به گزارش ایمنا، وحید حسینی با اعلام این خبر گفت: آنگونه که نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان میدهد، موتورسیکلتهای موجود که کاربراتوری هستند، عامل 16درصد آلودگی هوای تهران محسوب میشوند. بدین ترتیب شهرداری تهران درصدد برآمده تا برای حذف این بخش از آلودگی هوا، برنامه جایگزین کردن آنها با موتور برقی را در قالب یک چرخه ایجاد کند و به حرکت درآورد.
به گفته وی، یکی از مشکلات در مسیر جایگزین کردن موتورهای برقی بجای کاربراتوری، فاصله قیمتی آنها بود که در موتور برقی قیمت 9.5میلیون تومان و موتور کاربراتوری قیمتی به مراتب پایین تر داشت. بدین ترتیب در سال گذشته 2 اقدام صورت گرفت که یکی پایان شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری جدید بود که موتورهای انژکتوری با قیمت 7 میلیون تومان باید جایگزین آن میشد و قیمتی نزدیک به موتور برقی داشت. اقدام دوم نیز بحث افزایش یارانه خرید موتورهای برقی بود. شهرداری تهران پیش از این قرار بود 1.8میلیون تومان به خرید هر موتوربرقی یارانه بدهد که این عدد را به 2.5میلیون تومان رساندیم تا قیمت یک موتور انژکتوری با یک موتور برقی کاملا برابر شود و قابل رقابت باشد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: بخش دیگر از برنامه جایگزین کردن موتوربرقی، آوردن موتور برقی به بازار خرید بود. در این راه با شرکتهای دارای صلاحیت واردکننده و پلاک کننده مذاکره کردیم. یکی از بحثهای اساسی ما در این زمینه توجه به موتورهایی بود که برای کار مناسب باشند. در حال حاضر بسیاری از موتورهای کاربراتوری که بیشتر پیمایش را در شهر دارند، موتورهای کار هستند. بنابراین باید موتوری وارد کشور میشد که بتواند با پیمایش بالا، دستکم برای 100 کیلومتر تردد مناسب باشد. در مذاکره با شرکتها چرخه جدیدی را تعریف کردیم که یارانه 2.5 میلیون تومانی شهرداری برای موتور برقی را به عنوان تسهیلات بلاعوض به تولید کننده بدهیم تا قیمت عرضه این شرکت را از رقم قیمت اصلی کم کند و به همان عدد 7 میلیون تومانی برسیم که موتورهای انژکتوری دارند. از طرفی شرکت لیزینگ شهر را هم وارد این چرخه کردیم تا شرکتهای وارد کننده پس از دریافت وام، به جای اینکه وام را به لیزینگ برگردانند، سند فروختن موتور برقی به اشخاص را برگردانند. نخستین شرکتی که با ما قرارداد امضا کرد سایپا بود. این شرکت تعهد کرد تا 500دستگاه موتور برقی موجود کند که 200دستگاه آن در تیرماه وارد تهران میشوند.
حسینی اظهار داشت: بخش آخر از برنامه موتورهای برقی جامعه هدف بود که در این بخش شرکت پیک سبز در بازار تهران فعالیت میکند. این شرکت در تأمین موتورهای برقی مشکل داشت. با خبر تأمین 200 دستگاه موتور برقی، شرکت پیک سبز کل این تعداد را خرید تا ناوگان پیک موتور برقی خود را در محدوده بازار تأمین کند. بدین ترتیب از تیرماه، نخستین ناوگان پیک موتوری پایتخت در محدوده بازار آغاز به کار میکند.
نظر شما