هزینه 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در پایتخت

عضو شورای شهر پنجم تهران با تاکید بر اینکه تهران شهر بزرگی است که 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در آن هزینه می شود، گفت: به همین علت باید فعالیت های اقتصادی این شهر بانک پذیر شود.

به گزارش ایمنا، محمود میرلوحی با بیان این این مطلب اظهار کرد: تهران شهر بزرگی است که 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در آن هزینه می شود، بنابراین بایستی همه نکاتی که برای اقتصاد کلان ایران مطرح است برای این شهر هم در نظر گرفته شود. بر همین اساس شناسایی منابعی که استمرار داشته باشد، کمتر به جامعه فشار وارد کرده و ارزش افزوده ایجاد کند و بخش خصوصی را درگیر و به یک ساختار پرهزینه تبدیل نشود، آینده و سلامت شهر را در برگیرد، ضروری است.

وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که حدود 950 شهر در کشور وجود دارد که اگر خرده شهرها را هم به آن اضافه کنیم می توان گفت که در حال حاضر کشور ما 1300 شهر دارد که در این بین اگر دو سوم از این شهرها را جمع کنیم از نظر اقتصادی به اندازه تهران می شوند. بنابراین تصمیم گیری های اقتصادی در تهران باید بر اساس موضوعات علمی، کارشناسی، منطقی و مبتنی بر تجربه سایر پایتخت های دنیا باشد.

نمی توان اقتصاد تهران را با یک فرمول پیش برد

این عضو شورای شهر پنجم با تاکید بر برنامه ریزی های اقتصادی مبتنی بر ارزش های داخلی کشور و مسائل فرهنگ ایرانی- اسلامی، تصریح کرد: نمی توان اقتصاد تهران را با یک فرمول پیش برد. به اعتقاد من اقتصاد دولتی و دستوری دیگر پاسخگوی نیازهای تهران نیست و در عوض باید به اقتصاد خصوصی تبدیل شود. یعنی بخش خصوصی در اقتصاد فعال باشد و درآمد و هزینه در کنار بیمه و اتکای به نفس در آن کم شود.

به گفته میرلوحی باید مسائل و نیازهای واقعی مردم در اقتصاد شهر تهران دیده شود و موضوعات فرهنگی و زیباسازی و معنوی در کنار اقدامات سخت افزاری و سازه ای در نظر گرفته شود. همچنین درآمدهای تهران بایستی از نو مورد بازنگری قرار گیرد و از مدل هایی که در دنیا استفاده می شود الگو گرفت و شهروندان تهرانی همانطور که زندگی سالم با محیط زیستی سالم و هوایی پاک و فضایی زیبا را انتخاب می کنند،طبیعتا اقتصادی را انتخاب کنند که هم از حیث تامین منابع و هم هزینه کرد و فعالیت های دیگر کامل باشد.

این عضو شورای شهر پنجم تهران گفت: تنها در این صورت است که منابع پایدار و مستمری برای شهر تهران ایجاد خواهد شد که دولتی نخواهد بود و خود شهر ارزش افزوده ایجاد می کند. همچنین بخش خصوصی و محلات در این اقتصاد به طور جدی فعال شده و در توسعه شهر کمک می کنند. در نهایت رابطه بین کسانی که هزینه کرده و از خدمات استفاده می کنند با تامین منابع مستقیم خواهد بود.

بر اساس آنچه میرلوحی می گوید در صورتی که اقتصاد شهری تهران خصوصی باشد طرح ها درآمد-هزینه ای خواهند بود و بنابراین بسیاری از مشکلات کنونی شهر از بین می رود.

چرا بانک ها باید در اقتصاد شهر حضور فعال داشته باشند؟

میرلوحی اضافه کرد: در کشور اقتصاد ما بانک محور بوده است اما تقریبا تا پایان دولت اصلاحات نتوانستیم بانک ها را به مسائل شهری وارد کنیم. شهرداری ها تا پایان این دوره نمی توانستند از بانک ها وام و تسهیلات بگیرند. گرچه بعد از این دوره رفع مانع شد با این وجود می توان گفت به نوعی مانند کاری که دولت کرده، شهرداری ها هم از بانک ها وام هایی با بهره های بالا گرفته اند.

وی گفت: در واقع در شهری مانند تهران، طرح های شهرداری مناسب ترین طرح ها برای همکاری با بانک های داخلی و خارجی است و می توان فاینانس کرده و به صورت پروژه های مستقیم روی آنها کار کرد. اما متاسفانه در حال حاضر شهرداری تهران به همان شیوه ای که دولت در گذشته عمل می کرد از بانک ها استقراض کرده و سود بانکی 22 درصد را می پردازد اما شیوه کارش مرسوم دنیا نیست.

این عضو شورای شهر پنجم تهران تاکید کرد: در حالی که ما باید برای اجرای پروژه ها از حیث اشتغال و اجرای پروژه های اقتصادی مثل مترو، خصوصی سازی انجام دهیم. در صورتی که ما از لحاظ تامین منابع برای مترو به نظر دولتی و نیمه دولتی می آییم. در واقع همه پروژه های ما باید " بانک پذیر باشند". یعنی اقتصادی بوده و توجیه فنی و اقتصادی داشته باشند. در این صورت طبیعتا بانک های داخلی و خارجی هم در روند کار مشارکت خواهند کرد.

میرلوحی یادآور شد: امروزه به موضوعاتی همچون ترافیک، تامین اتوبوس، تامین پارکینگ، هتل های برند دنیا، مترو و مباحث مختلفی که در بسیاری از پایتخت های دنیا به صورت اقتصادی از طریق سرمایه گذاری بانک ها رسیدگی می شود در صورتی که ما در این مورد اصلا موفق عمل نکرده ایم.

عضو شورای شهر پنجم تهران تاکید کرد: در پسابرجام و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور افتاده است حتما باید برای بانک پذیر شدن قدم برداریم زیرا در جلسه ای که با آقای چمران و برخی از اعضای شورای پنجم داشتیم این سوال پرسیده شد که چرا فقط در یک دوره در شهرداری این اتفاق افتاد و بعد از آن دیگر تکرار نشد.

منبع: شهر فردا

کد خبر 305458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.