بهترین نان برای وعده سحر نان سبوس دار است

متخصص تغذیه گفت: بهترین نان برای وعده سحر نان سبوس دار است و برای افرادی که وعده سحری سبکی را ترجیح می دهند، توصیه می شود از ارده، شیره و کره بادام زمینی و یا حبوبات و برنج استفاده کنند.

رضا چاووشی درباره مراقبت های تغذیه در ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: ماه رمضان ماه بسیار خوبی برای سم زدایی از بدن و کاهش وزن است. اما در صورتی که با رعایت اصول تغذیه ای و خواب کافی همراه باشد.

وی  استفاده از مواد غذای سالم و ریزه خواری را به هنگام شب مناسب دانست و گفت: سبزیجات و میوه جات به ویژه میوه های پر آب را مانند هندوانه و خربزه بهتر است در طول شب مصرف شود و حتما مصرف آب کافی با فاصله و به صورت تدریجی را برای تامین آب مورد نیاز بدن و جلوگیری از یبوست فراموش نکنند. معمولا می توان از جایگزین آب مانند شربت های آبلیمو با عسل، سکنجبین با خیار و تخم شربتی برای رفع تشنگی نیز کمک گرفت.

چاووشی با اشاره به خواب نامتعادل به عنوان یکی از مشکلات شایع در ایام روزه داری، اظهار داشت: افرادی که در این ایام  شبها بیدار می مانند و روز ها می خوابند با مشکل مواجه هستند و باعث می شود اضافه وزن و نامنظم شدن هورمون های بدن ایجاد شود. هر فردی در طول شبانه روز نیاز دارد حدود ۷ الی ۸ ساعت بخوابد که بیشترین مدت آن باید در طول شب اتفاق افتد. در ماه رمضان قبل از وعده سحری باید حدود ۵ الی ۶ ساعت خواب را داشته باشیم تا هورمون ها  تعادل خود را از دست ندهند. لازم به ذکر است که ضعف، بی حالی و حتی اضافه وزن ها  ناشی از خواب نامتعادل در طول شبانه روز است.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: افرادی که دیابت، سنگ کلیه، کبد چرب، فشار خون و میگرن دارند حتما باید با نظر پزشک روزه بگیرند و دارو های مورد نیاز خود را مصرف کنند. همچنین بهتر است افطار در دو وعده صرف شود و بهترین نوشیدنی برای افطاری شیر است زیرا هم به عنوان ماده غذایی و هم یک نوشیدنی به شمار می آید.

وی یادآور شد: افطاری ها باید بیشتر گروه غذایی پروتئین دار و کم چرب مانند مرغ، حبوبات، آش قلمکار و تخم مرغ و مشابه آنها استفاده شود و در مقابل در وعده سحر گروه غذایی کربوهیدرات و چربی ها بیشتر مصرف شود. بهترین نان برای وعده سحر نان سبوس دار است و برای افرادی که وعده سحری سبکی را ترجیح می دهند، توصیه می شود از ارده، شیره و کره بادام زمینی و یا حبوبات و برنج استفاده کنند.

چاووشی توصیه هایی را برای وعده های سحری و افطاری را بدین صورت برشمرد:

  • در مهمانی ها از مصرف چند نوع غذا پرهیز کنید و غذای خود را با سالاد فصل شروع کنید.
  • به دلیل گرمی هوا و به به حداقل رساندن تشنگی، سعی کنید از نمک و غذاهای شور، غذاهای سرخ شده و چای پررنگ در وعده سحر خودداری کنید.
  • برای مبتلا نشدن به یبوست علاوه بر نوشیدن آب زیاد، از سبزیجات و سالاد همراه با روغن زیتون و آبلیمو حداقل ۳ بشقاب میل کنید.
  • دارو های مکمل رژیم غذایی مانند مولتی ویتامین ها و به ویزه گروه B  را قطع نکنید و بعد از غذا و یا آخر شب ها مصرف کنید.
  • وعده سحری را به هیچ وجه ترک نکنید و در صورت نداشتن وقت لازم، شیر و خرما و آب میل کنید.
کد خبر 304778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.