مرکز زیست بومی تالاب گاوخونی در اصفهان افتتاح شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از افتتاح مرکز زیست بومی تالاب گاوخونی خبر داد و گفت:  در اصفهان مطالعات زیست بومی تالاب گاوخونی کامل شده است و دولت برای احیای زاینده‌رود نیز برنامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معصومه ابتکار عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ملت‌ هوشمند از تجربه ملت‌های دیگر عبرت می‌گیرد، اظهار کرد: مردم حق رأی دارند و این حق رأی تعیین‌کننده و مؤثر است.

وی افزود: ایران شاهد ایثار، فداکاری و مبارزه دانشجویان برای آزادی و خون‌های ریخته شده چه در انقلاب و جنگ تحمیلی برای استقلال و آزادی و رنج بزرگان در سختی و حبس برای ایستادگی بر آرمان‌های بر حق خود بوده‌ است، پس حق رای امروز ما حقی مهم و تعیین‌کننده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در دولت قبل خشک شد، بیان کرد: در دولت گذشته تالاب‌های گاوخونی و هامون از بین رفتند و همچنین آلودگی هوا به دلیل توزیع بنزین پتروشیمی با بَنزَن بالا که به دنبال تحریم‌ها توزیع شد، افزایش پیدا کرد.

وی افزود: این مسائل در سال 88 نیز ادامه یافت و دردهای مردم بیشتر شد اما آنها در سال ۹۲ به امید دل بستند و شرایط کشور تغییر کرد.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه من افتخار داشتم که در دوران اصلاحات و تدبیر و امید معاون رئیس جمهور بودم، اظهار کرد: در این دو دولت اقدامات با عقلانیت پیش می‌رود، اتفاقات دانش‌بنیان رخ می‌دهد و در مورد محیط زیست کشور، مطالعات زیادی انجام شده است،

وی ادامه داد: رئیس جمهور در شرایطی به محیط زیست توجه کرد که شرایط سخت اقتصادی و سیاست داخلی، کشور را فرا گرفته بود با این وجود دکتر روحانی، مسئله محیط زیست را اولویت قرار داد و احیای تالاب‌ها در دستور اصلی کار دولت قرار گرفت.

معاون رئیس جمهور در ادامه در خصوص احیای زاینده‌رود گفت: در اصفهان مطالعات زیست بومی تالاب گاوخونی کامل شده و امروز مرکز زیست بومی تالاب افتتاح شد، همچنین برنامه مدیریت تالاب گاوخونی در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مصوب شده و احیای زاینده‌رود و گاوخونی طبق قولی که آقای روحانی دو روز پیش به مردم اصفهان داد، آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به دستاوردهای محیط زیستی دولت در اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۲ وقتی که دولت را تحویل گرفتیم آلودگی هوا در شرایط بی‌برنامه‌ای قرار داشت و شدیدترین آلودگی هوا در کلانشهرها به وجود آمد، چون بنزینی در کشور توزیع می‌شد که بنزن بالایی داشت و همین امر آلودگی هوا را تشدید می‌کرد.

ابتکار با بیان اینکه از ابتدای این دولت بنزین پتروشیمی را از کشور خارج کرده و بنزین یورو ۴ را در سطح پالایشگاه‌ها به ویژه پالایشگاه اصفهان تولید و پخش کردیم، ادامه داد: با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خودکفایی در بنزین یورو ۴ رسیدیم که نتیجه این اقدام بهبود هوای کلانشهرها به ویژه اصفهان شد.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمارها از سال ۹۲ تا ۹۵ تعداد روزهای سالم کلانشهر اصفهان سه برابر شده است، افزود:‌ تا پایان سال ۹۸ همه شهرهای ایران بنزین یورو ۴ دریافت می‌کنند و دو نیروگاه اصفهان و رامین اهواز برای کاهش آلودگی خوزستان گازسوز شدند و همچنین با اجرای طرح «آماک» ۷۵۰۰ تن گوگرد از هوای اهواز و اطراف آن جمع‌آوری شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه یک شرکت نفتی در سال 92 برای اکتشافات نفتی باعث خشکی تالاب هورالعظیم شده بود، گفت: در همان سال  با حکم قضایی توانستیم در سال ۹۳ دریچه‌های سدهای بسته شده به روی این تالاب را باز کنیم و اکنون از کرخه ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد تالاب شده و ۸۰ درصد آن آبگیری شده است.

وی افزود: از ۲۷ واقعه گرد و غبار استان خوزستان نیز تنها چهار مورد داخلی بوده و مابقی منشأ خارجی داشته است و به همین دلیل مشغول رایزنی با سازمان ملل و کشورهای همسایه برای حل این مشکل هستیم.

به گزارش ایمنا، مرکز مطالعات زیست بومی تالاب گاوخونی و دویست و بیست و چهارمین تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی کشور در شهرک صنعتی امیرکبیر شهرضا امروز با حضور معصومه ابتکار افتتاح شد.

کد خبر 303354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.