مبتلایان به پای "ضربدری"، درمان را با ساده ترین حرکات اصلاحی شروع کنند

یکی از عوامل ایجاد پای ضربدری عدم توازن عضلانی در پاها است که با توجه به تجویز پزشک روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بهترین روش هایی که برای درمان زانوی ضربدری وجود دارند شامل درمان های جراحی، درمانه ای بدون جراحی مانند حرکات و نرمش های اصلاحی، حرکات ورزش زانو درد،   فیزیوتراپی، لیزر درمانی و  استفاده از زانوبند است که پزشک با توجه به نوع علائم زانو ضربدری و نشانه های بیماران مناسب ترین و جدیدترین راه را برای معالجه و درمان پا ضربدری انتخاب می کند.

دکتر علیرضا مقتدری بیان داشت: اگر احتمال عود پای ضربدری وجود داشته باشد، یک راه حل این است که پیچ از متافیز حذف شود و رشد کودک در آینده کنترل شود و درصورت نیاز پیچ های دیگر ی را در مفصل قراردهند.

وی در مورد عوارض جراحی گفت: در مورد خظرات جراحی می توان گفت که هر عمل جراحی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که البته عوارض این جراحی بسیار کم است و انتخاب پزشک مجرب و ماهر می تواند این عوارض را به صفر برساند و به درمان قطعی زانوی ضربدری (ژنو واروم) کمک کند.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: هنگامی که با حرکات و نرمش های اصلاحی حرکات ضعیف را از بین بردید، کار خود را انجام داده اید و دیگر نیازی به نرمش های اصلاحی ندارید (مگر اینکه استفاده از آن ها بر اساس حفظ وضعیت به دست آمده باشد).

وی افزود: اگر حرکات و نرمش های اصلاحی در نهایت فرد را در وضعیت های بدی مانند گسترش پرونیشن پا، پای ضربدری والگوس زانو و چرخش داخلی لگن قرار دهند، آن حرکات و نرمش ها مشکل را حل نمی کنند بلکه فقط آن را گسترش می دهند.

وی ادامه داد: مبتلایان به پای ضربدری باید درمان را با ساده ترین انواع حرکات اصلاحی شروع کنند و هنگامی که در حرکات ساده تر مهارت به دست آوردند به سمت حرکات بعدی پیش بروند.

این متخصص طب فیزیکی افزود: این حرکات و نرمش ها نباید درد داشته باشند. با این وجود اگر هنگامی که آن ها را انجام می دهید باعث درد شوند، در اواخر روز و بعد از تمرین یا روز بعد خواهید دید که آن نرمش ها کاری که باید انجام دهند را انجام نداده اند.

وی بیان داشت: کار کردن با درد در حوزه تخصص حرفه ای ها (پزشک، درمانگر) قرار دارد. معمولا درد بخشی از برنامه توانبخشی است، اما درمان باید به دستور یک متخصص آموزش دیده باشد. اگر قادر نیستید بدون اینکه درد داشته باشید کار زیادی انجام دهید به متخصص مراجعه کنید.

وی خاطرنشان کرد: فیزیوتراپیست ها فرد را معاینه کرده و با استفاده از تکنیک های درمانی برنامه ای برای توانایی حرکت کردن، کاهش درد، بازیابی عملکرد، جلوگیری از ناتوانی  ودرمان زانو ضربدری ایجاد می کنند.

وی در پایان یادآور شد: همچنین فیزیوتراپیست ها  با افراد کار می کنند تا از فقدان حرکت پیشگیری کنند و این کار را از طریق ایجاد برنامه های تناسب اندام و سلامتی برای یک شیوه زندگی سالم تر و پویاتر انجام می دهند.

به گزارش ایمنا پای ضربدری همانند پای پرانتزی یک تغییر شکل در مفصل زانو است. در واقع در یک فرد طبیعی در حالت ایستاده زمانی که بین زانوها فاصله ای وجود نداشته باشد، قوزک‌های مچ پا نیز هیچ گونه فاصله ای ندارند.

حال اگر با کنار هم بودن زانوها، بین مچ پاها یا قوزک‌ها فاصله ایجاد شود آن را پای ضربدری می گویند. نکته مهم در حالت پای ضربدری این است که انحراف ساق پا نسبت به وضعیت طبیعی به سمت بیرون افزایش می یابد.

کد خبر 306424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.