یادنامه ای برای حسینعلی ملاح در سالروز درگذشتش

حسنعلی ملاح، نقاش و موسیقیدان ایرانی اهل بندر گز و نوه‌ی بی بی خانم استرآبادی، بنیان گزار اولین مدرسه دخترانه در ایران است.

به گزارش ایمنا، حسینعلی ملاح در سال ۱۳۰۰ در بندر گز متولد شد. موسیقی را نزد دایی های خود آموخت و پس از اخذ دیپلم از دارالفنون وارد دانشسرای عالی شد. وی دارای لیسانس موسیقی است. وی عضو ثابت ارکستر انجمن ملی موسیقی و سردربیر مجله موسیقی رادیو ایران و مدرس هنرستان ملی موسیقی بوده است. حسینعلی ملاح در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. خویشاوندان مادری وی به علینقی وزیری منسوب بودند. وی تحصیلات موسیقی را نزد دایی های خود حسنعلی و علینقی وزیری آغاز کرد و در سنین بالاتر وارد هنرستان عالی موسیقی شد و از آنجا دیپلم گرفت و علاوه بر این در دانشکده کشاورزی کرج نیز مشغول تحصیل شد و لیسانس کشاورزی دریافت کرد. وی در دهه ۱۳۵۰ موسیقی را نزد احمد فروتن راد، ابوالحسن صبا و دیگران آموخت.

مهمترین استادان استاد حسینعلی ملاح در موسیقی ابتدا دائی های او حسنعلی و علینقی وزیری و سپس احمد فروتن راد و ابوالحسن صبا بوده اند. وی تیرماه ۱۳۷۱به سبب کهولت سن درگذشت و پیکرش در کنار غلامحسین بنان و عبدالعلی وزیری در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. نوازندگی آهنگساز و سرپرست ارکستر در رادیو، عضویت در شورای عالی موسیقی، عضویت ثابت در ارکستر انجمن ملی موسیقی به سرپرستی روح الله خالقی، تدریس در هنرستان ملی موسیقی، سردبیر مجله موسیقی رادیو ایران، ترجمه آثار از زبان فرانسوی، برخی از فعالیت های حسینعلی ملاح است، ضمن اینکه وی در هنرستان ملی موسیقی به تدریس موسیقی اشتغال داشته و به نقاشی نیز می پرداخت.

حسنیعلی ملاح ازجمله موسیقیدانانی بود که به تحقیق در تاریخ موسیقی واژه نامه ها و فرهنگ های موسیقی و سازشناسی می پرداخت و آثاری دراین زمینه از خود به جاگذاشته است. پیوند شعر و موسیقی، تاریخ موسیقی نظامی ایران، ترجمه انجمن دوستی، ترجمه تفریح، ترجمه دختران فضل فروشی به همراه چهار نمایشنامه دیگر از چهار نویسنده دیگر، ترجمه مشت زن، ترجمه موناوانا ودونمایشنامه دیگر، حافظ وموسیقی رسانه موسیقی بهجت الروح تاریخ موسیقی ایران، زندگی وآثار غلامحسین درویش، سرگذشت کامل وزیری، شرحی بر رساله موسیقی جامی، فرهنگ سازهای(دایره المعارف سازشناسی ایران)، نمایشنامه های زنده باد زندگی و ملکه ویکتوریا، شرح موسیقایی یکصد و بیست و نه غزل حافظ و مجموعه مقالات حسینعلی ملاح از تالیفات اوست.   

کد خبر 310322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر ملاح IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    0 0
    با تشکر از متن مناسب شما محل تولد حسینعلی خان: نوکنده شهرستان بندرگز پدربزرگ پدرش محمد باقر خان (ملقب به شیرکش) فرماندار استرآباد در زمان ناصرالدین شاه