اخبار علم و فناوری در هفته گذشته/ایران پیشتاز داروهای زیست‌فناوری در منطقه

پیشتازی ایران در تولید داروهای زیست فناوری در منطقه ، ساخت پروتز مفصل زانو برای معلولان سنگین وزن در دانشگاه شریف، شناسایی گونه جدید اسفنج گوشتخوار وکشف سلول هایی ایمنی که باعث رشد مو می شوند از جمله از مهمترین رویدادهای علمی و فناورانه هفته گذشته به شمار می آید.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا،  پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین عمل جراحی ارتوپدی تحت هیپنوتیزم کشور در بیمارستان امام رضا(ع) را روی یک جوان 32 ساله برای خارج کردن پیچ و پلاک از دستش در مشهد با موفقیت انجام دادند. 
عمل جراحی ارتوپدی تحت هیپنوتیزم در مشهد 
دو عدد پلاک چهار سوراخه از استخوان متاتارس این بیمار بدون بیهوشی و بی حسی تنها با بهره مندی از روش القائات هیپنوتیزم با موفقیت خارج شد. 
دکتر مهدی فتحی متخصص بیهوشی وفلوشیپ فوق تخصص بیهوشی قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هیپنوتیزم یک حالت مغزی است که با انحراف توجه توسط تصاویر ذهنی فراهم می‌شود و فعل و انفعالات ناشی از این انحراف توجه سبب انفکاک ذهنی از فرایند ادراک درد در بیمار می شود. 
ایران پیشتاز تولید داروهای زیست‌فناوری در منطقه است 
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیشتازی ایران در تولید داروهای بیوتکنولوژی در سطح منطقه خبر داد و گفت: از 146 داروی زیست فناوری موجود در بازار جهانی، 20 دارو در بازار ایران موجود است. 
مصطفی قانعی درخصوص وضعیت ایران در زمینه تولید داروهای زیست فناوری اظهار کرد: از 20 داروی موجود در کشور چهار دارو منوکلونال آنتی بادی و 16 دارو نوترکیب است. همچنین ایران 61 دارو را در اولویت ملی خود قرار داده است که از این تعداد 29 دارو در مرحله آزمایشگاهی، پایداری محصول، صنعتی، نیمه صنعتی، مطالعاتی و تهیه پرونده دارویی در شرکت های دانش بنیان است. 
قانعی تصریح کرد: پیش بینی می شود که داروهای جدید تا سال 99- 98 وارد بازار شوند و ایران تا سه سال آینده با تولید 49 دارو از مجموع 146 دارو در آسیا رتبه سوم را به دست آورد. 

 ساخت پروتز مفصل زانو برای معلولان سنگین وزن در دانشگاه شریف 
پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت دمپر مغناطیسی دورانی با کاربرد در پروتز مفصل زانو برای معلولین سنگین وزن شدند. 
دمپر مغناطیسی دورانی یکی از بهترین ابزارهایی است که می توان از آن به عنوان پروتز زانو استفاده کرد. در این پروتز، دسترسی به گشتاور ترمزی بالا در حالت اعمال میدان و گشتاور پایین در حالت بدون میدان برای داشتن یک سیکل گیت طبیعی مهم و دستیابی به این دو عامل مهم با در نظر گرفتن محدودیت هایی؛ مانند ابعاد، اندازه و وزن دشوار است. 
 تولید داروهای مورد نیاز بیماران تب کریمه کنگو درکشور 
رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو درداخل کشور تولید می شود، گفت: در زمینه تهیه دارو هیچ مشکلی نداریم و داروها در اختیار مراکز درمانی قرار دارد. 
بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می شود. 
دکتر محمد مهدی گویا به آمار مبتلایان به این بیماری از ابتدای سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری 28 مورد در سطح کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 19 نفر مربوط به شهر زاهدان است که مبتلایان در سردخانه یک کارگاه بسته‌بندی گوشت مشغول به کار بودند و 9 مورد مربوط به دیگر شهرستان‌های کشور است 
مرگ سالانه 7میلیون انسان بر اثر مصرف سیگار/عواقب زیست محیطی زیانبار
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: مصرف سیگار و سایر محصولاتی که منشا تنباکو دارند، هرسال هفت میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می برد و علاوه بر آن، تولید، توزیع و زباله های ناشی از آن عواقب زیست محیطی شدیدی را در بردارد.
این نهاد بین المللی در گزارشی به مناسبت روز جهانی «نه به دخانیات» (31 مه مصادف با 10 خرداد) خواستار اتخاذ تدابیر شدیدتر توسط دولت ها برای کنترل مصرف تنباکو، ممنوعیت مصرف آن در محیط های کار و اماکن عمومی مسقف، قدغن شدن تبلیغ و بازاریابی تولیدات تنباکو و افزایش قیمت سیگار شده است. 
ارتباط مصرف شکلات با کاهش خطر اختلال در ریتم قلب 
ارتباط مصرف منظم شکلات با کاهش خطر اختلال ریتم قلب و ارتباط قند با برخی از انواع سرطان از جمله یافته های جدید محققان جهان در هفته گذشته بوده است . 
نتیجه یک مطالعه در نشریه قلب نشان می دهد که مصرف منظم شکلات علاوه بر تقویت شاخص های مختلف سلامت قلب، خطر ابتلا به اختلال ریتم قلب از نوع فیبراسیون دهلیزی را نیز کاهش می دهد. 
محققان آمریکایی متوجه ارتباطی غیرمنتظره میان گلوکز یا قند با ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها شدند. 
 کشف سلول هایی ایمنی که باعث رشد مو می شوند 
محققان موفق به کشف سلول های ایمنی خاصی شده اند که رشد مو را تحریک می کند؛ این کشف می تواند زمینه را برای ابداع درمان طاسی با یک پماد هموار سازد. 
پوست ماهی تیلاپیا برای درمان سوختگی 
محققان در برزیل در یک کارآزمایی بالینی، از پوست ماهی تیلاپیا برای پانسمان سوختگی شدید استفاده کردند، محققان دانشگاه فدرال سیارا در شمال برزیل دریافتند که پوست تیلاپیا مرطوب، حاوی کلاژن و مقاومتش در برابر عوامل بیماری‌زا مثل پوست انسان زیاد است.آنها با استفاده از پوست تیلاپیا برای درمان سوختگی، مدت زمان ترمیم زخم را چند روز کاهش دادند. بعلاوه پوست تیلاپیا باعث کاهش درد بیماران و کاهش مصرف مسکن شد. 
 ساخت کلاه ایمنی با الهام از پوسته حلزون 
محققان ام آی تی با الهام از پوسته مارپیچ حلزون نوعی کلاه ایمنی و زره مقاوم ساختند. پوسته حلزون دارای ساختار منحصربه فردی است که استحکام آن را تا 10 برابر پوشش داخلی صدف که ماده‌ای مقاوم از جنس کلسیم است، افزایش می‌دهد. این استحکام حاصل یک ساختار سه‌لایه ویژه است که درون پوسته حلزون وجود دارد. 
محققان ام آی تی توانستند رفتار این ماده را به دقت شبیه‌سازی کنند و با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، کارکرد آن را تحت شرایط واقعی بازسازی کنند 
شناسایی گونه جدید اسفنج گوشتخوار 
محققان کانادایی گونه جدیدی از اسفنج گوشتخوار را در شمال اقیانوس اطلس شناسایی کردند. طول این اسفنج عجیب که Cladorhiza kenchingtonae نام دارد، به دو متر می‌رسد و سطح آن از خارهای میکروسکوپی شیشه‌ای پوشیده است 
با وجودیکه کشف این اسفنج عجیب در هفته جاری رسما اعلام شد، اولین شناسایی آن توسط محققان موسسه اقیانوس شناسی بدفورد به سال 2010 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان محققان به دنبال گونه‌های جدید نبودند، اما زمانی که این اسفنج را مشاهده کردند، متوجه شدند تا کنون چیزی شبیه به آن ندیده‌اند و یک نمونه برداشتند. 
از آن زمان تا کنون این نمونه مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است 

کد خبر 305435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.