شهرضا ایمن از تب کنگو/تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است

شهرضا – به دنبال طرح نگرانیهایی درباره شیوع اپیدمی تب کریمه کنگو در برخیاز استانهای کشور و مناطقی از استان اصفهان، مسئولان بهداشتی و درمانی شهرضا از عدم وصول گزارشی مبنی بر مشاهده مواردی از این بیماری در این شهرستان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، «تب گنگو» عنوانی است که این روزها زیاد می شنویم، این عنوان یک بیماری خونی و ویروسی است که از دام به انسان منتقل می‌شود و بر اساس اعلام مسئولان اگر به موقع شناسایی نشود، کشنده است.

برای آشنایی با این بیماری، شیوه مقابله با آن و همچنین وضعیت شهرضا در مقابله با این بیماری، با برخی از مسئولان شهرضا گفت و گو کرده ایم:

دکتر حمیدرضا امیری – رییس شبکه دامپزشکی شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: بیماری تب کریمه کنگو  یک بیماری تب دار حاد  که بوسیله کنه به انسان منتقل می شود و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن شایع است.

وی اظهار کرد: باوجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی  موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرضا درخصوص علایم بیماری تب کریمه، بیان کرد:تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، استفراغ، گلو درد، دل درد و تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی، از جمله این علائم است.

امیری ادامه داد: علائم خونریزی در این بیماری از روز سوم تا ششم روزشروع می شود؛ خونریزی در مخاط، خط زیر بغل، محل های تزریق و خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، مجاری ادراری، روده، و رحم خواهد بود.

وی درباره روش های انتقال این بیماری به انسان، گفت: انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما، انتقال از طریق نیش حشرات، انتقال از طریق تماس با خون یا ترشحات مبتلایان و انتقال از طریق گزش کنه آلوده از جمله این روشها است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرضا اضافه کرد: انتقال از طریق له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا و تنفس در تماس با دامهای آلوده از جمله دیگر موارد انتقال این بیماری از حیوان به انسان است.

حجت الله تنهایی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، درباره راههای پیشگیری از ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو، بیان کرد: جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، خود داری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و خود داری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز از جمله این موارد است.

وی عنوان کرد: تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش دام و به کار بردن روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات و خودداری از رفت و آمد در محلهای کشتار غیر مجاز می‌تواند ایمنی شهروندان را در مقابل این بیماری تأمین کند.

حجت الله موسوی – رییس مرکز بهداشت شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گفت: شهروندان باید از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، خودداری و نسبت به نگهداری جگر، دل، قلوه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن، اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بیماری تب کریمه کنگو در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا اضافه کرد:اگر انسانی که ویروس را دریافت کرده، در مواجهه با انسان دیگری قرار بگیرد، از طریق ترشحات خونی و بدنی خود، بیماری را منتقل می کند.

موسوی بیان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در ۳۰ درصد موارد حتی با اقدامات درمانی با مرگ و میر مواجه بوده و کشنده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که از ابتدای امسال ۲۸ مورد ابتلا به بیماری تب کریمه گزارش شده، عنوان کرد: تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در شهرستان شهرضا گزارش نشده است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا تصریح کرد: ابتلای ۴ نفر به بیماری به تب کریمه در اصفهان قطعی نیست و فقط یک مورد تایید شده است.

کد خبر 305072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.