تقاطع غیر همسطح ٢٥ آبان، نقطه اتصال چندین نقطه ترافیکی در شهر

تقاطع غیر هم‌سطح ۲۵ آبان که عنوان «بزرگ‌ترین دهانه در بین پل‌های شهری» را به خود اختصاص داده و نقطه اتصال چندین نقطه ترافیکی در شهر است که علاوه بر حل مشکل ترافیکی و دسترسی‌های بهتر شهروندان در کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی زمان سفر نیز مؤثر خواهد بود.

به گزارش ایمنا، تقاطع غیر همسطح ٢٥ آبان جزء پل های فنی شهر به شمار می رود که برای اولین بار به عنوان اولین پل، با سیستم کابلی پیش تنیده در کشور اجرا شده است.

بتن پیش‌تنیده روشی برای برطرف کردن ضعف بتن در برابر کشش است. از بتن پیش‌تنیده می‌توان برای ساخت تیرها، کف طبقات یا پل‌هایی با طول دهنه‌های زیاد که در عمل با بتن مسلح معمولی قابل ساخت نیستند، بهره برد. از تاندون‌های پیش‌تنیده (عموماً کابل‌های فولادی کششی)، برای ایجاد بارهای مقاوم استفاده می‌شود. این بارهای مقاوم، با ایجاد تنش فشاری، سبب به وجود آمدن تعادل با تنش کششی شده که این تنش‌های کششی نیز در هنگام وارد آمدن بار خمشی در یک عضو فشاری بتنی ظاهر می‌شوند. این فرایند به وسیله ی رشته های فولادی، غلاف انجام شده و نیاز به ابزاری خاص دارد. روش های پیش تنیدگی بتن شامل پیش تنیدگی به روش پیش کشیده و پیش تنیدگی به روش پس کشیده انجام می شوند. در بتن‌های مسلح معمولی، از میل‌گردهای فولادی در داخل بتن استفاده می‌شود.

پروژه تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان اگر چه در ابتدا ٢٠ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده بود اما شهرداری اصفهان توانست آن را پس از حدود یک سال با هزینه کمتری اجرا کند. این پروژه با حضور رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.

ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ارتباط با این پروژه اظهار کرد: اجرای بزرگترین دهانه ٦٤ متری با سیستم پیش تنیده بصورت درجا و معماری قابل توجه ستون ها و نرده ها، جزء جدانشدنی طراحی خاص این تقاطع به لحاظ رعایت زییایی و المان شهری است.

وی ادامه داد: اگر پروژه عمرانی در شهر کار می شود مسائل معماری و زیرساختی نیز همزمان انجام می شود؛ نمونه آن پل ۲۵ آبان است که پل بتنی با این حجم را اجرا کردیم و از لحاظ شکل معماری به نحوی طراحی شده است که پل زیبا به نظر می رسد.

وی اضافه کرد:هزینه اجرایی این پروژه ١٩ میلیارد تومان و آغاز آن خرداد ماه ۹۴ بوده و شهریور ماه ۹۵ نیز به بهره برداری رسیده است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان عنوان کرد: تقاطع غیر هم‌سطح ۲۵ آبان که عنوان «بزرگ‌ترین دهانه در بین پل‌های شهری» را به خود اختصاص داده، در طول ۵۷۲ متر در دو باند اجرا شده و در مسیر غرب به شرق است و با افتتاح آن علاوه بر حل مشکل ترافیکی و دسترسی‌های بهتر شهروندان در کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی زمان سفر نیز مؤثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: پل ۲۵ آبان نخستین پلی بود که در ایران در مقیاس شهری در مدیریت جدید اجرا شد و روشی بود که با هزینه بسیار اندکی اجرا شد اما جرأت ریسک پذیری توسط مهندسان باید در طرح های مختلف وجود داشته باشد؛ امیدوارم که این ریسک پذیری در خیلی از کارها با حساب و کتاب انجام شود چراکه باعث کاهش هزینه ها می شود.  

این تقاطع غیرهمسطح، نقطه اتصال چندین محور ترافیکی بسیار مهم شامل خیابان‌های کاوه، ادیب، شهید باهنر، خط شمال - جنوب مترو، خط اتوبوس تندرو (BRT) و محل اتصال حلقه (رینگ) دوم ترافیکی اصفهان به حلقه سوم ترافیکی است.

کد خبر 309491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.