دولت با این شرایط پیش برود ۱۰ سال طول می‌کشد بیکاری برطرف شود

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر در حوزه ایجاد اشتغال دولت بخواهد با این شرایط پیش برود ۱۰ سال طول می‌کشد تا مشکل بیکاری به‌طور کامل برطرف شود.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته (یکشنبه 17 اردیبهشت) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت حضور در عرصه انتخابات، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفت: واقع قضیه آن است که مشکلات اقتصادی در کشور به دغدغه مردم تبدیل شده و اقتصاد بیمار حالت اورژانسی به خود گرفته است.

وی با اشاره به میزان بالای بدهی‌های دولت تصریح کرد: شرایط پولی و بانکی و وضعیت بدهی‌های دولت به میزان 210 هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان نقدینگی و خلق پول به 1300 هزار میلیارد تومان رسیده که 700 هزار میلیارد تومان آن در این مدت اتفاق افتاده است.

رئیسی درباره وضعیت و شرایط کار و بیکاری در کشور عنوان کرد: متاسفانه مسئله بیکاری در کشور وجود دارد، هم کسانی از تحصیل کنندگان انتظار کار دارند و برای آنها کار وجود ندارد و هم کارگرانی که با تعطیلی کارگاه‌هاشان روزانه به جمع بیکاران افزوده می‌شوند و تعداد آنها نیز زیاد است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اکنون پنجاه درصد ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست.

وی درباره ورودش به عرصه انتخابات، اظهار داشت: ورود بنده به این عرصه برای این است که گره‌ای از گره‌های کشور بگشایم و فکر می‌کنم حضورم می‌تواند اجماع‌ساز باشد و همه ظرفیت‌های کشور را پای کار بیاورم و می‌دانم  روش مدیریتی و سابقه کاری من همه ظرفیت‌های موجود در کشور را مورد استفاده قرار می‌دهد.

رئیسی با بیان اینکه برنامه‌های‌مان در حوزه اقتصاد مبتنی بر آمایش سرزمینی است، خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌های اقتصادی خود آمایش اقتصادی را در نظر گرفتیم و نسخه اقتصادی هر جایی را به اقتضای اقلیم خودش طراحی کرده‌ایم و 17 برنامه مخصوص برای نقاط محروم کشور داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به آمار بالای بیکاری در کشور، اضافه کرد: آماری که در رابطه با بیکاری می‌دهند، 12 درصد است که برنامه توسعه ششم می‌گوید این میزان باید به 8 درصد کاهش یابد.

وی افزود: یک آمار 6 میلیون بیکار را در کشور اعلام کرده و آمار دیگری 3 میلیون بیکار اعلام کرده و این میزان بیکاری با تعریفی است که کسی با یک ساعت کار در هفته بیکار محسوب نمی‌شود که البته الان به 2 بخش شاغل ناقص و کامل تقسیم شده است.

رئیسی ضمن انتقاد از روند ایجاد شغل در کشور، تصریح کرد: اگر در حوزه ایجاد اشتغال دولت بخواهد با این شرایط پیش برود 10 سال طول می‌کشد تا مشکل بیکاری به طور کامل بر طرف شود، این در حالی است که در این سال‌ها به تعداد بیکاران افزوده نشود، با اینکه شاهد هستیم هر ساله تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید اشتغال میلیونی ایجاد شود، بیان کرد: برای رفع بحران بیکاری باید اشتغال میلیونی ایجاد شود، یعنی به صورت حداقل سالانه بین یک تا یک و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در کشور، تصریح کرد: ما 17 هزار کارگاه تولیدی تعطیل شده در کشور داریم که باید دوباره فعال شوند و در برنامه ما آمده که با ارائه تسهیلات می‌توان این کارگاه‌ها را فعال کرد.

رئیسی  افزود: ما زیرساخت‌های گذشته را نباید از دست بدهیم، چرا که این یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در بخش‌هایی از کشور است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به ارتباط کشور با دریا، اظهار داشت: ما 3 هزار کیلومتر با دریا ارتباط داریم، اما تنها از 2 درصد ظرفیت آن برای ایجاد اشتغال استفاده می‌کنیم، در حالی که برخی کشورها که ارتباط آنها با دریا بسیار کمتر است به میزان 50 درصد از این ظرفیت آبی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از صنایع اشتغال‌ساز در کشور مسکن است، تصریح کرد: اگر مسکن‌سازی فعال شود، هم مشکل مسکن در حوزه شهری و روستایی حل می‌شود و مشکل مسکن برای جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند حل می‌شود و همچنین اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیسی ضمن انتقاد از میزان بالای قاچاق کالا در کشور، گفت: امروز 18 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور صورت می‌گیرد که میزان آن را تا 30 میلیارد دلار هم اعلام کرده‌اند، مگر نمی‌شود که با یک میلیارد دلار 100 هزار شغل ایجاد کرد؟ اگر10 میلیارد دلار از قاچاق کالا کاسته شود، ما می‌توانیم یک میلیون شغل در هر سال ایجاد کنیم و این کاملاً قابل دستیابی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در تولید محصولات مختلف، گفت: ما باید در کنار تمام محصولات، صنایع تبدیلی ایجاد کنیم و این موضوع بر ایجاد اشتغال پایدار موثر است. وقتی کالایی در داخل کشور تولید می‌شود، چرا باید از کالای خارجی استفاده کنیم. ما می‌توانیم با هماهنگی تولیدکنندگان داخلی هم نیاز کشور را جواب دهیم و هم صادرات داشته باشیم که در اینجا نقش سیاست خارجی و سفارتخانه‌های ما مهم است.

رئیسی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد واردات غیرضرور هستیم، چرا ایران را تبدیل به بازار کالاهای چینی کرده‌اند؟ میزان واردات در این دولت نسبت به دولت گذشته 2 برابر شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به معضل اشتغال در کشور، تصریح کرد: ما برنامه داریم تا در هر وزارتخانه یک معاونت اشتغال فعال کنیم تا بتوانیم همه ظرفیت‌های کشور برای حل بحران اشتغال را پای کار بیاوریم. ما حتماً باید اشتغال با هزینه کم ایجاد کنیم، اگر ظرفیت‌های کشور را در این زمینه احیاء کنیم، می‌توانیم آنچه در قانون تکلیف شده را که دولت وظیفه دنبال کردن آن را دارد، انجام دهیم.

وی افزود: امروز 700 هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی ایجاد شده که اگر 20 درصد از آن را به تولید کشور می‌دادیم، اشتغال جدید ایجاد می‌شد، اما این نقدینگی در عرصه‌های غیرتولیدی رفت و به همین دلیل کارگاه‌های ما تعطیل شد. من از آقایان سوال می‌کنم اگر درصدی از نقدینگی در تولید کشور به کار گرفته می‌شد، آیا بحران بیکاری حل نمی‌شد؟

رئیسی با اشاره به موضوع مسکن، گفت: مسکن از ضروریات جدی کشور است. دولت مکلف است سالانه 200 هزار مسکن روستایی ایجاد کند که در این دولت به میزانی که قانون گفته اجرا نشده است. ما سالانه 700 هزار ازدواج داریم که مسئله مسکن برای آنها مهم است. ما می‌توانیم با احیای بافت‌های فرسوده در شهرها و با وجوهی که در مسکن مهر پرداخت شده و فعال کردن مسکن مهر و مسکن کرامت این کار را انجام دهیم و اگر سالی یک میلیون مسکن ایجاد نشود مشکل جدی خواهیم داشت. همچنین باید به افراد کم درآمد تسهیلات بدهیم و مالیات ایجاد مسکن را برای تولیدکننده کاهش دهیم و بازار سرمایه را به مسکن ارتباط دهیم تا بتوانیم سالی یک میلیون مسکن داشته باشیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بازنشستگان باید درست دیده شوند، اظهار داشت: چرا دولت بدهی خود به صندوق بازنشستگی را نمی‌دهد؟ چرا باید دولت دست در جیب سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کند؟ به نظرم اگر دولت بدهی خود به بانک مرکزی، سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی که مجموعاً 700 هزار میلیارد است و پر خرج بودن خود را و 2 برابر شدن بودجه نهاد ریاست‌جمهوری را با یک انضباط مالی اصلاح کند،‌ مشکلات این حوزه قابل حل است. ما در دولت‌مان حقوق نجومی نخواهیم داشت و از خود من تا تک تک وزرا، مردم را از ثروت و دارایی‌های خود مطلع می‌کنیم و معتقدیم این کار به نفع کشور است.

وی ادامه داد: بودجه امسال 250 هزار میلیارد تومان است که ما آن را قبول نداریم، از این رقم تنها 10 درصد سهم بودجه عمرانی است که قابل تحمل نیست و باید در آن تجدیدنظر شود. کل پولی که شستا به سازمان تامین اجتماعی می‌دهد 7 درصد است که باید 33 درصد باشد؛ معتقدیم اگر یک درصد افزایش بهره‌وری در آن داشته باشیم مشکل این حوزه نیز قابل حل است.

رئیسی با اشاره به نقدیندگی موجود در کشور، خاطرنشان کرد: این حجم از نقدیندگی نگران‌کننده است و اگر درست هدایت می‌شد، امروز شاهد بیکاری نبودیم، بانک مرکزی باید نظارتش را بر سیستم بانکی تقویت کند که اگر این طور بود امروز بانک‌ها تصمیم نمی‌گرفتند و موسسات مالی پول مردم را جمع نمی‌کردند. اگر موسسه‌ای مجوز ندارد صرف هشدار بانک مرکزی کار درست نمی‌شود. اگر بانک مرکزی فعال شود و بانک‌های عامل تحت نظرش باشد، این مشکلات حل می‌شود. امروز معوقات بانکی 570 هزار میلیارد تومان است که باید وصول شود تا چرخ‌های اقتصادی کشور فعال شود. بدهی دولت هم باید تعیین تکلیف شود، ضمن آنکه بدهی دولت به تامین اجتماعی نیز تا آخر برنامه ششم باید تسویه شود. همچنین املاک و اموالی که متعلق به نظام بانکی است و بلوکه شده باید بیرون بیاید و به چرخه مالی کشور افزوده شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه قانون مالیات به خوبی در کشور اجرا نشده، تصریح کرد: سنت اخذ مالیات در کشور ما روشی سنتی است که اگر کارآمد شود مشکلات ما در این حوزه قابل حل است. ما می‌توانیم مودیان مالیاتی را با کمک اصناف فعال کنیم. باید یک سامانه جامع اطلاعاتی که یک طرف آن با گمرکات و مرزهای اقتصادی کشور و طرف دیگر آن با دستگاه‌های نظارتی در ارتباط است، ایجاد کنیم ما معتقدیم می‌شود 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی که در کشور وجود دارد، وصول کرد و مسئله فرار مالیاتی و اخذ مالیات از یقه سفیدها را حل کرد تا این تبعیض ناروا هم رفع شود.

وی با بیان اینکه ما قائل به شفافیت برای اقتصاد کشور هستیم، اظهار داشت: به نظر ما اقتصاد باید در پشت ویترین گذاشته شود تا سلامت دولت تضمین شود. وقتی قانون اساسی می‌گوید همه سران قوا باید اموال خود را به رئیس قوه‌ قضائیه اعلام کنند تکلیف مدیرکل‌ها معلوم می‌شود.

رئیسی با اشاره به موضوع قاچاق در کشور، گفت: امروز قاچاقی که در کشور ما وجود دارد سازمان‌یافته است که با مدیریت همه حوزه‌ها و مدیریت بر گمرکات و بنادر قابل جلوگیری است. به نظر ما وزارتخانه‌های اطلاعات و خارجه برای شناسایی عوامل موثر در خارج از مرزها باید فعال شوند. همچنین گمرکات کشور نیز باید سازمان یافته باشد و رسیدگی به موارد خیلی سریع صورت گیرد که به این ترتیب قاچاق قابل رسیدگی و کاهش است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: یارانه باید برای دهک‌های پایین افزایش پیدا کند و ما باید در جهت کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد عدالت اجتماعی گام برداریم. آنچه گفتیم براساس قانون است و مردم عزیز بدانند آنچه وعده می‌دهیم براساس کارشناسی‌های انجام شده قابل عمل است،‌ آقایان هم رقیب هراسی نکنند.

کد خبر 302060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.