مبتلایان به بیماری‌های چشم بخوانند/بیماران آب سیاه چشم نباید روزه بگیرند

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟ روزه داری در ماه رمضان یکی از عبادات تاکید شده در دین است، اما این عبادت موکد نیز در مواردی از دوش فرد برداشته می شود. یکی از مهمترین مواردی که مانع از روزه گرفتن در ماه رمضان می شود، بیماری است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، «اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.» این، پاسخ مراجع عظام در پاسخ به استفتایی است که می‌پرسد: «اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند، آیا عمل به گفته او واجب است؟» نباید فراموش کنیم که کتاب آسمانی‌مان توصیه‌های زیادی درخصوص حفظ سلامت، این نعمت گرانبهای خدادادی به ما داشته است. نباید یادمان برود که هدف از این ماه، تزکیه نفس و عبادت است نه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن به خصوص اگر این امتناع در شرایطی باشد که سلامت دستگاه‌های متعدد بدن ما را تهدید کند.

اگر دچار بیماری مزمن یا شرایط خاص جسمی هستید، به شما توصیه می‌کنیم پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درخصوص مصرف داروهای خود و اینکه آیا روزه برای شما ممنوعیتی دارد یا نه، از ایشان کسب اجازه کنید. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع از اساتید دانشگاه خواسته‌ایم تا نظرات علمی خود را در این خصوص بیان کنند.

دکتر ایرج احدزادگان، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بیماران مبتلا به آسیب های چشم و روزه گرفتن تئصیه هایی ارائه کرده است.

این پزشک می گوید: در آستانه ماه رمضان همواره سوال می‌شود آیا افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، نباید روزه بگیرند و آیا روزه‌داری موجب ضعیف‌تر شدن چشم‌های آنها و بالا رفتن شماره عینک می‌شود و شاید دلیل این پرسش از آنجا ناشی شود که مردم عیوب انکساری چشم که برای اصلاح آن از عینک کمک می‌گیرند را نمی‌شناسند. تاکنون هیچ مدرکی که ثابت کند روزه‌داری موجب می‌شود مشکلات انکساری چشم بیشتر شود و یا شماره عینک شما تغییر یابد، نداشته‌ایم.

وی تاکید می کند: تنها یک مورد منع روزه‌داری از سوی متخصصان چشم تاکید می‌شود و آن هم، مبتلایان به آب سیاه یا گلوکوم است. این بیماران چون فشار داخل چشم‌شان بالاست ، اگر روزه بگیرند، در هنگام افطار که مایعات مصرف می‌کنند و به اصطلاح روزه را افطار می‌کنند، یک دفعه فشار مضاعفی به آنها وارد می‌شود که خطرناک است. عصب بینایی که در ته کره‌چشم ما قرار دارد، بسیار به بالا رفتن فشار چشم حساس است و هرگونه تغییر در غلظت خون و مایعات بدن، تغذیه یک میلیون رشته عصبی را که در فضای کوچک ته چشم قرار دارند مختل می‌کند و آنها را می‌کشد. وی می افزاید: امیدوارم مبتلایان به آب‌سیاه یا گلوکوم این توصیه را جدی بگیرند. اگر سن این افراد بالا باشد و مشکلاتی چون بیماری‌های عروقی و اختلال در انعقاد خون داشته باشند، امکان دارد این مشکل جدی‌تر و مساله‌ساز شود. غیر از این مورد، هیچ مشکلی در چشم‌پزشکی نیست که ممنوعیت روزه‌داری در نظر گرفته شود و به چشم فشار بیاورد.

کد خبر 305713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.