هیچ علائمی از تب کنگو در گلپایگان مشاهده نشده است

گلپایگان- رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: هیچ علائمی از تب کریمه کنگو در شهرستان گلپایگان مشاهده نشده است.

مسعود غفاری در حاشیه جلسه آموزشی با قصابان و دامدارای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان اظهارداشت: مهم ترین راه کنترل بیماری محافظت در برابر گزش کنه ها با سمپاشی دامها و اماکن دامی است.

وی با اشاره به اینکه در فصول بهار و پاییز که فصل فعالیت کنه‌ها است باید  دو هفته قبل از کشتار دام جایگاه و بدن دام سمپاشی شده باشد، افزود: در صورت مشاهده علائمی نظیر تب در دامها از ذبح آنها جلوگیری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به به اینکه استفاده از لباس مناسب، چکمه، کلاه، عینک، ماسک و دستکش در واحد های دامداری ضروری است،   گفت: این بیماری در انسان شامل تب و لز، سردرد، دردعضلانی، گلودرد، دردشکم، تهوع، اسهال، پرخونی ملتحمه چشم و حساسیت به نور دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در شهرستان گلپایگان تا کنون هیچ گونه علائمی از بروز تب کریمه کنگو مشاهده نشده است، تأکید کرد: سم مورد نیاز برای توزیع بین دامداران تحویل دهیاران و شوراهای روستائی شده است.

غفاری خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی آموزش‌های اولیه در زمینه مقابله با شیوع احتمالی تب کریمه کنگو به شهروندان را از طریق بروشور و کلاس آموزشی انجام داده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین راه‌های  مقابله با تب کریمه کنگو، نگه‌داری گوشت پس  از کشتار دام به مدت 24 ساعت در اتاق پیش سرد است، افزود: بیماری کریمه کنگو یکی از عوامل عارضه خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در انسان منجر به بیماری و مرگ خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه عامل این بیماری ویروس که از طریق کنه منتقل می‌شود، ادامه داد:  مقاومت کنه در برابر حرارت کم است و به همین دلیل  پختن گوشت و پاستوریزه کردن شیر آن، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

غفاری با اشاره به اینکه تشخیص این بیماری از طریق آزمایش‌های خون و یا بافت بیمار مشکوک صورت می‌گیرد، گفت: این بیماری از طریق گزش کنه، له کردن کنه‌های آلوده، حشرات، انتقال به انسان از طریق تماس مستقیم با خون و بافت های آلوده منتقل می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تأکید کرد: شهروندان از خرید گوشت بدون عنوان و مهر دامپزشکی خودداری کنند  و پس از خرید گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال با دمای بین 0 تا 4 درجه سانتی گراد نگه داری و سپس مصرف کنند. /

کد خبر 305487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.