خمیدگی فرش ماشینی با پرداخت ۹ درصدی ارزش افزوده مالیاتی

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان گفت: در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده فرش ماشینی به ۹ درصد رسیده و این نرخ تا حدودی مشکل‌ساز است.

حبیب‌الله پوستین‌دوز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا پرداخت نرخ ۹ درصدی ارزش افزوده مالیاتی را از مشکلات عمده تولیدکنندگان و توزیع‌کننده فرش ماشینی برشمرد، اظهار داشت: با کاهش قدرت خرید مردم، سود قابل توجهی عاید فروشنده فرش و حتی تولیدکننده نمی‌شود، اما پرداخت این میزان مالیات کمر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را شکسته است.

وی افزود: عدم آگاهی برخی از کارخانه‌داران نسبت به دارایی‌ها و پرداخت ارزش‌افزوده است، زیرا با دریافت ارزش‌افزوده قیمت فرش افزایش می‌یابد.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان با بیان اینکه نرخ ارزش‌افزوده به کارخانه‌های تولید فرش ماشینی از ۳ درصد آغاز شده است، افزود: اکنون نرخ ارزش‌افزوده فرش ماشینی به ۹ درصد رسیده  که این نرخ تا حدودی مشکل‌ساز است.

وی بیان داشت: هزینه آب، برق، کارکنان و حمل‌ونقل در کارخانه‌های فرش ماشینی بالا رفته و توان پایین خرید مردم سبب رکود فرش ماشینی در بازار شده است.

تعطیلی ۳۰ کارخانه کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان

پوستین‌دوز گفت: رکود بیش‌ از حد در صنعت فرش ماشینی سبب تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ کارخانه کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت برای نجات فرش ماشینی از رکود راه چاره‌ای بیندیشد، خواستار شد: مسئولان دولتی برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کنند تا فرش ماشینی ایرانی که بی‌نظیرترین فرش در جهان است، با رکود جدی مواجه نشود.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان بیان داشت: عدم همخوانی عرضه و تقاضا، افزایش قیمت مواد اولیه فرش، رکود بیش‌ از حد در صنعت فرش ماشینی سبب تعطیلی ۲۰ تا ۳۰ کارخانه کوچک فرش ماشینی در استان اصفهان شده است.

وی حدود ۳۵ درصد صادرات فرش ماشینی را مختص استان اصفهان دانست و اظهار داشت: شهرستان کاشان نیز در این حوزه بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

پوستین‌دوز افزود: فرش ماشینی اصفهان امروز به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان، آسیای میانه و اطراف خلیج‌فارس صادر می‌شود، چرا که این کشورها به دنبال فرش ارزان هستند.

کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم

وی پیرامون اینکه با وجود رکود اقتصادی در بازار فرش، هزینه های تولید سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش‌ یافته، تصریح کرد: با کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم، افزایش هزینه‌های تولید بر تولیدکنندگان فشار مضاعفی وارد کرده و تولیدات فرش هم کاهش یافته است.

رئیس سابق اتحادیه فرش ماشینی اصفهان با بیان اینکه صنعت فرش ماشینی همانند دیگر صنایع کشور درگیر رکود است، افزود: وضعیت بازار فرش مطلوب نیست و بسیاری از کارگاه‌های کوچک تولید فرش ماشینی به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی تعطیل شده‌اند و کارخانه‌های بزرگ که هنوز فعال هستند با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهند.

کد خبر 303273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.