۱۸ محله شهرضا در تکاپو برای ریشه کنی اعتیاد

شهرضا – ۱۸ محله از محلات شهری شهرضا با مشارکت فعال در عرصه مبارزه با معضل اعتیاد تلاش می‌کنند تا این آسیب اجتماعی را در منطقه خود ریشه کن کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، رویکردهای مختلفی که تاکنون در مقابله با معضل اعتیاد اتخاذ شده، نتایج مختلفی نیز به همراه داشته است، اما مهمترین این رویکردها که سالیان زیادی از وقت و تلاش و هزینه نیروهای انتظامی و امنیتی کشور را به خود اختصاص داد، روکرد مقابله ای بود تا جایی که مجموعه این تلاشها، نام ایران را در صدر کشورهای جهان در این زمینه ثبت کرد.

مجید طاهرزاده – کارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در این زمینه اظهار کرد: ایران در ردیف مهمترین و بزرگترین کشورهای جهان در حوزه مقابله مسلحانه با معضل مواد مخدر قرار دارد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر در ایران انجام شده تا جایی که تلاشهای نیرویهای امنیتی و پلیس ایران تقریباً مسیر ترانزیت این مواد از خاک افغانستان را مسدود کرده است.

کارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح کرد: مهمترین سند فعالیت و خدمات ایران در عرصه مقابله با ترانزیت مواد مخدر، تقدیم حدود ۴ هزار شهید در این زمینه است که همه آنها در زمره بهترین نیروهای کشور بوده‌اند.

اما چند سالی است که در کنار تلاش برای حفظ این جایگاه ارزشمند، رویکر دولت در مبارزه با مواد مخدر، سمت و سوی تازه‌ای گرفته است.

محمدرضا انصاریپور – دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا، در این زمینه به خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: دولت یازدهم با اتخاذ و تقویت رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و همچنین رویکرد پیشگیرانه در این زمینه، امکان جدیدی برای مقابله با این معضل اجتماعی فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، اعتیاد به عنوان نخستین آسیب اجتماعی کشور در نظر گرفته شده و با پیشبینی تلاش برای برای کاهش سالانه ۵ درصد از آمار معتادان، ضریب کاهش ۲۵ درصدی در پایان این برنامه در نظر گرفته شده است.

بنابراین می توان اینگونه استنباط کرد که از این پس در کنار اتخاذ روش مقابله‌ای با ترانزیت و توزیع مواد مخدر، شاهد تغییراتی در این زمینه در داخل کشور، خواهیم بود.

محمد علی صادقی – رییس اداره بهزیستی و مسئول کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: اعتیاد یک آسیب اجتماعی بزرگ است که از جنبه‌های گوناگون به عنوان یه عنوان بیماری یا جرم شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سالیان گذشته، به ویژه در سال گذشته و امسال بر لزوم مبارزه با معضل اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر تأکید کرده‌اند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا اظهار کرد: یکی از طرحهای اداره بهزیستی، «مصون سازی کودکان» در برابر معضل اعتیاد در مهدهای کودک است که تا پایان سال ۹۵ تعداد ۸۵۰ کودک در ۲۲ مهدکودک شهرستان در این زمینه آموزش دیده اند.

صادقی بیان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۷۹۲۰ نفر در محلات شهری و ۳۳۰ نفر در محلات روستایی و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۲۰۰ نفر در محلات شهری و ۹۵ نفر در محلات روستایی در خصوص معضلات اعتیاد آموزش دیده‌اند.

وی از برگزاری ۶ نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در سال ۹۵ در این شهرستان خبر داد و افزود: در سالهای ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۳۶ و ۱۸ کارگاه پیشگیری از اعتیاد در شهرستان برگزار شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا گفت: در از روشهای مقابله با اعتیاد، اجرای طرح «محله محور» است که بر اساس آن در سالهای ۹۵ و ۹۵ تعداد ۱۸ محله از محلات شهرضا در این زمینه فعال بوده‌اند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: در شهرستان شهرضا ۲ مرکز اقامتی میان مدت و ۳ مرکز ترک اعتاد سرپایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ تعداد ۱۰۴۳ مرد و ۵۳ زن و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۵۹ مرد در مراکز دمان سرپایی اعتیاد پذیرش شده اند، این در حالی است که در سال ۹۵ ۹۹۸ مرد و ۱۸۲ زن و از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۸ نفر مرد در مراکز اقامتی ترک اعتیاد در شهرستان پذیرش شده‌اند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۷۵ نفر در ۲ دوره آموزش مهارتهای زندگی بزرگسالان، ۱۳۷ نفر در ۵ دوره آموزش مهارتهای زندگی نوجوانان، ۱۰۵ نفر در ۴ دوره از آموزشها ویژه دبستانیها و ۴۰ نفر در یک دوره آموزش خانواده در خصوص معضلات اعتیاد آموزش دیده اند.

صادقی اضافه کرد: در سال ۹۶ تاکنون تعداد ۱۵۰ کودک در ۱۸ دوره آموزش ویژه پیش دبستانیها شرکت کرده و آموزشهای لازم در این زمینه را فرا گرفته اند.

کد خبر 309206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.