کم آبی، بحرانی که هنوز جدی گرفته نشده است

شهرضا – باوجود آنکه هر روز اخباری مبنی بر تشدید موقعیت کم آبی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و نهادهای مسئول به صورت مدام درگیر مقابله با آسیب های ناشی از این مسئله هستند، اما هنوز هم بعضی از افراد و نهادها معضل کم آبی و بحران فراروی جامعه را جدی نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، کشور ایران چند سالی است که با مشکل خشکسالی مواجه شده است، این مسئله هرچند آنقدر واضح است و آثار و تبعات آن بخش های مختلف جامعه ایرانی را تحت الشعاع قرار داده که نیازی به توضیحات کارشناسی ندارد، اما بررسی گذرای اخبار منتشر شده و منابع آماری اعلام شده از سوی مسئولان نیز این مسئله را تأیید می‌کند.

صرف نظر از عللی که باعث کاهش نزولات جوی شده باید توجه کنیم که امروز شرایطی پیش آمده که باوجود آن دست و دل بازی در مصرف آب، مانند دوئل خطرناکی است که هر دو طرفش ما قرار داریم و در هر صورت آسیب می‌بینیم.

تلاش های سازمان های مسئول در این زمینه در راستای حفظ وضع موجود و جلوگیری از مصرف بی رویه آب و همچنین جلوگیری از بروز طغیان بیماریهای منتقله از آب بوده که در خوشبختانه از برخی از عرصه ها از جلمه مهار بیماری ها موفق بوده است.

حجت الله تنهایی – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گفت: امسال تاکنون هیچ موردی از طغیان بیماری منتقله از آب و غذا نداشته‌ایم،

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جمعیتی شهرستان نیز آغاز فصل گرما، انتظار طغیان این نوع از بیماریها است ولی در هر صورت آمادگی کامل برای مقابله با بروز احتمالی این بیماری ها وجود دارد.

آب شرب شهرضا کاملا سالم است

محمد حسین صالح – رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: به خاطر وضعیت نامناسب منابع آبی، مشکلات ناشی از آن همواره مطرح بوده اما تقریباً همه ساله از ابتدای خردادماه و فصل گرم سال این مشکلات تشدید می‌شود.

وی گفت: تقریباً یک سوم آب شهرضا از ۳ حلقه چاه منطقه وردشت و دو سوم نیز از ۱۵ حلقه چاه منطقه شهرضا تأمین می‌شود که متأسفانه به دلیل کمی منابع آب و استمرار پدیده خشکسالی، همه این چاه‌ها در حال حاضر در مدار مصرف قرار دارد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا عنوان کرد: استمرار خشکسالی باعث کاهش دبی و نیز کاهش کیفیت آب شده است، EC آب شهرضا در حال حاضر ۱۱۰۰ است اما سلامت و بهداشت آب شهرضا کاملاً تأمین شده و به صورت مدام در طول ۲۴ ساعت شبانه روز از سوی کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و اداره آب و فاضلاب شهری مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

صالح بیان کرد: آبی که وارد مخارن ۲۰ هزار شهرضا شد، کلر زنی گازی می‌شود؛ در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در هر ماه ۶۰۰ مرحله کلرسنجی آب توسط کارشناسان شبکه بهداشت و آب و فاضلاب شهری انجام می‌شود و آزمایشات انجام شده همواره استاندارد کل باقی مانده در آب را تأیید کرده‌اند.

وی ادامه داد: آبی که وارد شبکه توزیع و مصرف شهر می‌شود کاملاً سالم است، امیدواریم با بهبود شرایط خشکسالی بتوانیم آب با کیفیت تر و گواراتری را نیز در اختیار شهروندان قرار دهیم.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا گفت: در هر روز با حدود ۱۰ مورد شکستگی بخشهایی از شبکه توزیع آب مواجه هستیم که بخشی از آن به علت فرسودگی شبکه و بخشی هم به علت کیفیت لوله‌های استفاده شده است.

صالح در ادامه افزود: استفاده از کمربندهای استیل مخصوص که سرعت تعمیر شکستگی لوله را افزایش می‌دهد در سالهای اخیر باعث تسریع در روند تعمیر و ماندگاری آن شده، این در حالی است که استفاده از این روش تعمیر نیازی به قطع آب منازل نیز ندارد.

وی گفت: امسال سمپاشی محدوده‌های فاضلاب در شهر ۱۵ روز زودتر آغاز شده است و تاکنون ۴ هزار و ۸۵۰ محدوده فاضلاب سمپاشی شده است

رییس اداره آبفا شهری شهرضا تأکید کرد: مراکز حساس و مهم نظیر بیمارستانها، درمانگاه‌ها و کلینیک ها، باید دارای مخازن ذخیره آب باشند تا در صورت قطع احتمالی آب با مشکلی مواجه نشوند.

اصغر قاسمی – رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا بیان کرد:  ۲۱ روستا از مجموع ۲۳ روستای بخش مرکزی شهرستان تحت پوشش شبکه آبرسانی آب و فاضلاب روستایی است، منابع تأمین آب روستایی هم ۱۷ حلقه چاه و یک دهنه چشمه است، ۱۳ مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۳۸۰۰ متر مکعب نیز در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: واحد کنترل کیفی مستقر در اداره آب و فاضلاب روستایی اقداماتی نظیر کنترل کیفی آب روستایی، شست و شوی مخازن ذخیره آب روستایی و بازدیدهای دوره ای را انجام می‌دهد.

رییس اداره آبفار شهرضا گفت: تعداد ۱۸۲۴۷ کلرسنجی در سال ۹۵ از شبکه آبرسانی روستایی انجام شد و مجموعه نمونه برداریها نیز سلامت و بهداشت آب را تأیید کرده است.

اما بررسی ها نشان می‌دهد در زمینه مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب هنوز هم مشکلاتی وجود دارد تا جایی که به جرآت می‌توان گفت، بحران کم آبی هنوز جدی گرفته نشده است.

هنوز هم هستند افرادی که شیر آب را بی محابا باز کرده و برای شست و شوی حیاط و خودروی شخصی خود، مدت زمیان طولانی آب را هدر می‌دهند؛ این گروه از افراد بهتر است به این بخش از سخنان رییس اداره آبفای شهری شهرضا توجه کنند:

میانگین مصرف سرانه آب در شهرضا بالاتر از متوسط کشوری است

محمدحسین صالح گفت: میانگین مصرف سرانه آب در شهرضا حدود ۱۶۳ لیتر در شبانه روز است که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی اذعان کرد: مصرف بی رویه آب از سوی برخی از مشترکان در حالی است که در حال حاضر ۳ حلقه چاه تأمین کننده آب شهرضا در منطقه وردشت و ۷ حلقه از این چاه‌ها در منطقه شهرضا کاملاً خشک شده است.

رییس اداره آبفای شهرض شهرضا تصریح کرد: باید برای حل مشکل کم آبی در شهرضا چاره‌ای اندیشیده شود که بهترین آن مدیریت مصرف است، اگر شهروندان نگران آینده خود نباشند و مشکل کم آبی را جدی نگیرند، باید منتظر روزهای سختی باشیم.

صالح اظهار کرد: طرحهای دراز مدت در شرایط فعلی جوابگوی مشکل کم آبی شهرضا نیست، هر ساله در ابتدای فصل گرم اندکی مسائل مربوط به این بحران مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد از این زمان هم همه چیز فراموش می‌شود در حالی که باید بدانیم استمرار خشکسالی شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.

وی گفت: مسئولان اجرایی شهرستان با همه توان تاکنون سعی در تأمین آب سالم برای شهروندان داشته اند اما اگر شرایطی پیش بیاید که دیگر آبی وجود نداشته باشد دیگر نمی‌توان کاری کرد.

اما بحران کم آبی سکه ای است که روی دیگری هم دارد و آن لزوم مشارکت همه افراد در همه شهرستانها برای مقابله با این بحران است، اگر قرار باشد مردم یک منطقه در مصرف آب صرفه جویی کنند اما مردم شهرستانهای مجاور به مصرف بی رویه خود ادامه دهند، در حقیقت کار مهی انجام نشده است زیرا منابه آب زیر زمینی بخشی از طبیعت پیرامونی ما است که مرزها و تقسیم بندی های سیاسی و جغرافیایی در آن بی اثر است.

به امید آنکه روزی مصرف بهینه آب، به عنوان یک دغدغه عمومی به یک فرهنگ تبدیل شود.

کد خبر 304962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.