خواص دارویی گیاه کاسنی/ مبتلایان به سنگ صفرا برای مصرف کاسنی، با پزشک مشورت کنند

گیاه کاسنی دارای چربی اشباع شده بوده، کلسترول پایینی دارد و مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی بسیار مفید است.

محقق طب سنتی در مورد خواص دارویی این گیاه به خبرنگار ایمنا گفت: خشک شده گیاه کاسنی دارای عطری شبیه به ادویه و طعمی تلخ است. این ریشه تا ۲۰ درصد محتوی نوعی ماده تلخ ، اینولین، تانن و قند است. این مواد ترشح صفرا را بالا می برد و چون شیره معده را تحریک می کند باعث افزایش اشتها می شود.

مریم امینی افزود: جوشانده کاسنی به مقدار ۲ تا ۴ گرم در هر فنجان آب (دو فنجان در روز) ملین و محرک است. از این جوشانده هنگام ابتلاء به بیماری کبدی، سنگ های صفراوی یا کلیوی و همچنین در درمان ورم های مجاری ادرار استفاده می شود.

وی در ادامه بیان داشت: برگ های این گیاه دارای املاح سولفات ، فسفات سدیم ، منیزیوم، پتاسیم و نیترات پتاسیم همراه با گلیکوزیدی به نام شیکورین است. این در حالی است که طبیعت برگ کاسنی سرد و تر و طبیعت ریشه آن گرم و خشک و طبیعت تخم کاسنی سرد و خشک است.

این محقق طب سنتی در مورد موارد منع مصرف و احتیاط گیاه کاسنی گفت: در صورت وجود حساسیت به این گیاه و گیاهان خانواده کاسنی مصرف آن ممنوع است. همچنین افراد باید در صورت وجود سنگ کیسه صفرا به دلیل احتمال بروز اثرات انقباضی در کیسه صفرا، باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

وی در مورد مصرف گیاه کاسنی در دوران بارداری بیان داشت :با توجه به اثرات تحریک رحم و سقط آوری این گیاه باید از مصرف زیاد آن در دوران بارداری پرهیز شود. همچنین این گیاه در دوران شیر دهی بهتر است با احتیاط مصرف شود.

به گزارش ایمنا، کاسنی گیاهی علفی، پایا با ریشه ای مخروطی شکل است که ساقه ای راست و شاخه دار دارد. این گیاه برگ های زمینی نوک دراز دارد که به سمت پایین سرازیر است. برگ های روی ساقه آن به صورت سر نیزه ای و بدون دمبرگ است گل های آن به رنگ آبی هستند که از بغل برگ ها می رویند.

کد خبر 307600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.