، ایجاد تفرجگاه‌ها و مناطقی برای تفریح عمومی برای شهروندان است؛ به همین منظور لازم است تدابیری در این زمینه اتخاذ شود.

گلابی همچنین عنوان کرد: در نظر داریم تا منطقه چغاد را به عنوان بزرگترین منطقه گردشگری شهر در نظر بگیریم بنابراین مقرر شد تا ادارات ذیربط در نخستین فرصت جلسه‌ای برای این منظور برگزار کنند.

امان الله نیکرو – رییس اداره منابع طبیعی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، خبر از تهدیدی برای این منطقه داد و افزود: تقاضاهای زیادی برای ثبت معدن در کوه‌های اطراف منطقه چغاد شده است و باتوجه به اینکه این منطقه تنها جایی است که تاکنون از دست معدن‌داران مصون مانده است، باید فکری برای آینده آن بشود.

فرماندار شهرضا در این خصوص اظهار کرد: برای ثبت معدن اصلاً نظر مسئولان شهرستانی پرسیده نمی‌شود و این کار از طریق یک سیستم متمرکز در مرکز کشور انجام می‌شود.

کد خبر 310490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.