عدم تعادل هورمونی؛ علت اصلی قاعدگی های نامنظم زنان

تقریبا هر زنی در طول دوران زندگی خود گهگاهی خونریزی نامنظم را تجربه کرده است. خونریزی نامنظم یک بیماری یا مرض به شمار نمی رود، بلکه اصولا یکی از علائم و نشانه های اختلالات درونی است.

متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: عدم تعادل هورمونی، زخم بافت موضعی، زخم های اندامی (پلیپ، تومور و غیره)، و حتی مشکلات دیگری  که مربوط به اختلالات لگن نیستند، از عوامل فراوانی هستند که موجب قاعدگی های نا منظم و خونریزی های غیرطبیعی می شوند.

بهنام یوسفیان افزود: اختلالات هورمونی که تخم گذاری را متوقف می سازد، می تواند مسئول قاعدگی های بسیار سبک باشد.

وی در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر فقدان تخمک گذاری برای مدت طولانی ممکن است نتیجه تومورهای خوش خیم و بدخیم لگنی باشد که به خونریزی های شدید، طولانی و مکرر منجر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اکثر دختران زمانی که که به سن هفده سالگی می رسند  و یا لااقل به مدت سه سال قاعدگی های ماهانه را تجربه می کنند، می توانند برای شروع و پایان قاعدگی های خود یک برنامه منظم و نسبتا قابل پیش بینی را انتظار داشته باشند. حال در صورتی که برای ۴ -۳ ماه قاعدگی از جدول زمان بندی شده خارج گردد، آن را قاعدگی نامنظم گویند

این مدرس پژوهشکده طب الصادق دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان ادامه داد: این نامنظمی می تواند به طریق مختلفی مانند خونریزی های سنگین، خونریزی های طولانی، تکرار خونریزی، خونریزی ناچیز(دیدن لک)، متوقف شدن قاعدگی در بعضی ماه ها  و یا حتی بند آمدن آن برای مدت طولانی  ظاهر شود.

وی افزود: دوره های منظم قاعدگی به هماهنگی کامل میان اعمال هورمون ها، سلامتی مطلوب و تعادل فکری و روحی بستگی دارد و هرگاه در یکی از این اعمال اختلالاتی ظاهر شود، مشکلات خونریزی آشکار می شوند. این در حالی است که در هر حال، بعضی اوقات قاعدگی های نامنظم جزو حالات طبیعی شخصی محسوب می شوند.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: تا زمانی که یک دختر از نظر جنسی بالغ نشده و به طور مرتب تخمک گذاری نمی کند، قاعدگی او غیرقابل پیش بینی است، به صورتی که به دنبال قاعدگی به مدت ۳ – ۲ ماه متوالی، قاعدگی های بعدی ممکن است نسبت به میزان استروژن خون، توأم با خونریزی سبک یا سنگین باشد.

وی افزود: در اکثر دختران چنین قاعدگی های نامنظم ممکن است برای ۳ – ۲ سال ادامه یابد. خونریزی در یک دختر نوجوانی که از نظر جنسی نابالغ است، نتیجه کاهش نسبی تولید استروژن می باشد.

وی یادآور شد: استروژن تنها هورمونی است که تا بلوغ کامل دختر برای شروع تخمک گذاری از تخمدان ها تولید می شود. در پی رشد جنسی، دومین هورمون تخمدانی (پروژسترون)، که حاصل مستقیم تخمک گذاری است تولید می شود.

کد خبر 306392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.