۱۲ هزار بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر از بیماران مزمن اسکیزوفرنی تحت این سازمان قرار گرفته اند و از ۲۲ مرکز روزانه بهزیستی، خدمات درمانی و توانبخشی دریافت می کنند.

سید اصغر فیاض در گفتگو با خبرنگار ایمنا ازبیماری اسکیزوفرنی به عنوان یکی از مخرب ترین بیماری های روانی یاد کرد که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر به آن مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و بحران های موجود در جوامع آمار افرادمبتلا به این بیماری رو به افزایش است، افزود: این بیماران در دو بخش حاد و مزمن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بهزیستی قرار می گیرند و از خدمات لازم بهره مند می شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: علائم اسکیزوفرنی آهسته پیش می رود، فرد ابتدا گوشه گیر می شود، دوستانش معدود می‌شوند، خیال پرداز می‌شود و از هیجانات دور می‌شود.
وی، توهم را از علائم جدی دیگر اسکیزوفرنی خواند و ادامه داد: در این حالت فرد حس می‌کند مدام تحت تعقیب است و کسی قصد دارد به او صدمه بزند، با خودش حرف می‌زند، به نظافت شخصی توجه نمی‌کند، دچار حسادت بیمارگونه می‌شود و در عملکرد روزانه وی اختلال ایجاد می‌شود.

فیاض در خصوص دلایل بروز اسکیزوفرنی، اظهارکرد: ژنتیک، عوامل محیطی و فیزیولوژیکی از عوامل بروز این عارضه است.  

وی با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ سال پیش حمایت از بیماران مزمن اسکیزوفرنی را به بهزیستی سپرده اند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر از بیماران مزمن اسکیزوفرنی تحت این سازمان قرار گرفته اند و از ۲۲ مرکز روزانه بهزیستی، خدمات درمانی و توانبخشی دریافت می کنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان یادآور شد: تعداد ۱۳ مرکز شبانه روزی نیز برای آن دسته از بیمارانی که به تازگی وارد مرحله مزمن اسکیزوفرنی شده اند و شرایط خاص خانواده اجازه مراقبت و نگهداری از آنها را نمی دهد، دایرشده و بیماران به مدت ۶ ماه تا ۲ سال از امکانات توانبخشی این مراکز استفاده و سپس به کانون خانواده و اجتماع باز می گردند.

وی تاکید کرد: همچنین ۲۱ مجموعه دردل مراکز روزانه و شبانه به صورت تیم پزشکی مراقبت در منزل که شامل: پزشک، مشاور و مددکار می باشند که به منازل بیماران مزمن اسکیزوفرنی مراجعه و اقدامات توانبخشی برای بیمار و ارایه آموزش های لازم به افراد خانواده آنها را انجام می دهند.

فیاض ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ بیمار اسکیزوفرنی تحت پوشش بهزیستی اصفهان از مستمری ماهانه مورد تصویب هیات وزیران که امسال اندکی میزان آن افزایش یافته، برای دارو و درمان استفاده می کنند.

کد خبر 304463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.