شهردار شهروندمدار نیاز کلانشهرها/ ویژگی های شهردار موفق

انتقادی کلیشه ای که هیچگاه سازنده نبوده است، این است که اوضاع نابسامان کنونی را نتیجه ی ضعف مدیریت های قبلی بدانیم. البته که آغاز به کار در شرایط مساعد و برنامه ریزی شده به مراتب آسانتر است و برون رفت از بحران، فردی مدبر را می طلبد اما...

به گزارش ایمنا، با نزدیکی به آغاز فعالیت منتخبان در پنجمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا سوالی مهم در ذهن شهروندان نقش بسته است. شهردار آینده ی شهر ما کیست؟ و برای بهبود اوضاع شهر چه برنامه هایی دارد؟
همانطور که می دانیم از نیمه های مرداد منتخبان مردم در دوره ی پنجم شوراهای اسلامی فعالیت خود را آغاز می کنند. یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار است، که بدون شک اصلی ترین وظیفه ی اعضای شورا به حساب می آید. این انتخاب از آن جهت حساس است که برای مدت ٤ سال اداره ی امور شهری به عهده ی فردی است که با مدیریت و تخصص خود می تواند شهر را به سوی توسعه رهنمون کند و از سوی دیگر فقدان رویکرد علمی و کارگشا در نحوه مدیریتی می تواند شهر را به عقب بازگرداند.
در این میان به نظر می رسد چندین شاخص اصلی برای انتخاب شهردار می تواند مطرح باشد:
 شایسته است که منتخبان مردم گام اول را در تصمیمات خود محکم بر دارند و خارج از وابستگی های حزبی و سیاسی فردی را انتخاب کنند که، شنیدن خبر انتصاب وی برای همه ی شهروندان توام با رضایت باشد. وابستگی های حزبی از آن جهت ملال آور است که سفارشات و خواسته های ناحق و دو طرفه را در پی دارد. از سوی دیگر وقتی اعضای شورا به شایستگی و نه از روی وابستگی شهردار را انتخاب کنند، بعد از انتصاب و در صورت نارضایتی می توانند او را بازخواست و در صورت قانع نشدن تصمیم به عزل او گیرند.
شهردارد منتخب مادامی که در چارچوب وظایف خود عملکرد مثبت داشته باشد، منتخب است و به محض کوچکترین خطای فاحش باید بازخواست شود. به زعم نگارنده شهردار خواه بومی باشد خواه غیر بومی، سابقه ی شهردار شدن داشته باشد یا نداشته باشد، از بین اعضای شورا باشد یا نباشد، این ها فاکتورهای مهم برای مدیریت شهرداری نیست . تخصص، اقتدار، ابتکار عمل، تعهد، سخنوری، نواندیشی و داشتن برنامه برای دوره ی مدیریتی از جمله توانایی هایی است که مردم انتظار دارند شهردارشان داشته باشد.
 انتقادی کلیشه ای که هیچگاه سازنده نبوده است، این است که اوضاع نابسامان کنونی را نتیجه ی ضعف مدیریت های قبلی بدانیم. البته که آغاز به کار در شرایط مساعد و برنامه ریزی شده به مراتب آسانتر است و برون رفت از بحران، فردی مدبر را می طلبد اما نکته قابل توجه این است که هر فردی برای پذیرش یا عدم پذیرش مدیریت شهرداری مختار است و رد کردن پیشنهاد اعضای شورا منعی ندارد و در صورت پذیرش مسولیتی سنگین بر دوش خود گمارده است.
 پس در نتیجه ی کارنامه ی شهردار هم اعضای شورا سهیم هستند و هم شخص شهردار که با آگاهی به شرایط موجود و اختیار خود این مسئولیت را پذیرفته و برنامه های خود را اجرا کرده است. با این اوصاف، توجیه ضعف مدیریت های قبلی توسط شهردار برای شهروندان قابل قبول نیست و این توجیه برای شخصی که سابقه ی مدیریت شهرداری بخصوص در همان شهر را داشته قطعا رد می شود.
تقاضای شهروندان از شهردار آینده ی شهرشان این است که خود را دارنده ی شهر نداند و به مفهوم واقعی کلمه شهروند مدار باشد.
منبع: شهر فردا
کد خبر 309290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.