۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

فرماندار شهرستان لنجان:

حال بلندمرتبه های فولادشهر خوب نیست/بلند مرتبه ها زیر ذره بین مدیران ارشد

تجهیز ناوگان اتش نشانی فولادشهر به نردبان های فوق سنگین در آینده نزدیک
حال بلندمرتبه های فولادشهر خوب نیست/بلند مرتبه ها زیر ذره بین مدیران ارشد

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت:پس از حادثه‌ی پلاسکو، با توجه به اهمیت وضعیت بلندمرتبه های موجود در شهرستان لنجان بررسی ساختمان‌های و برج‌های بلند فولادشهر در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد که ۱۹ برج ۱۴ طبقه فولادشهر مشکلات ایمنی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نشست با مسئولان شهرستان لنجان با اشاره به حادثه پلاسکو، اظهار کرد: پس از حادثه‌ی پلاسکو، با توجه به اهمیت وضعیت بلندمرتبه های موجود در شهرستان لنجان بررسی ساختمان‌های و برج‌های بلند فولادشهر در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد که ۱۹ برج ۱۴ طبقه فولادشهر مشکلات ایمنی دارند.

وی بلند مرتبه هایی فولادشهر را یکی از نمادهای این شهر دانست و افزود: پایه گذاری شهر جدید فولادشهر در سال 1347 توسط مهندسان روسی در ابتدا برای سکونت تکنسین های کارخانه ذوب آهن اما این ساختمان ها امروز نه ظاهر مناسبی دارند و نه باطن قابل تاملی ، ساختمان هایی این سالها با چالشی متعددی  روبرو شده اند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید به این مهم توجه داشت که بروز حوادث غیرمترقبه نظیر آتش‌سوزی ممکن است در هر کجای دنیا رخ دهد و حادثه آتش سوزی پلاسکو در واقع زنگ خطر برای نقاط مختلف از جمله بافت فرسوده و مراکز موجود در هسته مرکزی سطح شهر بود.

۱۹ ساختمان بلندمرتبه در فولادشهر دچار مشکلات ایمنی هستند

وی ادامه داد: بدون شک ایمن‌سازی ساختمان‌ها از جمله تجهیزات خودکار اطفای حریق اولین قدم برای پیشگیری در مقابل آتش‌سوزی به ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه است که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد از سوی دیگر باید با برنامه‌ ریزی کوتاه مدت مسائل ایمنی بلند مرتبه های فولادشهر از جمله احداث پله فرار، تجهیز آسانسورهای موجود در این ساختمان ها باید در دستور کار قرار گیرد.

سجاد اضافه کرد: بازدیدهای دوره‌ای اداره‌ی استاندارد از آسانسورها و شهرداری از این ساختمانه ها باید به صورت جدی دنبال شود از سوی دیگر باید تجهیزات لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی نظیر آتش سوزی در آپارتمان‌های مسکونی و بلند مرتبه های فولادشهر را داشته باشیم از این رو وجود یک دستگاه نردبان فوق سنگین از وسایل موردنیاز سازمان آتش نشانی فولادشهر است که شهرداری باید خرید این خودرو مجهز را با سرعت هرچه بیشتر عملی کند.

در ادامه این نشست هوشنگ رضایی منش معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری فولادشهر گفت: با توجه به روند شکل گیری و سیر تحول فولاد شهر می توان برای این شهر در مقایسه با سایر شهرهای جدید کشور از نظر سابقه روشها و شیوه های طراحی و شهر سازی جایگاه ویژه و خاصی قائل شد .

لزوم بازدیدهای دوره‌ای از بلند مرتبه های فولادشهر

وی افزود: از جمله ویژگی های تقریبا منحصر به فرد این شهر آن است که فولاد شهر، شهری است که سابقه طراحی، احداث و سکونت در آن به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد و تقریبا تنها شهر جدیدی در کشور است که با مشارکت و همکاری مشاورین خارجی طراحی و احداث شده است .

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری فولادشهر تصریح کرد: امروز فولاد شهر به عنوان نمایشگاه شهری مطرح است که حداقل بخشی از روشها و اقدامات شهرسازی و معماری بیش از سه دهه کشور را در خود جای داده است و این ویژگی ها اگر چه از نظر بررسی تجربیات و پیگیری روند تحولات تاریخ شهر سازی و معماری کشور بسیار ارزنده است ولی از نظر مدیریت شهری مشکلات عدیده ای را برای این شهر از نظر هماهنگی سیما و منظر شهری بوجود آورده است .

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مردم، مدیران شهری و صاحب نظران بر این باورند که بخشهایی از فولاد شهر سیما و منظر شهری مطلوب و مشخصی ندارد چراکه یکی از بخش ها و شکل های کالبدی مهم سکونت در فولاد شهر که قبل از انقلاب طراحی شده در آن آشفتگی بصری و غیر بصری و عدم هماهنگی در سیما و منظر شهری مشاهده می شود و این قسمت از شهر بخش هایی است که به ساختمان های آپارتمانی بلند مرتبه مشهور است .

رضایی منش اضافه کرد: از بین رفتن فضای سبز و عمومی بین آپارتمان ها، تبدیل فضاهای باز محوطه ها، و محل بازی کودکان به پارکینگ خودروها، از بین رفتن قلمرو و حریم فضاهای عمومی و خصوصی، خرابی اثاثیه، تجهیزات و مبلمان محوطه ها، پوشش و تبدیل غیر اصولی و خارج از ضابطه تراس ها، بالکن ها و پیلوت ها، استفاده از مصالح نامناسب و ناهماهنگ و اقدامات شخصی هر یک از مالکین در انجام نمای ساختمان ها نه تنها آشفتگی روانی و افسردگی ساکنین را به دنبال دارد، بلکه با توجه به موقعیت و ساختار و ارتفاع این ساختمان ها در شهر، به سیما و منظر کلی شهر شکل ناهماهنگ، آشفته و نامطلوبی داده است .

مسدود سازی پله های اضطراری بلند مرتبه های فولادشهر توسط ساکنین

وی در ادامه با اشاره به مسدود سازی پله های اضطراری بلند مرتبه های فولادشهر و استفاده از ان بجای انباری،عنوان کرد: باید توجه داشت پلکان فرار، تنها راه نجات ساکنان طبقات بالای ساختمان در مواقع اضطراری و وقوع حریق است، راهی که به دلیل نبود بسترهای مناسب فرهنگی و اقتصادی، یا در ساختمان‌ها پیش‌بینی نشده و یا بدون رعایت استانداردهای لازم، طراحی و ساخته می‌شود.


معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری فولادشهر بیان کرد: با این همه بر اساس شرایط موجود، شهروندان ساکن برج‌های بلند و ساختمان‌های چندین طبقه فولادشهر متاسفانه فرهنگ استفاده از پله‌های اضطراری را فرا نگرفته‌اند و این در حالی است که روند رو به رشد جمعیت، پیدایش ساختمان‌های بلند و تبدیل خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های چند طبقه، ضرورت نیاز به راهی برای خروج ایمن و بی‌حادثه ساکنان این ساختمان‌ها را در شرایط بحرانی، بیش از پیش آشکار کردند.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم علاج واقعه قبل از وقوع باید انجام شود، لذا تذکرات لازم در خصوص آزادسازی پله های اضطراری بلند مرتبه های فولادشهر به هیئت مدیره این ساختمان ها داده شده و نیاز است این مهم با سرعت هرچه بیشتر انجام شود تا دچار چالش نشویم.

تجهیز ناوگان اتش نشانی فولادشهر به نردبان های فوق سنگین در آینده نزدیک

رضایی منش یادآور شد: در حال حاضر نردبان موجود تنها تا 7 طبقه از بلندمرتبه ها را می تواندپوشش دهد و در مواقع حساس و وقوع حوادث دسترسی به 12 طبقه امکان پذیر نخواهد بود از این رو پیگیریهای لازم جهت تجهیز این ناوگان به یک دستگاه نردبان 56 متری فراهم شده است و امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر این دستگاه را خریداری کنیم.

کد خبر 306597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.