هیچ موردی از تب کریمه کنگو در کاشان گزارش نشده است

کاشان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: هیچ موردی از تب کریمه کنگو از سال گذشته تاکنون در منطقه تحت پوشش این دانشگاه گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان سید علیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگاران افزود: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و در صورت عدم مراجعه به موقع بیمار به پزشک احتمال مرگ آن بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: خطر بیماری در گروه های نظیر خانم های خانه دار، قصابان، دباغان، دامداران، کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان، سلاخان، پرسنل بهداشتی درمانی و ... همیشه وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گزیده شدن توسط کنه آلوده یا له نمودن آن، تماس با خون و مواد آلوده کننده دام (ترشحات و بافت های آن)، پاشیدن خون و ترشحات به صورت و چشم، تماس با چاقو و ابزار های مربوط به کشتار و احتمال سرایت بیماری از طریق دهان را راه های انتقال بیماری از دام برشمرد.

مروجی، جداسازی دام از محل زندگی خود، بهسازی محل نگهداری دام شامل دیوار و کف آغل به نحو قابل شستشو، دفع بهداشتی کود به خارج از محل زندگی، مبارزه با کنه از طریق سمپاشی آغل ها، محل نگهداری دام و ...، خودداری از له کردن کنه بر روی پوست خود (از برداشتن کنه بادست بپرهیزید)، بسته بودن حتی الامکان سرآستین و پاچه شلوار در هنگام ورود به محل دام و دوری از خوابیدن در محلی که امکان گزش کنه وجود دارد را جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به ویژه برای دامدار نام برد.

وی تصریح کرد: در صورت کنه زدگی و یا بروز علائم نظییر تب، خستگی و سردرد و دردهای عضلانی و ... سریعا به پزشک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و شرح حال تماس با دام را بیان کنید.                                                                                                           

معاون بهداشتی دانشگاه، جهت پیگشیری از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام اقدامات ذیل را توصیه کرد:

۱-در هنگام کشتار استفاده از وسایل حفاظت فردی از قبیل (دستکش، ماسک  و عینک، لباس، روپوش و همچنین پوتین)

۲- خودداری از خرید و نگهداری دام مشکوک به بیماری

 ۳- پرهیز از کشتار دام در معابر عمومی  و خرید دام های غیر مجاز

 ۵- خودداری از له کردن کنه بر روی بدن خود

  ۶- نگهداری گوشت تازه (۲۴ساعت) و جگر (۴۸ساعت) در یخچال قبل از تکه تکه کردن

۷- ضدعفونی کردن وسایل استفاده شده با وایتکس

کد خبر 305354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.