وقتی اتوبوس ها برای توقف در ایستگاه جا و مکان ندارند!

تابلوهای راهنمایی در سطح شهر نقش پلیس را ایفا می‌کنند و بی‌توجهی به آنها سبب ترافیک می‌شود اما آنچه این روزها با آن بسیار مواجه هستیم، بی توجهی به این علائم است تا جایی که ایستگاه‌های اتوبوس به پارکینگ‌ های شخصی رانندگان تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، پارک خودرو در ایستگاه اتوبوس امروز دیگر به یک صحنه عادی و تکراری در شهر تبدیل شده است و شاید اکثر ما بدون توجه به این معضل، به سادگی از کنارش گذر کنیم، اما اینجاست که وقتی پای صحبت رانندگان اتوبوس و شهروندان بنشینیم متوجه خواهیم شد این اقدام افراد که حقوق همشهریانشان کوچکترین اهمیتی برای آنها ندارد، چه تبعات و مشکلاتی را برای رانندگان و اتوبوسرانان ایجاد کرده است.
 توقف خودروهای شخصی در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی در سطح شهر باعث کندی ترافیک و مسدود شدن مسیر و گاه نیز موجب وقوع تصادف شده است.
برخوردهای ملایم پلیس با متخلفان هم موجب شده تا این رویه عادی شود و به معظلی دردسر ساز تبدیل شده و انگار که پارک در ایستگاه ها، حق قانونی خودروهای شخصی است.

اتوبوس ها مجبور به توقف در لاین وسط خیابان می شوند
این روزها انبوه تماس های شهروندان با رسانه های اصفهان برای ابراز گلایه و شکایات آنها از بی توجهی رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی است.
یکی از شهروندان با بیان اینکه توقف در ایستگاه های اتوبوس به شدت رواج یافته و حتی در کم ترددترین نقطه شهر این امر عادی شده است، می گوید: برخی رانندگان خودروهای شخصی در کنار تابلوهای توقف ممنوع و ایستگاه تاکسی و اتوبوس به راحتی توقف می کنند و انگار هیچ توجهی هم به این مسئله ندارند.
علی یاوری که از کسبه خیابان آیت الله کاشانی است، با اشاره به افزایش تعداد خودروها در شهر اصفهان، می گوید: در حال حاضر با افزایش تعداد خودروها، فضایی برای پارک خودرو وجود ندارد و رانندگان از هر مکانی برای توقف خود بهره می برند و کمبود پارکینگ در نقاط مختلف شهر دیده می شود.

وی با بیان اینکه خیابان های شهر کم عرض است، ادامه می دهد: توقف خودروها در ایستگاه های اتوبوس منجر به این می شود که اتوبوس مسافران خود را در حالی که یک طرف خیابان را مسدود کرده است، سوار و یا پیاده کند. بارها این اتفاق باعث بروز تصادف شده و خساراتی را به بار آورده است.
خطر در کمین مسافران

یکی از رانندگان سازمان اتوبوسرانی اصفهان نیز در این باره می گوید: بیشتر ایستگاه های اتوبوس در طول روز توسط خودروهای سواری اشغال شده و مجبوریم به دلیل نبود جا، به ناچار در خیابان توقف کنیم.
وی ادامه می دهد: توقف در خیابان مساوی است با بوق زدن های ممتد رانندگان دیگر که اعصابمان را به هم می ریزد و گاهی به دعوا نیز کشیده می شود.

او بیان می کند: این گونه توقف حتی در زمان حوادث نیز مشکل ساز است و مسیر خودروهای امدادی از جمله آمبولانس و آتش نشانی را مسدود می کند.
این راننده اتوبوس اظهارمی کند: مسافران هم گلایه دارند و توقف ما در میان خیابان برای آنها نیز خطرناک است زیرا راکبان موتور سوار موانع را نمی بینند و از هر راهی برای عبور استفاده می کنند که تهدیدی برای مسافران است.
پورمعین شهروند دیگری که در یکی از ایستگاه های خیابان شریف واقفی منتظر اتوبوس است، نیز در این خصوص می‌گوید: شهروندان وقتی می‌بینند پیداکردن جای پارک در شهر مشکل است چرا با خودروی شخصی در شهر رفت و آمد می‌کنند که به ناچار در ایستگاه‌های اتوبوس پارک کنند.
این شهروند اضافه می‌کند: شما بگویید استفاده راحت و آسان از حمل و نقل عمومی که حق ماست ولی متاسفانه ماشین‌های به ردیف پارک شده مانع سوار شدن ما به اتوبوس می‌شود و حتی موقع پیاده شدن خطر تصادف متوجه شهروندان است.
وی ادامه می‌دهد: وقتی اتوبوسی به دلیل پارک خودرو مجبور است در لاین وسط خیابان پارک کند شهروندانی که سوار و یا پیاده می‌شوند هر لحظه باید منتطر تصادف باشند، معلوم نیست کی می‌خواهند یاد بگیرند که دیگر شهروندان نیز حق و حقوقاتی دارند.
پورمعین بیان می‌کند: یک روز که شاهد صحنه پارک خودرو در ایستگاه اتوبوس بودم به راننده آن خودرو اعتراض کردم که با بی احترامی روبرو شدم.
دوست نداریم مردم به زحمت بیفتند
در ادامه این گزارش به سراغ چند راننده اتوبوس می رویم تا در مورد بروز مشکلات بوجود آمده از سوی برخی شهروندان صحبت کنیم.
یکی از رانندگان با بیان اینکه ما مجبوریم قبل و یا بعد ایستگاه اتوبوس پارک کنیم، می گوید: اکثر اوقات شهروندان به ما اعتراض می‌کنند اما در واقع ما هم علاقه‌ای نداریم که شهروندان را به زحمت بیاندازیم.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که یک راننده خودروی شخصی خود را از روی عمد و یا حتی سهواً در ایستگاه اتوبوس پارک می‌کند ما مجبوریم گاهی اوقات در لاین وسط توقف کنیم که این در کنار اینکه راه دیگر خودروهای دیگر را می‌بندد، عامل تصادف نیز می‌شود.
این راننده اضافه می‌کند: در کنار این موضوع ما هر روز شاهد اعتراض از سوی دیگر رانندگان که به دلیل این تخلف پشت سر ما معطل میشوند، هستیم که این خود بار روانی منفی برای ما دارد.
راننده دیگری که به گفته خودش دیگر این صحنه ها برایش عادی شده است، می‌گوید: زمانی که من مجبورم به دلیل پارک خودرو در ایستگاه اتوبوس در لاین وسط توقف کنم ممکن است پلیس مرا جریمه کند که این مشکل بزرگی برای ماست.
وی اظهار می‌کند: تازه زمانی که در لاین وسط توقف میکنیم راننده‌ای که بدون توجه خودروی خود را در ایستگاه پارک کرده است اعتراض می‌کند که چرا اتوبوس راه آنها را مسدود کرده که واقعا جای تعجب دارد.
این راننده بیان می‌کند: اکثر مردم عادت دارند برای رعایت قانون حتماً ابزارهای کنترلی قوی پای کار بیاید و این در حالی است اصلاً امکانش نیست که یک مامور برای برخورد با رانندگان خاطی در همه ایستگاه‌ها حضور داشته باشد.

با این تفاسیر باید گفت در بسیاری از تخلفاتی که گویی برای رانندگان عادی شده است، جریمه ها کارساز نیست و فرهنگسازی لازم است.

کد خبر 305703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
    1 0
    راهنمایی و رانندگی عزم جدی برخورد با تخلف را ندارد. اولا ایستگاههای اتوبوس باید طول بیشتر از آنچه الان وجود دارد داشته باشند تا اتوبوس ها بتوانند به راحتی در آنها مسافر سوار یا پیاده کنند. دوما رانندگانی که با توقف در ایستگاه اتوبوس به حق دیگران تجاوز می کنند باید جریمه سنگین شوند. مثلا در برخی از ایستگاهها می توان دوربین کار گذاشت. البته همه اینها بافرض اینست که شهرداری و راهنمایی و رانندگی قصد حل مشکل را داشته باشند که مورد تردید جدی است!