آرتروز گردن؛ بیماری شایع مردان بالای ۴۰ سال/درد استخوان کتف؛ نشانه رایج

اغلب بیماران مبتلا به آرتروز گردن با درد و محدودیت حرکتی ناحیه گردن مراجعه می کنند که بسته به محل فشار، ممکن است علائم محدود به اندام فوقانی باشندیا اندام تحتانی را درگیر کند.

 متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: تغییراتی که در مهره های گردن ایجاد شده، باعث ساییدگی آن ها می شود و به اعصابی که به دست ها و پاها و مثانه می روند فشار وارد می کند را بیماری آرتروز گردن می گویند.

دکتر علیرضا مقتدری بیان داشت: بیماری آرتروز گردن در میان مردانی که سن آن ها بیشتر از ۴۰ سال است بسیار شایع است و شروع آن بعد از سن ۶۰ سالگی بیشتر می شود. در بیماری آرتروز گردن مهره های گردن و دیسک های موجود بین آن ها و عروق خونی  که به سمت مغز می روند تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی افزود: گردن انسان به علت بافت نرم و قابلیت انحنایی که دارد به سادگی می تواند در هنگام حوادث مانند افتادن و یا تصادف دچار آسیب شود و به دلیل اینکه رگ های مهم و حساس از گردن عبور کرده و به سر و مغز می رسند، صدمه دیدن گردن باعث قطع جریان خون و مشکلات  حسی می شود.

این متخصص طب فیزیکی در مورد نشانه های آرتروز گردن بیان داشت: علائم اکثر افراد مبتلا به آرتروز گردن قابل توجه نیست. این در حالی است که شدت علائم در صورت بروز یافتن متفاوت است و می‌تواند خفیف تا شدید بوده و به تدریج یا به یک باره بیمار را درگیر کند.

وی افزود: یکی از علائم رایج، درد اطراف استخوان کتف است، به صورتی که بیماران از درد در امتداد بازو و انگشتان شکایت دارند. همچنین گاهی درد هنگام نشستن و برخاستن، عطسه یا سرفه کردن یا رو به عقب چرخاندن گردن تشدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر علامت آرتروز گردن که رایج است، ضعف عضلانی بوده که باعث می‌شود بالا بردن بازوها یا محکم نگه داشتن اشیاء دشوار شود.

 این متخصص طب فیزیکی دیگر علائم و نشانه های آرتروز گردن  را شامل موارد زیر دانست:

گردن درد که بیشتر مربوط به پشت گردن است

درد در ناحیه تراپزیوس و شانه

گاهی سردرد

در بیماری آرتروز گردن احتمال محدود شدن حرکات گردن به علت سفتی مفاصل یا درد وجود دارد. معمولا محدود شدن حرکات گردن زیاد نیست، اما آرتروز گردن شدید و پیشرفته می تواند منجربه محدودیت حرکتی زیاد در فقرات گردنی شود.

برخی از افراد از مبتلا به آرتروز گردن  احساس خشکی و ساییدگی به هنگام حرکات گردن شکایت دارند. در بسیاری از موارد، کرپیتاسیون (صدای خش خش) در حرکات گردن شنیده می شود.

درصورت فشار به ریشه های عصبی یا اعصاب گردنی در ناحیه سوراخ بین مهره ای، درد "رادیکولارگ که در مسیر عصب است در اندام فوقانی ایجاد می شود که می تواند تا انگشتان امتداد یابد.

درصورت فشار به ریشه های عصبی، ممکن است علایمی چون خواب رفتگی، سوزن سوزن شدن و خارش در دست ایجاد شود. در این موارد، ضعف و آتروفی عضلانی کمتر رخ می دهد.

در بیماری آرتروز گردن ممکن است حساسیت روی عضلات پشتی گردن و زواید خاری به هنگام لمس وجود داشته باشد

در بیماری آرتروز گردن به ندرت طناب نخاعی ازطریق "استئوفیت ها" به شدت تحت فشار قرار می گیرد که در این موارد ممکن است به درگیرشدن چهار اندم، مثانه و روده بینجامد.

کد خبر 305139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.