استفاده از آب های خاکستری مهمترین راهکار برای مبارزه با بی آبی است

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر گفت: به منظور بهینه سازی مصرف آب و کمتر مصرف کردن آن به سمت آبیاری تحت فشار و آب های خاکستری حرکت کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا فدایی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهین  شهر با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد شعیانیه اظهار کرد: محور اصلی این سازمان مبارزه با کم آبی و بی آبی است چراکه شاهین شهر در این رابطه با مشکلاتی روبرو بوده  که با  مدیریت بر منابع آبی مرتفع شده است.

وی با اشاره به اینکه آیات زیادی در قرآن در ارتباط با آب نازل شده ادامه داد: یکی از این آیات این است که حیات همه چیز وابسته به آب است و مهمترین دلیل ایجاد سازمان پارک ها و فضای سبز هم مدیریت بهینه منابع آبی است.

وی اضافه کرد: کل فعالیت سازمان پارک ها و فضای سبز شاهین شهر بر محور افزایش کیفیت مبتنی بر افزایش کمیت استوار شده است.

فدایی اضافه کرد: در همین راستا طی دو سال اخیر برای کادر پرسنلی خود جلسات متعددی را برای آشنایی با علوم روز در حوزه فضای سبز و پوشش گیاهی شهری برگزار کرده ایم که خروجی آن سند راهبردی فضای سبز است که بر تک تک ردیف های بودجه سازمان پارک ها و فضای سبز نظارت دارد به طوری که برای تمامی برنامه ها پیوست «H.S.E» در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول شهری واحد «H.S.E» را واحد سلامتی، ایمنی و محیط زیست شهری معرفی  کرد که به صورت دوجانبه بین مردم و شهرداری نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر ۱۳۵ هزار و ۳۷۵ متر لوله گذاری به وسیله سازمان پارک ها و فضای سبز شاهین شهر انجام گرفته که قریب به ۸۰ هزار متر آن مربوط به دو سال گذشته است.

وی با بیان اینکه «G.I.S» یکی دیگر از واحدهای فعال است که طی سال های اخیر راه اندازی شده، تصریح کرد: بر همین اساس ۳۰۵ هکتار فضای سبز و سرانه ۱۶.۲ مترمربع در شاهین شهر وجود دارد که این آمار دقیق با «G.I.S» امکان پذیر شده است و به وسیله آن می توان کارکرد های مختلف سازمان از جمله مقدار سموم لازم برای دفع آفات را اندازه گیری کرد.

فدایی با اشاره به اینکه اقلیم شاهین شهر باتوجه به نزدیکی با کویر مرکزی ایران، یک اقلیم خاص است و خاک آن درجه سوم است بنابراین هرگیاهی قدرت رشد در آن را ندارد که جلوه بصری داشته باشد در همین راستا مبارزه بیولوژیک در واحد گیاه پزشکی سازمان پارکها مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طی ۴ سال گذشته فضای سبز شاهین  شهر ۹۰ هکتار توسعه پیدا کرده که ۴۰ هکتار آن مربوط به ۲ سال اخیر است و به وسیله «G.I.S» تلاش کردیم در مکان هایی که فضای سبز کمتری داشتند، پوشش گیاهی کاشته شود.

وی با اعلام اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای امسال ۲۴.۵ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال مشابه رشد داشته است، عنوان کرد: بودجه این سازمان در سال گذشته ۱۹.۵ میلیارد تومان که ۸۱ درصد آن  مربوط به مباحث عمرانی و ۱۹ درصد آن به مباحث جاری سازمان تعلق گرفته بود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر با اعلام اینکه سرانه فضای سبز فعلی این شهر کمتر از مقدار  مطلوب است، گفت: در تلاش هستیم در راستای ارتقای سرانه فضای سبز به  سمت توسعه عمومی آن و کاشت درختان برویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۰ لیتر بر ثانیه پساب و ۶۰ لیتر برثانیه آب خام در اختیار داریم بر همین اساس به منظور بهینه سازی مصرف آب و کمتر مصرف کردن آن به سمت آبیاری تحت فشار حرکت کرده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۵ هزار اصله درخت از انواع نارون ها و سوزنی شکل ها در شاهین شهر وجود دارند؛ امیدواریم با وجود این شرایط بتوانیم ۶۰ درصد آلاینده ها را مدیریت کنیم.

فدایی یادآور شد: در سال های اخیر ضمن پایش پساب فاضلاب شهری، تمامی اطلاعات در این خصوص را به صورت یک دست در اختیار مرکز تحقیقات آب وخاک جهاد کشاورزی قرار گرفت تا به ارائه بهترین راهکار برسیم.

این مقام مسئول شهری خاطر نشان کرد: بر همین اساس فعال شدن کمسیون ۷ شهرداری ها به منظور جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان و دریافت ۲ درصد عوارض فضای سبز در هنگام صدور پروانه ساختمان ها به منظور در آمد پایدار در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 303216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.