عقب ماندگی نتیجه کم کاری برخی مدیران است

فریدن - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد فریدن گفت: برخی از ادارات که خود متولی فرهنگ در شهرستان هستند با اداره ارشاد همکاری نمی کنند و نبود این همدلی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان کاملا به چشم می آید.

کورس بدیعی در گفتگو باخبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، از برگزاری دومین جشنواره «هفته فرهنگی فریدن» در اردیبهشت ماه  سال جاری خبر داد و اظهار کرد: هفته فرهنگی فریدن فرصت مناسبی است تا مردم فریدن با ظرفیت‌ها و تاریخ و فرهنگ دیرینه خود آشنا شوند و قطعا سابقه فرهنگی و پیشینه فرهنگی منطقه سبب شد که هفته فرهنگی را برای شهرستان برگزار کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری هفته‌های فرهنگی را در شرایطی که کشورهای غربی و بیگانه هویت و تمدن چندین هزار ساله ایرانیان را هدف قرار داده‌اند، از ضروری‌ترین اقدامات دانست که باید در سال‌های آینده نیز تداوم و توسعه یابد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ظرفیت‌های فرهنگی فریدن مورد غفلت واقع شده که نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد، افزود: آنچه که شهرهای مختلف در برگزاری برنامه‌هایی نظیر هفته فرهنگی دنبال می‌کنند، معرفی فرهنگ و تمدن هر منطقه به مردم همان مناطق و دیگر مناطق کشور است.

وی با تأکید بر این که باید برای نهادینه‌سازی میراث ماندگار برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: باید جامعه را نسبت به ارزش‌های فرهنگی آن آگاه و در طرحی سازماندهی شده آنان را به استفاده از این ارزش‌ها تشویق کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن با بیان این که هفته فرهنگی شهرستان یکی از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگی است، افزود:  اگر مردم هر منطقه با فرهنگ و آداب‌ و رسوم خود آشنا باشند، می‌توانند به‌ عنوان بازویی قدرتمند در کنار مسئولان و رسانه‌ها در راستای معرفی این فرهنگ‌ها و آداب ‌و رسوم به مردم سایر نقاط کشور عمل ‌کنند.

وی افزود: تبادل فرهنگی یکی از مسائل مهم است که می تواند در راستای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های هر شهری مؤثر باشد.

بدیعی تاکید کرد: برگزاری این برنامه‌ها از چندین سال پیش در کشور آغاز شده، اما در حدود ۲ سال است که مسئولان این برنامه را به صورت جدی در سطح کشور دنبال می‌کنند و در حال برگزاری این هفته‌های فرهنگی در تمام شهرهای کشور هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی فریدن فرصت و بستر مناسبی برای معرفی و ارائه ظرفیت‌های مختلف شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، علمی، ادبی و هنری به شهروندان شهرستان، کشور و استان است.

بدیعی آب و هوا، مناظر طبیعی و بکر شهرستان و نیز تنوع فرهنگی و قومی را  از مزیت های نسبی منطقه دانست و گفت:  توجه به این مزیت ها با رویکرد گردشگری می تواند در جهت سرمایه گذاری و و برون رفت از کمبودهای فعلی موثر واقع شود.

وی یادآور شد: طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان در سال ٩٤، روز ١٧  اردیبهشت ماه به نام روز فریدن نامگذاری شده است.

بدیعی هفته فرهنگی را فرصتی برای شناساندن شهرستان دانست و تاکید کرد: بدون شک شهرستان تاریخی فریدن که در سایه فراموشی مسئولان رده بالا قرار گرفته، می توانست ظرفیت های آن در این هفته به استان یا حتی کشور معرفی شود ولی کمبود اعتبارات اداره ارشاد و متاسفانه عدم همکاری دوستان باعث می شود، این فرصت ها از بین برود.

بدیعی با اشاره به جلساتی که قبل از هفته فرهنگی با حضور دستگاه های اجرایی شهرستان برای تعیین برنامه های این هفته برگزار شد، تاکید کرد: کلیه برنامه‌های محتوایی هفته فرهنگی فریدن باید با محوریت ارشاد و پشتیبانی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری انجام گیرد.

وی  ادامه داد: عدم حمایت برخی از این دستگاه ها باعث شد تا سین برنامه ها تغییر کند و آنچه که برای آن برنامه ریزی کرده بودیم تغییر کرد و بسیاری از برنامه ها کنسل شد اما امیدواریم باز بتوانیم به نحو شایسته ای این هفته را برگزار کنیم.

بدیعی افزود: اهمیت برگزاری هفته فرهنگی از آنجا مشخص میشود که فرهنگ زیرساخت همه فعالیتهای مردم و دستگاه‌های اجرایی بوده و این واژه به معنای عام خود در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم وجود دارد و نقش ارزندهای ایفا می‏‌کند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری برنامه‏‌های فرهنگی در هفته فرهنگی از سوی دستگاه‌های اجرایی میتواند بسیاری از اهداف سازمانی اداره و ارگان مورد نظر به‌ مردم انتقال یافته و در این راستا هر دستگاه به‌صورت زیربنایی با برعهده‌گرفتن و انجام کار فرهنگی در مسیر اهداف خود گام بردارد.

بدیعی با اشاره به عدم حمایت برخی مدیران ادارات؛ همزمانی این هفته با ایام انتخابات را دلیل کمرنگ شدن اهمیت این هفته دانست و گفت:  نزدیکی برنامه های این هفته به زمان انتخابات است و فضای سیاسی شهرستان باعث شده، برنامه های این هفته در حاشیه قرار گیرد، در صورتی که باید توجه داشته باشیم نباید مسائل فرهنگی را با حاشیه های سیاسی خدشه دار کنیم.

این مسئول در بخش دیگری از گفتگوی خود، علت محدودیت برنامه های فرهنگی را عدم همکاری دستگاه ها عنوان کرد و تاکید کرد: برخی از ادارات که خود متولی فرهنگ در شهرستان هستند با اداره ارشاد همکاری نمی کنند و نبود این همدلی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان کاملا در این هفته به چشم می آید، در صورتی که ما بارها قبل از آغاز برنامه های این هفته با این دستگاه ها جلساتی را برگزار کردیم و آنها قول همکاری داده بودند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فریدن در ادامه به برنامه های این هفته اشاره کرد و گفت: برنامه های این هفته با یک تور بوم گردی که از آثار تاریخی شهر دامنه، سیاه دره دامنه و دشت زیبای لاله زار دره بید دیدن کردن آغاز شد و اجرای کنسرت موسیقی توسط گروه کِریاس نیز شب گذشته با استقبال گرم مردم روبرو بود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه تئاتر «دیار پنج قوم» که با داستانی جذاب از تاریخ فریدن همراه است، در چهار شب از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت در شهرستان برگزار می شود و امیدواریم مردم برای حمایت از هنرمندان بومی شهرستان از این تئاتر استقبال ویژه ای انجام دهند.

بدیعی با بیان اینکه هفته فرهنگی فریدن با اعیاد شعبانیه نیز همزمان است، تصریح کرد: برای روز پنج شنبه که با ولادت حضرت صاحب الزمان(عج) همزمان است برنامه ای ویژه ای با همکاری شهرداری داریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فریدن در خصوص اختتامیه این هفته نیز بیان کرد: اختتامیه این هفته مقرر شد که با کمک دهیاری روستای اسکندری در این روستا برگزار شود اما گویا باز هم مسائل حاشیه ای در عرصه سیاست، برگزاری این برنامه را نیز با ابهام روبرو کرده است و باید دید اجرای برنامه چگونه می شود.

وی در پایان با تاکید بر این که فرهنگ همواره جایگاه والایی داشته و دارد، اذعان کرد: بازخوانی فرهنگ یک سرزمین و معرفی همه جانبه آن در ایجاد خودباوری و نشاط  در مردم تاثیر عمده ای دارد./

کد خبر 301892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.