سند ۲۰۳۰ سند تکلیفی برای کشور ها نیست/تلاش برای اجرای سند تحول بنیادین

سند ۲۰۳۰ یک سند تکلیفی برای کشور ها نیست توصیه کلی برای کشورها در جهت تعلیم و تربیت بوده و با تنوع توصیه ای کلان است، در کشور اجرای برنامه آموزشی بر اساس اسناد موجود است.

به گزارش ایمنا،  سند ۲۰۳۰ یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش(سبک زندگی غربی)، با ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند.

این اسناد با اهدافی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو شده است. اگر چه این سند دارای بخش هایی از جمله برخورداری همگان از سیستم نظام آموزشی است اما در بخش هایی دارای برنامه هایی است که با فرهنگ و رفتار ایرانیان مغایرت دارد؛ موضوعاتی که به راحتی می تواند پروژه نفوذ را اجرایی کرده و با ایجاد تعارض در جامعه مشکلات بسیاری را برای مردم و نظام ایجاد کند.

در موضوع آموزشی این سند آورده شده است که همگان باید ۹ سال حداقل تحصیل کرده و نابرابری آموزشی برداشته شود. همچنین آموزش ها باید دو زبانه یا چند زبانه باشد. موضوعاتی که اگر چه در نگاه سطحی مناسب به نظر می رسند اما دارای تعارضات بسیاری با فرهنگ کشور ما هستند. علاوه بر این موارد در این سند به موضوعات دیگری مانند اشتغال و توسعه مهارت‌ها، آموزش های اجتماعی، شهروندی، آموزش عالی اشاره شده است مواردی که در جزئیات با روح حاکم بر نظام آموزشی کشور ما منافات دارد. گفتنی است موضوع مهم در این سند، مبهم بودن نحوه آموزش و روح حاکم بر آن است

تصویب سند در کشورمان بدون سر و صدا

بر اساس سند ۲۰۳۰ کشورهای عضو ملزم به رعایت و اجرای دقیق ۱۷ سر فصل اعلام شده هستند و این سازمان بر حسن اجرای آن نظارت می کند. در کشور ما نیز مسئولان اجرایی در اواخر آذرماه گذشته سند ۲۰۳۰ را امضا کرده و خود را ملزم به اجرای این سند کردند. سندی که تنها در حوزه آموزش کشور مغایر با روح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. براین اساس ایران هم با امضای این سند متعهد شده که اهداف میان مدت و بلند مدت آموزشی خود را بر اساس همین سند تنظیم و اجرا کند.

تصویب این سند از سوی مسئولان کشور بدون سر و صدا انجام شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت. موضوعی که بارها در ماههای گذشته اعتراض جسته و گریخته ای به آن وارد شد. برخی اجرای این سند را نفوذ فرهنگی دانسته و برخی دیگر اجرای آن را به بار آوردن خسارت به نظام اعلام کردند، برخی نیز مدعی شدند این سند بدون اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و اعضای آن در جریان تصویب و اجرای آن نبودند.  

رهبر معظم انقلاب در سخنان چند روز گذشته خود در دیدار با جمعی از معلمان، با انتقاد از پذیرش سند سازمان ملل گفت: «به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملتهایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند و چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.»

سند ۲۰۳۰ یک سند تکلیفی برای کشور ها نیست

 رحیم محمدی درباره سند ۲۰۳۰ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: این یک سند تکلیفی برای کشورها نیست و در واقع یک توصیه کلی برای کشورها در جهت تعلیم و تربیت می باشد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در کشور اجرای برنامه آموزشی بر اساس اسناد موجود است، تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین افق ۱۴۰۴ و سیاست های کلی که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش ابلاغ کرده حرکت می کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کل استان اصفهان یادآور شد: سند ۲۰۳۰ در سازمان یونسکو مطرح شد و نمایندگان در این زمینه بحث های زیادی داشتند، اما کارکردها بیشتر حالت توصیه ای داشت تا ابلاغی و کشورها مکلف به اجرای این سند نیستند.

وی افزود: به طور یقین هر کشوری متناسب با نیازهای بومی، منطقه ای و هنجارهای فرهنگی از سند استفاده می کند و برنامه هایش را پیش می برد.

محمدی سازمان یونسکو را یک سازمان بین المللی و دارای شاخص هایی دانست و اضافه کرد: در صورتی که قرار باشد کمکی به کشورها از لحاظ مالی و فرهنگی شود باید بیشتر بر اساس شاخص های هر کشور باشد، در غیر این صورت خود کشورها  الزامی به اجرای همه بندهای سند ندارند.

وی با اشاره به اینکه قبلا هم آموزش " برای همه " خروجی یونسکو بود، گفت: این بخش مناسب سند بود که در گذشته دنبال شده و در کشورها اجرا شد، و اکنون هم می توان مواردی که مناسب فرهنگ کشور باشد را اجرا کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: با دغدغه های رهبر معظم انقلاب اکنون بیشتر باید مراقبت کنیم تا متناسب با ظرفیت های دینی و بومی و اقتضائات جامعه خودمان در این راستا حرکت کنیم و متناسب با آن نیروهای کارآفرین و پژوهشگران مومن تربیت کنیم.

وی اضافه کرد: باید همه امکانات آموزش و پرورش بسیج شوند تا دانش آموزی که خروجی آموزش و پرورش است دانش آموزی مفید به حال جامعه باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: هیچ سندی زیر سند ۲۰۳۰ اکنون در کشور ابلاغ نشده و این موارد مباحثی بوده که در مقامات بال دستی مطرح و تصویب شده است.

تلاش در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وی بیان کرد: نکته قابل اهمیت اینکه برای برنامه های آموزش و پرورش سند بسیار خوبی در قالب سند تحول بنیادین تدوین شده که باید در اجرای این سند تلاش کینم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: عملیات این برنامه در آموزش و پرورش متناسب با سند تحول خواهد بود و در مواردی که همخوانی با سند تحول دارد با توجه به تذکر مقام معظم رهبری اجرا می شود.

وی در خاتمه گفت: سند ۲۰۳۰ هم در مواردی همخوانی هایی با سند تحول بنیادین دارد که میتوانیم با شناخت اجرا کنیم و مواردی که هیچ تناسبی با نیازها و انتظار کشور ندارد تکلیفی برای اجرای آنها نخواهیم داشت.

کد خبر 302313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.