سکته قلبی در کمین افراد سیگاری است

یک سکته قلبی (حمله قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند(رگ های خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.

لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً به علت تغییرات آترواسکلروز باریک شده، تشکیل می شود و پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را که «ترومبوز» نیز نامیده می شود، شروع می کند.

لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند، که سبب مرگ سلول های قلبی در آن ناحیه می شود، ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد، و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.

گاهی استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.

تخمین دقیق شیوع حملات قلبی دشوار است زیرا حدود ۲۰۰ هزار تا۳۰۰ هزار بیمار هر ساله در آمریکا قبل از رسیدن به خدمات پزشکی می میرند.

تخمین زده می شود که تقریباً یک میلیون بیمار هر ساله با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند.

حملات قلبی مسئول ۱ از هر ۵ مرگ می باشد، این بیماری یک علت عمده مرگ ناگهانی در بالغین است.

با توجه به اینکه سکته های قلبی جزو اولین آمار مرگ و میر در جهان شناخته شده است، در رابطه با این موضوع گفتگویی را با «دکتر محمد رضا اخباری- متخصص قلب و عروق» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی به معنای گرفتگی یا تنگی رگ و شریانی که به قلب خون رسانی می کند، است.

عضله قلب با خاصیت پمپاژی خود، خون رسانی به کلیه اعضای بدن را به عهده دارد و خودش هم نیاز به خون رسانی و اکسیژن رسانی از طریق شریان های کرونری دارد اما سکته قلبی وقتی اتفاق می افتد که رگ هایی که به خود عضله قلب خون رسانی می کنند، مسدود شوند.

رگ های قلب در اثر چه عواملی باعث گرفتگی می شود؟

عضله قلب ۳ رگ اصلی دارد که قطر آنها ۲ تا ۴ میلی متر است، این تنگی با پلاک از حدود ۲۰ سالگی شروع می شود و معمولاً وقتی بیش از ۵۰ درصد قطر رگ تنگ شود باعث ایجاد علامت می شود.

البته سکته قلبی چند نوع دارد و نوع مدنظر که عوارض زیانبار و مرگباری دارد نوعی است که رگ به طور کامل مسدود می شود.

سکته های قلبی چه علائم هشداردهنده ای دارد؟

درد سینه پشت جناق(استخوان وسط سینه) یک علامت عمده حملۀ قلبی است، ولی در بسیاری افراد به خصوص در افراد مسن و بیماران دیابتی درد ممکن است ناچیز یا حتی اصلاً وجود نداشته باشدکه از آن بنام حملۀ قلبی خاموش یاد می شود.

اغلب درد از ناحیه سینه به بازوها یا شانه، گردن، دندان ها، فک، شکم یا پشت انتشار می یابد، گاهی اوقات درد تنها در یکی از این نواحی احساس می شود .

یکی از خصوصیت های دردهای قلبی این است که دست چپ هم ممکن است تیر بکشد.

این دردها با فعالیت تشدید و با استراحت بهبود می یابند.

چه دلایلی باعث ایجاد سکته قلبی می شود؟

دلایل مهم و شناخته شده ای که همه مردم با آنها آشنایی دارند، قند خون یا همان دیابت است، متأسفانه شیوع دیابت روز افزون شده است.

علت دوم فشار خون بالا و کنترل نشده است، علت دیگر چربی خون مضر است، ضمن اینکه مصرف دخانیات اعم از سیگار و قلیان، چاقی، کم تحرکی، آلودگی هوا، سروصدای زیاد و استرس از دیگر علت های ایجاد سکته قلبی به شمار می روند.

راهکارهای پیشگیری کدامند؟

کنترل بیماری ها به خصوص دیابت منجر به پیشگیری از بیمارهای قلبی می شود.

اگر فردی دچار فشار خون است باید بیماری خود را جدی بگیرد و طبق نظر پزشک دوز داروی خود را کم یا زیاد کند.

 بیماری فشار خون بدون علامت است، مانباید دنبال علامت باشیم بلکه با دستگاه فشارسنج فشار خون را بگیریم و اگر فشار بالا بود با نظر پزشک دارو مصرف کنیم.

اصلاح شیوه زندگی و افزایش تحرک در روند پیشگیری بسیار مؤثر است؛ چربی خون هم باید با ورزش و تغذیه درست کنترل شوند.

فشار خون، دیابت و چربی خون از مهمترین عوامل سکته های قلبی هستند.

سکته های قلبی در کمین افراد سیگاری است این در حالی است که بیسیاری از افراد سیگاری گمان می کنند که با ترک سیگار دچار سکته قلبی می شوند اما این باور اشتباه است و هیچ ارتباطی بین ترک سیگار و بروز سکته وجود ندارد.

البته ترک مصرف مواد مخدر باید به صورت تدریجی انجام شود اما ترک سیگار اینگونه نیست.

برای ترک سیگار توصیه می شود افراد به صورت ناگهانی اقدام کنند.

کد خبر 303981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.