پسماندهای الکترونیکی خود را به ایستگاههای ثابت بازیافت تحویل دهید

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهروندان باید پسماندهای الکترونیکی خود با به ایستگاههای ثابت بازیافت تحویل دهند، گفت: اقلام الکتریکی و الکترونیکی اسقاطی پس از جمع آوری به مرکز پردازش در کارخانه کود عالی منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین کمیلی در برنامه تلویزیونی اینجااصفهان اظهارکرد: پسماندهای الکترونیک در دسته پسماندهای ویژه قرار می گیرند که لازم است در بخش جمع آوری ، پردازش و نهایتا امحا نهایی به صورت جداگانه مدیریت شود.

وی افزود:  در مسیر تولید پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی از موادی بسیار سمی استفاده می شود، از این رو اگر این اقلام به صورت غیراصولی در طبیعت رها شود، قطعا موجب آلودگی محیط زیست خواهد شد .

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: اگر این گازها متصاعد شوند آلودگی هوا را نیز در پی خواهد داشت و یا اگر در خاک قرار بگیرد و به آب های زیر زمینی برسد موجب آلودگی آبهای زیر زمینی می شود.

کمیلی تاکید کرد: عناصر سنگین و خطرناکی که در تولید این وسایل به کار رفته است، می تواند باعث ایجاد بیماریهای صعب العلاج شود که در حال حاضر نیز جامعه با آن درگیر است.

وی اضافه کرد: این اقلام الکتریکی و الکترونیکی اسقاطی توسط ایستگاههای ثابتی که وجود دارند و ناوگانی که به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار در محله ها حضور پیدا می کنند با یک تعرفه مشخصی از شهروندان دریافت می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اظهارکرد: این اقلام پس از جمع آوری به مرکز پردازش در کارخانه کود عالی منتقل می شود.

کمیلی ادامه داد: در این کارخانه تفکیک فیزیکی صورت می گیرد و بخش هایی که قابل بازیافت هستند در مرحله اولیه به مسیر خود هدایت می شود و بخش هایی که حاوی فلزات سنگین و مواد خطرناک هستند در پروسه خود قرار می گیرد که برای امحای آنها به یک روش مهندسی و علمی خاصی نیاز است تا گازها و پودرهای سمی تخلیه شود و آلوگی برای محیط زیست ایجاد نکند.

وی اظهارکرد: از آنجایی که این کار بسیار پر هزینه است نیاز به سرمایه گذاری کلانی دارد و ابتدا باید فرهنگ سازی صورت گیرد به این صورت که وسایل الکتریکی که احتیاج نیست، در انبار منازل نگه داری نشود و به مراکز مجاز تحویل داده شود تا  چرخه کاری و عملیاتی بر روی وسایل انجام و سرمایه گذاری برای بخش سمی این موضوع فراهم شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری با اشاره به اینکه اکنون دو حالت برای این نوع پسماندها می افتد که هر دو راههای مناسبی نیستند، گفت: یکی اینکه افراد به صورت غیرمجاز این اقلام را جمع آوری می کنند و در مراکز غیرمجاز در کوره های غیر استاندارد به جهت استفاده از فلزات گرانبها به صورت غیراصولی و غیربهداشتی قرار می دهند.

کمیلی افزود: با این کار علاوه بر خاکستری که باقی می ماند و بسیار سمی تر از ماده اولیه است، دودی که از آن متصاعد می شود که باعث به وجود آمدن آلاینده هایی می شود که به طبیعت صدمه وارد می کند؛ با چنین کار های غیراصولی ضرر هنگفتی به طبیعت وارد می شود.

وی ادامه داد: راه دوم این است که فلزات گرانبهای این سیستم ها مثل بورد کامپیوتر جداسازی و به صورت قاچاق از کشور خارج می شود و این فلزات گرانبها در کارخانجات کشورهای اطراف جداسازی می شود و ارزش افزوده این کار در کشورهای دیگر صرف می شود.

وی اظهارکرد: می توان با فرهنگ سازی درست از این ارزش افزوده برای فرزندان این مرز و بوم استفاده و اشتغال زایی کنیم.

کد خبر 307192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.