انتظار مردم از شوراها بیشتر شده است/ پیشنهاد راه اندازی مشاوره حقوق مردمی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید برنامه های یکساله شوراها دنبال شود و آنچه امسال رقم می خورد مربوط به فعالیت شوراهای قبل است و اگر نگاه متفاوتی باشد از سال ۹۷ باید منتظر آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی ظهر امروز در دیدار با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال جاری برای انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان چندین مناظره در دانشگاه ها برگزار شد که با استقبال بی نظیری روبرو شد.

وی افزود: دانشجویان برای انتخابات مجلس و رییس جمهوری مناظره هایی برگزار می کردند، اما این بار نیز مناظره هایی برای انتخابات شورای اسلامی شهر اجرا شد که این امر نشاندهنده نگاه جدی شهروندان به شورای اسلامی شهر است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۱۸ سال از عمر شوراها می گذرد و این نشان می دهد که شوراها به سن بلوغ رسیده اند،‌ ادامه داد: خوشبختانه درجه اهمیت شورای اسلامی شهراصفهان برای شهروندان آشکار شده و امیدواریم که مسئولان مانند شهروندان از جایگاه شوراها نیز مطلع شوند.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه درخواست های شهروندان از شوراها بیانگر این است که شوراها نقش اساسی در پارلمان محلی دارند، گفت: شهروندان برای مطرح کردن مسائل مختلف از، نیروی انتظامی، آموزش و  پرورش و غیره به شوراها مراجعه می کنند که این عوامل نشان می دهد که نگاه شهروندان نسبت به شوراها فراتر از شهرداری است.

وی  با اشاره به اینکه مسئولان تلاش می کنند شوراها را در سطح شهرداری نگه دارند، عنوان کرد: ورود شهروندان و اقدامات آنان نشان داده که انتظارات آنان از نمایندگان خود در شورای شهر فراتر از شهرداری است.

عضو شورای اسلامی شهراصفهان با تاکید براینکه اصحاب رسانه باید موضوعات و خواسته های مردمی را به گوش مسئولان برسانند، گفت: ممکن است از صحبت های شوراها به دلیل اینکه ذینفع هستند برداشت دیگری شود.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه مجلس تعداد اعضای شورای اسلامی شهر را از ۲۱ نفر به ۱۳ نفر تغییر داد، گفت: مجلس به این نتیجه رسید که اعضا شورا از نظر کمی باید کاهش یابد از همین رو باید نمایندگان مجلس برای کیفیت بخشی ورود و جایگاه شوراها را ارتقاء دهند.

وی تصریح کرد: طی ۱۸  سال خطاهایی که در شوراها وجود داشت کاهش پیدا کرده است.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان  در مورد ابلاغ برنامه از سوی شورای سیاست‌گذاری اصلاحات به شوراهای شهر، مطرح کرد: هنوز برنامه‌ای به استان‌ها ابلاغ نشده است اما اگر ابلاغ شود باید با نگاه بومی‌سازی این موضوع را دنبال کنیم تا بتوانیم به نیازهای مردم به طور خاص پاسخ دهیم و به حرکتی که در کل کشور در حال انجام است، برسیم.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه بخشی از کارهایی که شورا باید انجام دهد مربوط به اسناد بالادستی است که تصویب شده ، گفت: یکی از آن‌ها برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که یکی از مأموریت‌های شورای پنجم این است که مباحث پیش‌بینی شده را در پایان این دوره به ظهور برساند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۶ بودجه با توجه به  نیازهای مختلف شهر تعیین شده است، ادامه داد: باید برنامه های یکساله شوراها دنبال شود و آنچه امسال رقم می خورد مربوط به فعالیت شوراهای قبل است  و اگر نگاه متفاوتی باشد از سال ۹۷ باید منتظر آن باشد.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید براینکه برنامه اصفهان ۱۴۰۰ به طورحتم در دستور کار شوراهای جدید قرار گرفته می شود، گفت: برنامه اصفهان ۱۴۰۰ بررسی می شود و ممکن است کمی اصلاحاتی در آن اجرا می شود.

نصر اصفهانی با بیان اینکه طبق رسم گذشته یکی از ماموریت های شورا تدوین منشور آن دوره بوده که به عنوان یک نقشه راه مد نظر شورا است ، گفت: در شورا یک منشوری  تدوین می شود اما ضربه ای به تنه برنامه اصفهان۱۴۰۰ وارد نمی کند.

وی گفت: با توجه به شعارهای که افراد برای انتخاب شوراها داده اند شهروندان انتظار تغییر و تحولاتی با نگاه جدید در شهر دارد از همین رو بایدبه شهروندان پاسخ منطقی و مستمری داده شود.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از موضوعات مهم ایجاد فضای شفاف در عرصه‌های مختلف است که این موضوع را هم در بخش‌هایی که مربوط به شوراست و هم در بخش‌هایی که مربوط به شهرداری است، دنبال شود.

نصراصفهانی با بیان اینکه باید برای اصلاحات با اعضاهای جدید شورای اسلامی جلساتی برگزار شود و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ را با آنان نیز مرور کنیم، خاطرنشان کرد: اصلاح به معنای حذف یا اضافه نیست مثلا اگر قراراست در برنامه دوره پنجم شوراها ۱۵ هزارمیلیارد تومان برای شهر هزینه شود باید این مبلغ از شهرتامین و برای شهر هزینه شود.

وی باتاکید براینکه این درآمدها باید به گونه ای باشد که فشارها از روی دوش شهروندان برداشته شود و درآمد پایدار ایجاد شود، اضافه کرد: هزینه های جانبی باید کاهش یابد و پرو‍‍ژه های بزرگ باید اجرا شود.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان در مورد اولویت شورای پنجم نسبت به مسائل عمرانی یا مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: ۷۰ درصد از بودجه سالیانه مربوط به مسائل عمرانی است؛ برخی از مقولات فرهنگی از جمله احداث زیرساخت‌ها فرهنگی در این ۷۰ درصد جای می‌گیرند و مابقی آن در بخش ۳۰ درصدی برنامه ریزی می‌شوند.

نصر اصفهانی با بیان اینکه  احساس کردیم که باید بودجه سال جاری اصلاح شود طبق قانون می توانیم تغییراتی را اجرا کنیم،‌ ادامه داد: تغییرات با پیشنهاد شهردار و در قالب اصلاح بودجه از پروژه هایی که اولویت اجرایی کمتری دارند را برای مکان هایی که بیشتر در اولویت دارند، هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری گام هایی درمسائل فرهنگی – اجتماعی برداشته که باعث افزایش انتظارات شهروندان در مسائل فرهنگی از شهرداری شده است، تصریح کرد: در همین راستا باید با متولیان فرهنگ و اجتماعی جلسات برگزار شود تا کارها را به صورت تدریجی به شهرداری منتقل نشود.

عضوشورای اسلامی شهراصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان در مقوله کتاب‌خوانی ورود کرده اما این موضوع باعث کوتاهی متولیان امر شده است ازهمین رو باید جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار شود تا هر ارگانی نقش خود را به خوبی ایفا کند.

نصراصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه ملاقات شهروندان با اعضای شورا در روزهای مشخص است ، گفت: کمیته های نظارتی بعد از ظهرهای یکشنبه در مناطق برگزار می شود و باید این جلسه برای ارتباط با شهروندان ادامه پیدا کنداما ممکن است در شیوه ها تغییراتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورا با تلفن نیز می توانند با شهروندان ارتباط برقرار کند، ادامه داد: اعضای شورا به عنوان نماینده مردم هستند از این رو باید خود را وقف مردم و پاسخگویی آنان باشند.

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان  با بیان اینکه  اعضای شورا برای برقراری ارتباطات  باید ازطریق  رسانه های مکتوب ، صدای شهر و اینجا اصفهان با برنامه ریزی ها باید دنبال شود،تصریح کرد: از بیان مباحث  تکراری  برای مردم نیز پرهیز شود،  باید برای ارتقای اطلاعات شهروندان گام هایی برداشته شود.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه بخش حقوقی شهرداری که متولی دریافت حقوق شهرداری از مردم است باید در آن نیز بخشی با عنوان مشاور حقوقی مردم در آن راه اندازی شود، گفت: شهرداری باید برای این امر پیش قدم شود و مکانی برای مشاوران حقوقی در نظر بگیرید تا شهروندان برای دفاع از حق خود به آن مکان مراجعه کنند.

کد خبر 304089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.