سه روستای فریدن از مدار آب رسانی سیار خارج شد/لزوم ایجاد مجتمع های آبرسانی

فریدن- رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن گفت:سال گذشته ۳ روستای فریدن از مدار آب رسانی سیار خارج شدند .

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، عباس رحیمی در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار داشت: آب و فاضلاب روستایی شهرستان فریدن با دارا بودن ۲۷۰ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال، ۳۱ باب مخزن ذخیره و ۳۵ ایستگاه پمپاژ فعال به ۹ هزار مشترک و ۳۰ هزار جمعیت  در ۲۸ روستا خدمات رسانی می کند.

رحیمی ادامه داد: پروژه های آب رسانی در ۳ بخش تامین یا تولید آب، توزیع، اصلاح شبکه  و حفظ منابع آبی موجود در حال انجام است.

رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن در ادامه گفت: سال گذشته روستاهای چهل خانه و سواران با حفر، تجهیز و راه اندازی چاه و روستای حصور با اتصال به منبع آب چهلخانه از مدار آب رسانی سیار خارج شدند.

رحیمی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود آب و تغییرات کیفی آب به ۹ روستا با جمعیت ۶ هزار و ۴۶۲ نفر نفر به مقدار حدود یک صد هزار لیتر  در روز آب رسانی سیار انجام می شود.

وی از تامین آب شرب سه روستای چهلخانه، دهق و خویگان از طریق حفر ۳ حلقه چاه خبر داد و افزود: در سال جاری نیز  طرح تامین آب شرب روستای غرغن  با حفر یک حلقه چاه در دست اقدام است.

رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن  با بیان این که اصلاح شبکه های فرسوده آب  رسانی به طول ۴۲ کیلومتر در ۴ روستای شهرستان در سال های قبل انجام شده است، افزود: در سال گذشته  نیز  جمعا ۲۰  کیلومتر شبکه آب رسانی شهرستان اصلاح شد.

وی  از اصلاح شبکه آب رسانی روستای ازونبلاغ به طول ۷ کیلومتر با ۴۰۰ مورد اصلاح انشعاب، نهرخلج در دو فاز ۱ و ۲ به طول ۱۳ کیلومتر و ۷۰۰ مورد انشعاب و روستای ننادگان با ۹ هزار کیلومتر خبر داد و گفت: اجرای خط انتقال آب شرب نیز به طول یک کیلومتر در روستای خویگان و ۵/۱ کیلومتر در روستای چهل خانه انجام شد.

این مسئول افزود: در راستای ایمنی، حفظ  و حراست از مخازن و تاسیسات؛ در روستاهای اسکندری، چهل خانه و نهر خلج  حصارکشی انجام شده است.

رحیمی تعویض و اصلاح پراکنده به  طول ۵ هزار متر از  شبکه آب رسانی را از اقدامات شاخص در راستای صرفه جویی اقتصادی عنوان کرد و افزود: با این کار که با کمک دهیاران، بخشداران و خیران در سال جاری نیز در حال اجراست بیش از ۳۰۰ میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی خواهد شد که با اجرای آن پرت آب به میزان ۸ درصد کاهش می یابد.

وی با تاکید بر این که کنترل و حفظ سلامت آب از خطوط قرمز آب و فاضلاب روستایی است، افزود: در این بخش سالانه بیش از ۵۵۰ مورد نمونه برداری و آزمایش میکروبی و( HPC )   و ۹۵ مورد انجام آزمایشات شیمیایی و ۳۶ مورد آزمایشات فلزات سنگین  انجام شده است.

رحیمی ادامه داد: از آن جا که  بحران کم آبی جدی است و تهدید بزرگی در آینده محسوب می شود، ایجاد مجمتع های آبرسانی با کنترل نوسات و تغییرات کیفی و کمی آب می تواند در رفع معضل کم آبی موثر واقع گردد.

وی تبادل آب های موجود،   مدیریت کمبود آب و  رفع مشکلات کیفی آن را از فواید مهم این طرح برشمرد و با بیان این که مرحله خرید و نصب دستگاه های نیترات زدا نیز در حال انجام است، افزود: خوشبختانه توانستیم در سال گذشته یک مجتمع آبرسانی را ثبت کنیم تا بتوانیم از اعتبارات ملی آن نیز استفاده کنیم چرا که تاکنون تنها اعتبارات استانی را دریافت می کردیم و طرح مجتمع آبرسانی نداشتیم.

وی گفت: استقرار مجمتمع های آبرسانی  ۲۸ روستای فریدن در قالب ۲ مجتمع و در راستای بسترسازی برای طرح تامین آب شرب از منابع پایدار خواهد بود.

رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن در ادامه با بیان این که طرح مجتمع های آب رسانی در بسیاری از روستاهای کشور از سال ۸۲ آغاز شده است، افزود: با این حال پس از گذشت این بازه طولانی هنوز مردم روستاهای فریدن با انجام این طرح مقابله می کنند.

وی نقش رسانه ها را در جهت فرهنگ سازی برای طرح های خاص را بسیار ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: آب هم مانند برق و گاز متعلق به همه مردم است و همه باید از آن بهره مند شود.

رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدن در ادامه با بیان این که کمبود منابع آبی یک هشدار جدی است، خاطر نشان کرد: استمرار پدیده خشکسالی که یک پدیده ناخوشایند طبیعی است از یک سو و رشد جمعیت، تنوع طلبی، تغییر الگوی زندگی و افزایش نیاز غذایی و آبی در دهه های اخیر همراه با طبیعت غالب خشک و نیمه خشک کشور از سویی دیگر تهدید کمبود آب شرب را  تشدید کرده است.

وی ادامه داد:  در شهرستان فریدن نیز با وجود قرار گرفتن در حوضه آبریز زاینده رود به دلیل کاهش نزولات جوی، تغییر بارش ها و عدم تناسب زمانی و مکانی بارش ها و خارج شدن آب از منطقه به سمت شهر ها و استان های همجوار، افزایش غلظت ترکیبات آب و تغییرات کیفی و افزایش مصرف آب، شاهد مشکلات کمی و کیفی آب  در ۹ روستای شهرستان هستیم.

وی ادامه داد:  تحقیقات نشان می دهد که با  ترویج و انتقال واقعیت ها همراه با افزایش فرهنگ مصرف آب به کمک ابزارهای آموزشی و انتقال مشکلات و چالش ها از طریق رسانه ها  می توان با معضل خشکسالی و کم آبی مقابله کرد.

وی مدیریت اثرات خشکسالی، مدیریت عرضه و تقاضا و تنویر افکار گروه های عمده مصرف کننده با برنامه ریزی های کوتاه مدت؛ میان مدت و دراز مدت را از عوامل مهم دست یابی به منابع  آب  شرب پایدار دانست.

رحیمی با تاکید بر نقش مهم رسانه ها از فعالان این عرصه خواست در جهت  انتقال واقعیت ها و فرهنگ سازی برای  مقابله با کم آبی بکوشند.

وی با بیان این که طبق الگوی مصرف؛   سرانه مصرف آب  برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در روز در شرایط عادی و ۸۰ لیتر در روز در شرایط خشکسالی است، هشدار داد: همه باید با جدی گرفتن مسئله آب فرهنگ استفاده درست از آب را  ترویج دهیم.

رحیمی  از مردم خواست از مصرف آب شرب جهات مصارف غیر شرب مانند آبیاری باغچه منزل و شست و شو خودداری نمایند.

وی هم چنین با مروری بر اعتبارات گذشته این حوزه، از رشد بالای میزان اعتبارات خبر داد و گفت: در سال جاری بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار ادارات پیش بینی شده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی فریدن در پایان با قدردانی از خبرنگاران، از پروژه های در دست اقدام خبر داد که در آینده ای نزدیک به اطلاع عموم مردم می رسد.

کد خبر 309706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.