لنجان عاری از تب کنگو/ برگزاری دوره آموزشی مقابله با تب کریمه کنگو در لنجان

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: با توجه به این که بخش پیش سرد کشارگاهی شهرستان لنجان رعایت می‌شود و همچنین مسئولان بهداشتی و دامپزشکی این شهرستان نظارت کامل بر این مسئله را دارند تاکنون مورد خاصی در خصوص تب کنگو در این شهرستان گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد درنشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از علایم این بیماری در شهرستان لنجان مشاهده نشده است، اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که جزو دسته تب‌های خونریزی دهنده ویروسی محسوب می‌شود، این بیماری دارای درمان است و داروی آن در کشور وجود دارد، اما درصورتی‌که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

وی افزود: باید به این مهم توجه داشت که بیماری تب کریمه کنگو بیماری مهمی است، چراکه در صورت ابتلا مرگ و میر بالایی دارد چراکه عفونت تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به انسان منتقل می‌شود.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: کشتار غیرمجاز دام، قاچاق دام های آلوده و تماس با آلایش های دام از جمله راه ها و عوامل انتقال این بیماری به انسان است لذا آموزش و آگاهی بخشی به مردم می تواند از انتقال این بیماری به انسان جلوگیری کند و این موضوع باید در با قوت در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و سمپاشی بدن دام است و همشهریان شهرستان لنجان از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه اکیدا خودداری و برای تهیه گوشت مصرفی خود، به مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.

سجاد اضافه کرد: آحاد مردم باید به این مهم توجه داشته باشند که برای تهیه گوشت مصرفی حتما به قصابی هایی مراجعه کنند که گوشت را از کشتارگاه های  تحت نظارت دامپزشکی تهیه می کنند، چراکه گوشت هایی که در مراکز بهداشتی تهیه می شوند معمولا تا ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری می شوند تا PH و دمای گوشت پایین بیاید و خطر بیماری از بین برود.

وی با اشاره به فعالیت کشتارگاه صنعتی شهرداری زرین شهر، عنوان کرد: تفاوت کشتارگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی این است که در انواع صنعتی، گوشت مرحله «پیش سرد» را می‌گذراند و اگر چنانچه حتی آلوده به ویروس باشد، ویروس در آن می‌میرد، چون نمی‌تواند در دمای صفر تا ۴ درجه دوام بیاورد، اما در کشتارگاه‌های غیرصنعتی این مرحله وجود ندارد و علاوه بر آن کارکنان کشتارگاه‌های غیرصنعتی نیز از تجهیزات لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده نمی‌کنند و احتمال آلوده شدنشان به ویروس بالاست.

فرماندار شهرستان لنجان از برگزاری کلاس آموزشی مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای اصناف، روستائیان و چوبداران شهرستان لنجان خبر داد و گفت: دوره های آموزشی توجیهی بیماری  CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سم پاشی علیه این بیماری در با همکاری بخشداران مرکزی و باغبادران و همچنین کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان و جهاد کشاورزی برای روستائیان و افراد در معرض خطر در این شهرستان برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره آموزشی توجیهی روستائیان و دامداران با راهکارهای پیشگیری، کنترل و مقابله با این بیماری آشنا شدند و آموزش هایی لازم در خصوص سم پاشی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مقابله با این بیماری به آنها ارائه شده است که این مسئله از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

سجاد با اشاره به تامین سم لازم برای سم پاشی دام های سبک و سنگین در شهرستان لنجان گفت: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه -کنگو مبارزه با کنه‌ای از جنس هیالوماست که دامداران می‌بایست با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از تزاید کنه‌های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند لذا شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان این مهم را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت و خطر بالای این بیماری برای انسان خاطرنشان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی واگیردار و قابل انتقال از دام  به انسان است که البته در صورت رعایت نکات بهداشتی نگرانی برای درگیر شدن انسان نیست لذا تمام کسانی که در تماس مستقیم با دام، ذبح هستند مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت کامل کرده و در صورت مواجهه با افراد مشکوک آنها را سریعا به بیمارستان منتقل کنند.

فرماندار شهرستان لنجان یاداور شد: بد نیست یادآوری کنیم که در صورت تشخیص زود هنگام ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در بیمار به ۱۰ درصد کاهش می‌ یابد و این در حالی است که در صورت عدم توجه به علائم بیماری و کوتاهی در درمان به موقع، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی در پایان در خصوص وضعیت بیماری تب کنگو در شهرستان لنجان گفت:با توجه به این که بخش پیش سرد کشارگاهی شهرستان لنجان رعایت می‌شود و همچنین مسئولان بهداشتی و دامپزشکی این شهرستان نظارت کامل بر این مسئله را دارند تاکنون مورد خاصی در خصوص تب کنگو گزارش نشده است.

کد خبر 305506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.