توسعه و گسترش اتاق های زایمان؛ نوید دهنده ارتقاء کیفیت خدمات مامایی

پانزده اردیبهشت هر سال، یادآور خدمات ارزنده ماماها در سراسر جهان است. هدف از بزرگداشت این روز، آگاهی دادن به جامعه در خصوص نقش ماما، ایجاد اتحاد و پیوستگی بین ماماها و تبادل اطلاعات در زمینه های مختلفآموزشی ، پژوهشی و اجرایی است.

به گزارش ایمنا پنجـم مـاه می، مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام گذاری شده است.

برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی اعلام شد. هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است

این در حالی است که بهبود وضعیت سلامتی مادر و نوزاد در طی بارداری و پس از زایمان یکی از اهداف مراقبت های اولیه بهداشتی  است که ماما به عنوان یکی از افراد کلیدی در رسیدن به این هدف  نقش به سزایی را ایفا می کند.  

از طرف دیگر ماما نه فقط در سلامت مادر و نوزاد بلکه در سلامت جامعه نیز نقش دارد. در واقع سلامت  مادر طی بارداری، تابعی از سبک زندگی  وی است. مادران آگاه از بارداری و زایمان با اطمینان خاطر  وارد مرحله زایمان می شوند که نتیجه آن کاهش اضطراب و افسردگی حین و بعد از زایمان می شود .

 این مادران با اطمینان بیشتری از کودک خود مراقبت می کنند و نقش مهمی  در گسترش دانش، آگاهی و تجربه مطلوب خود به دیگران خواهند داشت. ماما  با حمایت و راهنمایی مادر در چرخه تولد که از تولد نوزاد سالم شروع می شود، می تواند در نیل به هدف سلامتی جامعه را یاری کند.

مطابق تعریفی که کنفدراسیون ملی مامایی از ماما دارد، ماماها  در همه مکان ها ازجمله  خانه، جامعه، بیمارستان، کلینیک و واحد های بهداشتی فعالیت می کنند و فلسفه ارائه این فعالیت ها، انجام  مراقبت با در نظر گرفتن  مکانی است که مادران ترجیح می دهند .

این در حالی است که هر روز موضوع خاصی برای این روز در نظر گرفته می شود. به گفته سایت  internationalmidwives.org شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۱۷  به " ماما، مادر و خانواده: یاران و همراهان زندگی " اختصاص یافته است.

نقش ماماها در افزایش زایمان‌های امن

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی ماما بیان داشت: توسعه و گسترش اتاق های زایمان (LDR) در سراسر میهن، نوید دهنده ارتقاء کیفیت خدمات مامایی با حفظ شئونات زنان ارجمند ایران زمین است؛ این خدمت بزرگ که از دستآوردهای ارزنده طرح تحول نظام سلامت محسوب می شود، همراه با رایگان شدن زایمان طبیعی، آینده ای سرشار از نشاط، سلامت و بالندگی همراه با افزایش فرزندآوری و نسلی سالم را نوید می دهد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از این منظر، طرح تحول نظام سلامت بستری است که اهمیت و نقش ارزشمند شما همکاران گرانقدر را بیش از پیش نمایان ساخت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود:  امیدوارم با توجه به شعار جهانی روز ماما در سال ۲۰۱۷ "ماما، مادر و خانواده: یاران و همراهان زندگی"، بتوانیم شاهد جامعه ای با جمعیتی رو به رشد، سالم، با نشاط و با توانمندی های روزافزون باشیم.

نقش ماما در توسعه سلامت باروری و سواد سلامت

نسیم روح پرور، کارشناس مسئول برنامه سلامت میانسالان مرکز بهداشت استان اصفهان بیان داشت: امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روز افزون یافته است.

وی افزود: دستیابی به توسعه بهداشت و سلامت در جهان بدون توجه به اهمیت سلامت زنان و در نظر گرفتن تفاوت های جنسیتی در ابعاد گوناگون سیاست ها و برنامه های بهداشت و توسعه ممکن نیست.

کارشناس مسئول برنامه سلامت میانسالان بیان داشت: از آنجا که سلامت جامعه نه امری ثابت و پایدار، بلکه روندی در حال تغییر است باید پیوسته مورد مراقبت، مداخله و مدیریت قرار گیرد. سلامتی حق اساسی هر انسان و یک هدف اجتماعی است و تمام دولت ها و حکومت ها موظف به تامین سلامت افراد هستند و سلامت آحاد جامعه همواره یکی از دغدغه های دولت بوده است و برهان آن تأثیر انکار ناپذیر سطح سلامت افراد در توسعه جامعه است.

وی افزود: مامایی به عنوان یک حرفه مسئولیت پذیر و جوابگو معرفی شده است که علاوه بر مراقبت و مشاوره حین بارداری، زایمان و پس از زایمان نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های زنان و انتقال دانش سلامت در حیطه های خودمراقبتی ایفا می کند.

می توان انتظار داشت که با اجرای برنامه خودمراقبتی در زندگی شخصی و خانوادگی توانمندی های جامعه زنان افزایش یافته و با اعتماد به نفس بیشتر، معضلات سلامت خود و خانواده را مدیریت کرده، با اتخاذ شیوه زندگی سالم از بسیاری از مشکلات سلامت پیشگیری کنند و بدین ترتیب مراجعات بهداشتی درمانی بی مورد کاهش یافته و از صرف وقت و هزینه نابجا برای دریافت خدمات، پیشگیری خواهد شد.

روح پرور خاطرنشان کرد: در این زمینه ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد. یکی از نکات حائز اهمیت درخصوص ارتقای نقش ماماها در تضمین برخورداری زنان و دختران از حق سلامت، به ‌ویژه سلامت باروری و جنسی، نقش این قشر در آموزش مسائل پیش از بارداری، مشاوره‌های تنظیم خانواده، مشاوره های روابط زناشویی و جنسی و پیشگیری از ابتلا به ایدز و سایر بیماری های عفونی در مادران و نوزادان است.

وی بیان داشت: ماما می تواند در بیمارستان ها، درمانگاه ها، واحدهای بهداشتی، منازل (مشاوره مامائی و زایمان در منزل) و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامائی کار کند و زنان را با اطلاعات مناسب آگاه کرده و آنها را به راه هایی هدایت کند تا تصمیم گیری آگاهانه را با افزایش مشارکت خود تسهیل کنند.

وی افزود: بدین ترتیب مراقبت مامایی حقوق باروری زنان را حمایت و محافظت می کند و و به تفاوتهای فرهنگی و اصول اخلاقی احترام می گذارد. در مجموع روشن است که ماماها در توسعه و اجرای سیاست های سلامت مشارکت می کنند و در جهت ارتقای سلامت همه زنان تلاش می کنند.

کد خبر 301613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.