تعهد مردم نسبت به خرید کالای داخلی، عامل مهم شکستن کمر قاچاق کالا و ارز

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: یکی از موثرترین راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین مبارزه به قاچاق کالا و ارز تعهد مردم نسبت به خرید کالای داخل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان لنجان اظهار کرد: قاچاق، مسئله ای است که حتی نامش نیز ناخوشایند است؛ چه برسد به تارهای عنکبوتی‌اش در بازار ایران که در برخی حوزه ها حتی مجال نفس کشیدن را از تولید داخلی گرفته است و هر روز که می گذرد، نامش بیشتر در اقتصاد ملی آزاردهنده می شود.

وی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از چالشهای ما در اجرای اقتصاد مقاومتی مسئله قاچاق کالا است که تولید و اشتغال را تهدید کرده و امنیت را به چالش می کشد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که اگردر منزل هر کدام از ما کالای قاچاق وجود داشته باشد یک فرصت شغلی را نابود می‌کند لذا پر رنگ کردن نقش مردم و مشارکت آن ها در برنامه ها به عنوان عامل اصلی خرید و مصرف کنندگان، نقش موثری در کاهش کالاهای قاچاق در کشور دارد.

وی ادامه داد: کارگروه های پیشگیری، مبارزه با سطح عرضه و حمایت از تولید، اطلاعات عملیات و فرهنگی از جمله کارگروه های کمیسیون ستاد مقابله با قاچاق و کالای ارز شهرستان لنجان هستند که وظایف پیشگیری و مقابله با کالای قاچاق را بر عهده دارند.

سجاد اضافه کرد: مردم باید بدانند که با مصرف کالای قاچاق، تولیدات داخلی تضعیف شود و این امر خود موجب تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بیکار شدن بسیاری از افراد به ویژه جوانان است از سوی دیگر در چنین شرایطی رغبت برای سرمایه گذاری جهت احداث واحدهای تولیدی نیز کاهش یافته که این مهم نیز در بیکار ماندن جوانان تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: از این جهت باید با کار فرهنگی این مهم برای مردم تبیین شود که کالاهای قاچاق استاندارد نبوده، بهداشتی نیست و در دراز مدت موجب تضعییع حقوق کارخانجات و بیکاری جوانان می شود.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی تبعات منفی کالاهای قاچاق بر عهده دارند، عنوان کرد: باید یک مدل ذهنی در میان مردم و مسئولان در زمینه مبارزه با قاچاق شکل گیرد و همراه با پیروی از این الگو  کشور را قدم به قدم از معضلات اقتصادی و اجتماعی به‌ ویژه مسئله مذموم قاچاق، ‌مصون نگه داشت.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر «مبارزه با قاچاق های سازمان‌یافته بزرگ که ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور می شود»، یادآور شد: مقابله با روند قاچاق کالا بیش از هرموضوع دیگری نیازمند یک عزم ملی است، عزم ملی به این معنا که واردکنندگان اجناس و کالاهای قاچاق در کشور باید بدانند که چه ضربه‌ای را به‌ منافع ملی وارد می‌کنند و برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

سجاد متذکر شد: شهرستان لنجان به لحاظ جایگاه اقلیمی و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی و کریدور شمال و جنوب در کنار وجود فرصت‌ها و قابلیت‌های مناسب به تبع آن قاچاق دام، چوب، سیگار و ...دامنگیر این شهرستان بوده و این مسئله همواره ما را تهدید می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جابجای دام قاچاق از شهرستانها و استانهای همجوار باعث انتقال بیماریهای دامی در فصل گرما می شود باید با فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب در حوزه مبارزه با قاچاق دام از این امر جلوگیری کرد.  

فرماندار شهرستان لنجان اذعان کرد: دولت تدبیر و امید نیز با قدرت تمام از ظرفیت‌های تولید ملی حمایت می‌کند و مبارزه همه ‌جانبه با قاچاق کالا را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق لوازم بهداشتی می‌تواند بر سلامت جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد، اضافه کرد: آسیب‌های فراوانی در بحث قاچاق لوازم آرایشی، بهداشتی وجود دارد که شبکه بهداشت باید با جدیت پا به میدان بگذارد که البته با معرفی شرکت‌های معتبر به اصناف و داروخانه‌ها در سطح شهرستان شاهد کاهش این آسیب‌ها بوده‌ایم.

سجاد تصریح کرد: در این راستا کمیته فرهنگی و تبلیغات با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای نهادینه کردن قبح کالاهای قاچاق، آشنایی مردم با مضرات استفاده از این نوع کالا، افزایش همیت ملی در حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی باید حرکتی دوچندان داشته باشد.

وی فعالیت کمیته پیشگیری و ساماندهی اقتصادی را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت باید با بررسی ظرفیت شهرستان لنجان در راستای پیشگیری از قاچاق حرکت کرده و شیوه‌های ورود و خروج کالای قاچاق از مبادی ورودی و خروجی و همچنین تهیه برنامه مطالعاتی و تحقیق پیرامون موضوعات ضروری در شهرستان جهت ارائه روش‌های موثر برای پیشگیری را انجام ‌دهد.

فرماندار شهرستان لنجان اضافه کرد: کمیته اطلاعات عملیات نیز با مسئولیت نیروی انتظامی شهرستان نیز همواره در راستای ایجاد هماهنگی برای اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی مستمر علیه فعالیت‌های قاچاق و باندهای سامان یافته و مصادیق آشکار قاچاق و همچنین بررسی و مشخص نمودن مسیرهای اصلی ورود، حمل و نقل و شناسایی نقاط اصلی دپو، نگهداری و عرضه کالای قاچاق فعالیت می‌کند که این خود باعث کاهش قاچاق کالا در این این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: در راستای مبارزه با قاچاق سوخت هماهنگی لازم بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و نیروی انتظامی صورت گرفته تا با کامیون‌هایی که اقدام به نصب مخازن اضافه نموده و زمینه قاچاق سوخت را فراهم می‌کنند برخورد قاطع صورت پذیرد همچنین طرح ویژه بازرسی از بنگاه‌ها و فروشگاه‌های عمده در سطح شهرستان لنجان اجرایی شده تا با توزیع و عرضه کالای قاچاق به طور جدی برخورد گردد.

سجاد در پایان گفت: برگزاری همایش‌های متعدد و اجرای برنامه‌های آموزشی برای اصناف و اتحادیه‌های صنفی و همچنین اجرای طرح ویژه شناسایی و جمع‌آوری کالاهای قاچاق ممنوعه از جمله مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره از دیگر طرح‌های اجرا شده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهرستان لنجان به شمار می‌آید.

کد خبر 307447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.