۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

فرماندار شهرستان لنجان:

توسعۀ گردشگری، مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان افتتاح شد
توسعۀ گردشگری، مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت:روستاهای شهرستان لنجان به خاطر برخورداری از جاذبه های طبیعی متنوع از ظرفیت بی بدیل گردشگری برخوردار بوده و در کنار این جاذبه ها ، وجود آثار تاریخی و باستانی در نقاط مختلف و برخورداری از غنای صنایع دستی ، شهرستان لنجان به مکانی کم نظیر در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال» سبب شده است مشکلات و معضلات اقتصادی کشور بار دیگر به صدر اخبار رسانه‌ها بازگردد و از سوی دیگر، ظرفیت‌های مغفول مانده کشور برای حل مشکلات اقتصادی  دوباره مجال یافته‌اند در فضای مدیریتی کشور طرح شوند. این شرایط فرصت مناسبی برای بخش‌هایی است که با وجود ظرفیت عظیم در چرخه اقتصادی کشور مهجور مانده اند و  یکی از این بخش‌ها حوزه گردشگری است. صنعتی که هم می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تلقی شود و هم در فضای توجه همگانی به بخش‌های مولد اقتصاد، می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کرده و به رونق و توسعه نزدیک‌تر شود.

سید محسن سجاد در آئین افتتاح اداره اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان لنجان و تنوع فعالیت ها، ارتقاء دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اداره و تامین نیروی انسانی همچنین تجهیز وتامین امکانات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان ضروری به نظر می رسید از این رو پیگیری های لازم در راستای تحقق این مهم انجام گرفت و امروز شاهد افتتاح این اداره در شهرستان لنجان هستیم.

وی افزود: شهرستان لنجان دارای ۱۱۲ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری بوده که ۶ اثر آن به ثبت ملی رسیده است و در این میان می‌توان به اماکن زیارتی، قلعه کافر، پل کله، کبوترخانه‌های زیبا در سراسر شهرستان لنجان و مسجد جامع زرین‌شهر که قدمت آن به اوایل دوران قاجار باز می‌گردد، اشاره کرد.

شهرستان لنجان دارای ۱۱۲ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری است

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه شهرستان لنجان در طول ایام سال پذیرای مسافران فراوانی است، تصریح کرد: شرایط آب و هوایی مساعد و نیز سرسبزی شهرستان لنجان به ویژه در حاشیه زیبای زاینده‌رود از نظر مراکز طبیعی جذاب و موقعیت مناسبی را برای جذب مسافر در شهرستان لنجان فراهم آورده که پارک ساحلی زاینده‌رود در زرین‌شهر، منطقه گردشگری باغ بهادران، منطقه گردشگری برنجکان و بافت تاریخی و دیدنی روستای خشوئیه به زیبایی این شهرستان افزوده است.

وی با اشاره به جایگاه گردشگری در تحقق اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: باید توجه داشت که گردشگری ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و از این جهت می‌توان اقتصاد گردشگری را دارای ظرفیت و تناسب بسیار بالا با شعار سال از سوی مقام معظم رهبری یعنی مبحث اقتصاد مقاومتی دانست و بنده معتقدم توجه به گردشگری در شهرستان لنجان و قرار گرفتن آن در مسیر صحیح و واقعی خود ظرفیت بسیار بالایی برای تحقق شعار سال و نیل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی دارد.

تعریف مسیر های گردشگری نیازمند تغییر ذائقه برای مردم

سجاد ادامه داد: باید به این مهم توجه داشت که اقتصاد مقاومتی اصولاً بر پایه قطع وابستگی به نفت اتفاق می‌افتد و ایران به عنوان کشوری غنی در خصوص دارا بودن منابع توسعه گردشگری و به سبب فرهنگ، تمدن، ویژگی های آب و هوایی و ... که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هست می تواند به کشوری فعال در صنعت گردشگری تبدیل شود.

وی عنوان کرد: از این جهت مطمئنا با تمرکز بر رویکرد گردشگری اسلامی و تنظیم راهبرد ها و برنامه های منظم و منسجم می توانیم وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش داده وبه سمت منابع درآمدی جایگزین بالاخص گردشگری حرکت کرده و به عنوان یک منبع پایدار از آن بهره مند شد.

اقتصاد مقاومتی بر پایه قطع وابستگی به نفت اتفاق می‌ افتد

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری، بزرگترین فعالیت اقتصادی محسوب می شود، بیان کرد: صنعت گردشگری، سومین صنعت مولد شغل و سرمایه است و به همین دلیل این صنعت در طول زمان مورد توجه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه قرار گرفته است؛ چراکه توسعه گردشگری، بخصوص افزایش تعداد جهانگردان بین المللی، باعث رونق طیف وسیعی از فعالیت های اقتصادی یا منطقه ای میزبان می شود.

وی تاکید کرد: امروزه بسیاری از کشورها، این صنعت پویا را بعنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی و توسعه ساختارهای زیر بنایی خود محسوب می کنند چراکه گردشگری در حوزه اقتصادی، عنصری مولد محسوب می‌شود و علاوه بر آن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرگذار است، رونق اشتغال، تولید ثروت ملی و توزیع آن از دیگر زمینه‌هایی است که رونق اقتصاد گردشگری آن را فراهم می‌کند.

سجاد خاطرنشان کرد: معرفی اصولی داشته های خرد فرهنگ ها به گردشگران ضمن اینکه در حفظ ارایه های هویتی موثر است به رونق اقتصادی و اشتغالزایی می انجامد لذا عرضه محصولات سنتی، صنایع دستی و گردشگری هر خطه از موضوعات مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی شود

لزوم معرفی اصولی داشته های خرد فرهنگ ها به گردشگران

وی با اشاره به اینکه با افتتاح اداره میراث فرهنگی انتظار می رود ظرفیت های موجود شناسایی و شکوفا شود، اذعان کرد: ما معتقدیم گردشگری می تواند محور توسعه شهرستان لنجان باشد چراکه شهرستان لنجان دارای ظرفیت بالایی از نظر صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری است که توجه به این مسئله می‌تواند سبب توسعه این صنعت در این شهرستان باشد لذا شناسایی فرصت‌های گردشگری و توجه به زیرساخت‌های این صنعت می‌تواند موجب ارتقای این جایگاه و ایجاد درآمدهای پایدار در شهرستان شود که این مسئله باید مورد توجه ویژه مسئولان شهرستان لنجان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در حوزه گردشگری شهرستان لنجان صورت گرفته اما امید می رود این گونه فعالیت ها بی وقفه به سمت تعالی و پیشرفت استمرار داشته باشد

توسعه بوم گردی؛ زمینه‌ساز اقتصاد پایدار روستاهای شهرستان لنجان

وی با اشاره به  بوم گردی روستایی متذکر شد: روستاهای شهرستان لنجان به خاطر برخورداری از جاذبه های طبیعی متنوع از ظرفیت بی بدیل گردشگری برخوردار بوده و در کنار این جاذبه ها، وجود آثار تاریخی و باستانی در نقاط مختلف و برخورداری از غنای صنایع دستی، شهرستان لنجان به مکانی کم نظیر در کشور تبدیل کرده است.

سجاد ادامه داد: بی تردید تقویت گردشگری و بوم گردی در شهرستان لنجان به عنوان صنعت پاک می تواند تضمین کننده توسعه پایدار شود از این رو اگر قرار است گردشگری به معنای یک صنعت در جریان باشد باید در تعریف مسیر های گردشگری یک تغییر ذائقه برای مردم به وجود آوریم به گونه‌ای که مسیر های تکراری شمال و یا جنوب جای خود را به مسیر های جدید بدهد.

وی یاداور شد: باید توجه داشت در صورتی گردشگری موفقی خواهیم داشت که نگاهمان فراتر از مرزهای جغرافیایی شهرستان لنجان باشد و با تعامل با شهرهای همجوار منطقه نمونه گردشگری تعریف نموده و با برنامه ریزی دقیق کاری کنیم که گردشگر از ورود به این منطقه حداکثر بهره برداری را به دست آورده و با رضایت کامل خارج شود.
فرماندار شهرستان لنجان باغبهادران و روستاهای این بخش را گنج گردشگری دانست و متذکر شد: توسعه اقامتگاه های بومگردی راهکار اصلی توسعه گردشگری روستایی شهرستان لنجان به شمار می رود چراکه جاذبه ها و ظرفیت های  طبیعت گردی روستاهای این شهرستان بی نظیر بوده و در حوزه اکوتوریسم از پتانسیل بالایی برخوردار می باشند.
وی بیان کرد:مسئولان شهرستان لنجان باید به این نکته توجه داشته باشند که بوم گردی یا همان گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاهای بکر و دورافتاده می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از این ویژگی ناب سپری کنند.

اجرای درست بوم گردی می تواند گردشگری را از اتهاماتی مانند تخریب به فرهنگ و طبیعت و محیط زیست مبرا کند
سجاد اذعان کرد: به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، مانند آن ها به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.

وی بوم گردی در شهرستان لنجان را جامانده از قافله صنعت گردشگریدانست و عنوان کرد : مطمئنا اجرای درست این طرح می تواند گردشگری را از اتهاماتی مانند تخریب به فرهنگ و طبیعت و محیط زیست مبرا کند و شیوه ای از گردشگری را اجرا کند که هم بتواند به نیازهای گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ویژگی های سنتی و بومی، اقتصادی جدید و پایدار بدون صرف هزینه هنگفت در بخش صنعت و تغییر کاربری زمین رقم بزند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: یکی از ویژگی های صنعت گردشگری آن است که افراد ماهر، نیمه ماهر و غیر ماهر را جذب می کند و در واقع صنعتی است که ضریب اشتغال آفرینی اش بسیار بالاست و از این جهت هم اشتغال زایی مستقیم را در این صنعت شاهد هستیم یعنی کسایی که در صنعت گردشگری هستند، و هم ایجاد اشتغال برای کسانی که غیر مستقیم با این صنعت مرتبط هستند و علاوه بر آنها، اشتغال زایی القایی ناشی از آن را نیز در به دنبال دارد.

وی افزود:در کسب درآمدهای پایدار باید به این نکته توجه داشت که درآمد از منابعی و به گونه‌ای کسب شود که حقوق آیندگان نیز در آن به نحو شایسته‌ای لحاظ گردد و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و صنعت توریسم باید با رویکرد درآمد زایی پایدار صورت گیرد؛ گرچه راه‌های زیادی برای نیل به اعتماد پایدار شهروندان به مدیران شهری و افزایش مشارکت شهروندان وجود دارد، اما قطعا مهمترین آنها رعایت بایسته‌ها و ایفای نقش خلاقیت از سوی مسئولان برای تامین هزینه‌های شهر است.

صنعت گردشگری یکی از بخش‌های مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به نام گذاری سال ۹۶ به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و تاکید مقام معظم رهبری بر کلید واژه اقتصاد مقاومتی، افزود: سال ۱۳۹۶ بهترین فرصت برای گذار از اقتصاد نفت محور به اقتصاد مبتنی بر گردشگری است، چرا که هم منویات رهبر معظم انقلاب هدایتگر این موضوع است و هم اینکه سه اصل یاد شده از اصول راهبردی اقتصاد مقاومتی اعم از اشتغالزایی، عدم تکیه بر نفت و تنوع درآمدهای پایدار، به تنهایی کفایت می کند تا به این نتیجه برسیم که صنعت گردشگری می تواند برترین منجی اقتصاد کشور باشد و این قابلیت را دارد که می شود به آن اتکا کرد.

در ادامه این ائین فریدون اله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن تشکر از فرماندار و مجموعه مدیریت شهرستان به جهت دغدغه انها در حوزه های ماموریت این سازمان اظهار کرد: امروزه حوزه گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای توسعه استان شناخته می شود و باید گفت ظرفیت های گردشگری شهرستان لنجان با توجه به وجود جاذبه های متنوع تاریخی، رودخانه زاینده رود و جاذبه های متنوع طبیعی، بسیار گسترده است.

لزوم توسعه گردشگری در لنجان در دو حوزه توسعه مناطق نمونه گردشگری و اقامتگاه های بومگردی
وی تصریح کرد: توسعه گردشگری در شهرستان لنجان باید در دو حوزه توسعه مناطق نمونه گردشگری و اقامتگاه های بومگردی پیگیری شود چراکه اداره میراث فرهنگی استان با توجه به نام گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری  با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی را با هدف رونق مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت قرار داد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه اقامتگاه بوم گردی سبب ترویج آداب و رسوم و سنت  شهرستان ها می‌شود، عنوان کرد: فلسفه وجودی میراث فرهنگی در عرصه ملی این است که باید سنت‌های مختلف در شهرستان ها حفظ و حراست شود تا بتواند جایگاه ویژه ای در کشور پیدا کند و در حال حاضر مدیریت استان تاکید ویژه ای بر توسعه بر محور گردشگری دارد، لذا این حمایت وظیفه ما را در توسعه استان بر مبنای گردشگری بیش از گذشته سنگین می کند.

گفتنی است در این آئین بهشاد حسینی به عنوان مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لنجان منصوب شد.

کد خبر 301378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.