اجرای تدابیر لازم برای پیشگیری از تب کنگو در فریدن

فریدن - رئیس اداره دامپزشکی شهرستان فریدن گفت: در این شهرستان تدابیر لازم برای مبارزه با این بیماری اتخاذ شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، این روزها همزمان با گرم شدن هوا تب کریمه ای به نام کنگو نقل محافل شده است.چند روز پیش بود که انتشار خبر فوت یک شهروند در مبارکه  در رسانه‌ها  و شبکه های اجتماعی خبرساز شد تا این که کم کم توجه مردم به سمت این مسئله جلب شد و در حال حاضر به یکی از مهم ترین نگرانی ها تبدیل شده است.

هر چند گزارش ها حاکی از آن است که هنوز معلوم نیست مرگ این فرد واقعا به دلیل تب کنگو بوده است یا نه؛ اما آشنایی با این بیماری و نیز روش های پیشگیری از آن خالی از لطف نیست.

در شهرستان فریدن نیز تدابیر لازم برای مبارزه با این بیماری اتخاذ شده و خوشبختانه تا کنون اوضاع تحت کنترل بوده است و هیچ گزارشی از احتمال ابتلا به این بیماری داده نشده است.

اسماعیل کیماسی رئیس اداره دامپزشکی فریدن در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، با اشاره به شیوع تب کنگو در برخی نقاط کشور، اظهار کرد: تب کریمه کنگو از طریق گزش به وسیله کنه‌های روی بدن دام، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده یا تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان یا از انسان به انسان منتقل می‌شود؛ البته در مواردی انتقال بیماری از طریق هوا و نزدیکی به بیمار نیز صورت می‌گیرد

لزوم رعایت نکات ایمنی در هنگام ذبح دام

وی با بیان این که گزش از طریق این کنه‌ها می‌تواند برخی افراد از جمله چوپان‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کنگو قرار دهد، گفت: نکته بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری رعایت نکات ایمنی چون استفاده از پوشش مناسب یعنی دستکش، ماسک و عینک هنگام ذبح دام و نیز خودداری از تکه‌تکه کردن گوشت دام، طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح است؛ چراکه ویروس تب کنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

کیماسی افزود: جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه در شهرستان فریدن کنگو برنامه های بسیاری در نظر گرفته شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی فریدن بیان کرد: با توجه به شروع فصل گرما وا یجاد شرایط مناسب جهت تکثیرکنه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو، این شبکه با هدف کاهش احتمال انتقال بیماری از دام به انسان، برنامه های مشخصی را در نظرگرفته است، که تعدادی از این برنامه ها اجرا و تعدادی در مرحله اجرا است.

توزیع بروشور و آموزش های چهره به چهره

وی در خصوص اقدامات انجام داده شده اضافه کرد: مکاتبه با ادارات  مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، توزیع بروشور توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و هشدار در خصوص خطر ابتلا به این بیماری، آموزش چهره به چهره به قصابان و سلاخان در محل کار یا کشتارگاه دام شهرستان درخصوص خطر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، چاپ بنر و نصب در محل کشتارگاه دام شهرستان، سمپاشی محوطه کشتارگاه ها، سالن کشتار توسط اکیپ عملیاتی شبکه دامپزشکی شهرستان و ازجمله اقدامات انجام شده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فریدن  در ادامه عنوان داشت: همزمان با این اقدامات کلاس های آموزشی جهت بهره برداران، و نیز برای عموم با استفاده ازظرفیت مساجد، نصب پوسترهای توصیه های بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و اماکن پر رفت و آمد در شهرستان در حال اجرا هستند.

سرعت عمل در درمان ممکن است نجات دهنده باشد

یک متخصص بیماری های عفونی نیز در خصوص علائم این بیماری گفت: بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهد بود.

وی افزود:  آنچه در درمان موثر بیماری نقش اساسی دارد، آغاز سریع درمان‌های ضد ویروسی برای فرد مشکوک به بیماری و جداسازی وی از دیگر افراد در محیط استریل است.

این پزشک با بیان این که  دوره کمون تب کنگو را به طور متوسط از 4 تا حداکثر 12 روز تخمین می‌زنند، افزود: معمولا تا روز چهارم علائم غیرخونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه چشم، استفراغ و دردهای بالای معده است.

لزوم تهیه فرآورده های گوشتی از مراکز مورد تایید بهداشت

این متخصص یاد آور شد: علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که بیشتر در مخاط دهان و پوست، لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها ظاهر می‌شود ومرگ بیمار، در صورت دسترسی نداشتن به مراکز پزشکی مجهز به دلیل شوک، کم خونی، خونریزی شدید ریوی، عفونت و اختلال انعقادی داخل عروقی اتفاق می‌افتد.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان این که به روش های ساده می توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد یادآور شد: بی‌شک ذبح دام اگر در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی باشد، از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به مردم نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دامپزشکان نیز تاکید می‌کنند، تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد و پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت

تب، سردرد شدید و درد عضلانی سه علامت مهم

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده تب کریمه که به نوعی با دام ذبح‌شده در ارتباط بوده است و علائمی مانند تب، سردرد شدید، درد عضلانی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی یا خونریزی زیر جلدی دارد، باید بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شود و تحت بستری در مکان قرنطینه قرار بگیرد و تمام کسانی که با او در ارتباط بوده‌اند نیز باید تحت مراقبت و درمان‌های اولیه ضد ویروسی قرار گیرند.

این پزشک بهترین شیوه تشخیص بیماری را انجام آزمایش خون از حیث کاهش میزان پلاکت بواسطه خونریزی‌های احتمالی داخلی  دانست و گفت: متاسفانه این بیماری خطرناک واکسن ندارد، اما بهترین و موثرترین راه درمان آن رسیدگی سریع به افراد مشکوک به بیماری است.

کد خبر 304854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.