دولت نرخی برای خرید و اجاره‌بهای مسکن تعیین کند/جولان دلالان در بازار اجاره مسکن

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید نرخی برای خرید مسکن و اجاره‌بهای خانه‌ها تعیین کند تا شهروندان بتواند بر طبق درآمدهای اقتصادی خود بدون تحمیل فشارهای اقتصادی مسکن مناسب انتخاب کنند، گفت: افزایش مداوم نرخ اجاره‌بها نشان از ضعف نظارت‌ها دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه کمبود عرضه مسکن نسبت به تقاضای آن از عوامل رشد اجاره‌بها است، اظهار داشت: کم بودن نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم اجاره‌نشینی را افزایش داده است.

وی با انتقاد از وضعیت رکود موجود در بازار مسکن، افزود: رکود موجود در این بازار خرید و فروش مسکن را راکد کرده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس با اشاره به افزایش نرخ اجاره‌بها، بیان داشت: با رکود حاکم در بازار مسکن، انتظار می‌رود نرخ اجاره‌بها نیز ثابت باشد، اما متاسفانه برخی دلال بازی‌ها اجاره‌بها را هر ساله و گاهی در بازه زمانی کمتر دستخوش تغییر می‌کند.

وی افزایش مداوم نرخ اجاره‌بها را نشان از ضعف نظارت‌ها دانست و تصریح کرد: گرانی‌ها در بازار اجاره‌ها به نحوی است که تحرکی را در بازار مسکن و رونق تولید مسکن ایجاد نمی‌کند.

افزایش اجاره‌نشینی با کاهش نقدینگی و قدرت خرید مردم

حاجی دلیگانی با بیان اینکه کم بودن نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم اجاره‌نشینی را افزایش داده است، گفت: تنها راه پیشروی دولت برای ساماندهی به وضعیت اجاره‌بها در کشور نظارت بر نرخ‌ها و کمک به مردم برای افزایش توان خرید خانه است.

وی با تاکید بر اینکه باید قدرت خرید مردم با ارایه تسهیلات ارزان افزایش یابد، اظهار داشت: تسهیلات دهی در حوزه مسکن در حال حاضر کارآمد نبوده و با روش‌هایی از جمله ودیعه‌گذاری و همچنین نرخ سودهای غیرمنطقی نمی‌تواند ساماندهی بازار را منجر شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون اینکه هزینه اجاره‌بها مسکن با درآمد شهروندان همخوانی ندارد، افزود: دولت باید نرخی برای خرید مسکن و اجاره‌بهای خانه‌ها تعیین کند تا شهروندان بتواند بر طبق درآمدهای اقتصادی خود بدون تحمیل فشارهای اقتصادی مسکن مناسب انتخاب کنند.

وی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن را مهم‌ترین عامل برای ساماندهی بازار اجاره‌بها خواند و تصریح کرد: دولت باید با تولید مسکن تقاضای آن را پاسخگو باشد تا فشار کمبود عرضه بر مردم وارد نشود.

هزینه خرید اوراق وام مسکن مانعی برای رونق بازار

حاجی دلیگانی با انتقاد از میزان بالای اقساط وام مسکن، گفت: هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن یکی از موانع برای استفاده از وام مسکن است.

وی افزود: در حال حاضر تامین مسکن برای بسیار از خانوارها مشکل است، زیرا سطح دستمزدها با قیمت و اجاره‌بهای مسکن تناسبی ندارد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس اظهار داشت: امکان استفاده از این وام‌ها به دلیل شرایط دشوار بازپرداخت تسهیلات، برای بسیاری از متقاضیان ممکن نیست.

وی بیان داشت: پس‌انداز بسیاری از خانوارهای فاقد مسکن به عنوان ودیعه برای اجاره‌ خانه نزد صاحبخانه است، بنابراین بطور طبیعی این امکان مالی وجود ندارد که نزد بانک سپرده‌گذاری کنند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: در حال حاضر متقاضیان وام مسکن که سپرده‌گذاری نداشته‌اند، مجبور هستند برای دسترسی به وام، هزینه‌ای برای خرید امتیاز تسهیلات صرف کنند که البته علاوه بر پرداخت سود وام است.

وی افزود: هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن یکی از موانع برای استفاده از وام مسکن است که باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود.

کد خبر 306816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.