مرد بی احساس

برخی آقایان درک و شناخت درستی از نیازها و خواسته‌های همسرشان نداشته و از روحیات و دلبستگی‌های او فرسنگ‌ها فاصله دارند. در واقع برخی آقایان زندگی می‌کنند تا کار کنند، در حالی که ارج نهادن بیش از حد به شغل، یکی از دلایل اصلی غفلت از همسر و خانواده و در نتیجه دلزدگی زناشویی است.

به گزارش ایمنا، خانمی جوان که برای گرفتن مشاوره در خصوص جدائی از همسرش به مرکز مشاوره آرامش آمده بود، گفت: 10 سال پیش با فرامرز ازدواج کردم، اوایل همسرم خیلی به من علاقه داشت و مرتب به من ابراز محبت می‌کرد و هیچ مشکلی با هم نداشتیم، اما چند سالی است که از نظر عاطفی بسیار سرد و بی روح شده است، من به شیوه‌های مختلف به وی ابراز احساسات می‌کردم ولی او اصلاً مرا نمی‌دید و هیچ واکنشی به عواطف من نشان نمی‌داد.

اوایل تصور می‌کردم شاید از ظاهرم باشد. به همین جهت تصمیم به لاغر شدن گرفتم، شروع به ورزش کردم و رژیم گرفتن کردم و آنقدر جدی و مستمر ادامه دادم که حسابی تناسب اندامم مثل زنان امروزی شده بود، حالا از لحاظ ظاهری عالی شده بودم اما اخلاق همسرم هیچ تغییری نکرد حتی گاهی مسخره‌ام هم می‌کرد.

اوضاع دیگر برایم خسته‌کننده بود، به همین خاطر تصمیم گرفتم برای پر کردن اوقات فراغتم و فراموش کردن رفتار و طعنه‌های همسرم خودم را درگیر کار کنم. بنابراین دوباره به سمت ورزش رفتم و آن را ادامه دادم و مربی بدنسازی شدم، روش زندگی‌ام کلاً عوض شد یک زن مدرن و امروزی و عاشق تجملات شدم و خودم را سرگرم مد و لباس‌های شیک کردم.

در رفت و آمدهائی که به باشگاه بدنسازی داشتم با صاحب آنجا که مردی به نام فرشید بود آشنا شدم و کم‌کم این آشنائی ما به رابطه عاطفی و صمیمی تبدیل شد. او تمام خلاء‌های عاطفی چندین ساله‌ام را برایم پر کرد، وقتی با او درد و دل کردم و اوضاع زندگیم را برایش تعریف کردم به من پیشنهاد داد که از همسرم جدا شوم و با او ازدواج کنم، فرشید به من قول داد که مرا خوشبخت خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که دوران تلخ و تنهائی را دوباره تجربه کنم، حالا نمی‌دانم چه کار کنم از طرفی نمی‌توانم از فرشید دست بکشم چرا که تازه طعم محبت را چشیده‌ام و به حمایت‌های عاطفی او نیازمندم و از طرفی نمی‌توانم از دختر 7 ساله‌ام را به حال خودش رها کنم لطفاً کمکم کنید.

اقدامات مشاوره‌ای

از آنجایی که زن در شرایط روحی نامطلوبی قرار داشت در ابتدا همدلی لازم با وی صورت گرفت و بعد از شنیدن کامل شرح حال او و انجام یک مصاحبه بالینی، مشخص گردید که وی بعد از زایمان دچار افسردگی بعد از زایمان شده و سالهاست که دراین شرایط به سر می‌برد. و به علت عدم درمان و رسیدگی، این بیماری مزمن شده است، لذا جهت درمان حتماً نیاز به پیگیری از طریق روانپزشک دارد.

در گام بعدی سود و زیان‌های رابطه عاطفی با مرد بیگانه و پیامدهای آن برایش گفته شد و از او خواسته شد ارتباطش را با مدیر باشگاه بدنسازی قطع کند.

در ادامه دعوتنامه‌ای برای همسر وی ارسال گردید و در جلسه فردی با وی نیازهای عاطفی زوجین مطرح و بیان شد که در صورتی که نسبت به نیازهای عاطفی همسرتان همچنان با موضع بی‌توجهی پیش بروید، مطمئن باشید که قدرت نیازهای عاطفی ارضاء نشده چنان است که افراد با میل و اراده خود، همسر، فرزندان، شغل و حتی باورهایشان را فدای برطرف کردن آن می‌کنند. ، لذا برای زوجین آموزش مهارت‌های ارتباطی، آموزش سبک گفتگوهای سالم و صمیمی، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای از جمله جرأت‌ورزی و تقویت عزت نفس و کمک جهت توانمندسازی وآشنایی افراد با وظایف و مسئولیت‌های متقابل آنها در محیط خانواده ارائه گردید.

عدم تامین نیازهای عاطفی گام اول در خیانت زناشوئی است

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: عدم تأمین نیازهای عاطفی و اساسی مراجع از سوی همسر یکی از علت‌های اصلی خیانت‌های زناشوئی به شمار می‌آید. نیازهای عاطفی در صورت ارضاء توسط جنس مخالف در فرد احساس خشنودی ایجاد می‌کند که فرد حاضر است در صورت عدم ارضاء آنها خطر ارتباط عاطفی با افراد بیگانه را به جان خود بخرد.

وی افزود: عدم آشنائی و درک متقابل از نیازهای عاطفی و خواسته‌های همدیگر از یک رابطه زناشوئی عاشقانه، باعث شده که کم‌کم زوجین نسبت به هم سرد شوند و این سردی و بی‌روحی آنها را روز به روز از هم دورتر و دورتر نماید تا جائی که از حال هم بی‌خبر باشند و فقط به دو نفر آدمی تبدیل شده‌اند که تنها کنار هم در زیر یک سقف زندگی می‌کنند و مطمئناً چنین وضعیتی برای هر خانواده‌ای آسیب‌های زیادی دارد و می‌تواند به فروپاشی آن خانواده بیانجامد.

این روانشناسی و آسیب‌شناس مسایل خانواده گفت: عدم آموزش و مهارت کافی از لحاظ نوع برخورد و سبک‌های ارتباطی صمیمانه و صحیح بین زوجین و نداشتن همدلی لازم از سوی آنها به خصوص شوهر موجب شده است که زن برای رسیدن به خواسته‌ها و پرکردن خلاءهای عاطفی به دوستی‌های نامتعارف با افراد بیگانه پناه ببرد.

لزوم توجه زوج‌ها به نیازهای احساسی و عاطفی همدیگر

این کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش اظهار داشت: همسران با انتظارات آگاهانه و ناآگاهانه با هم ازدواج می‌کنند، پس از پایان دوره ماه عسل زوجین تصمیم می‌گیرند که آرزوها و واقعیات زندگی‌شان را بطور منطقی با هم مبادله کنند که یکی از این موارد روابط عاشقانه است.

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: برخی از زوجین در خصوص خلاء احساسی خود در زندگی تصمیم جدی نمی‌گیرند و همین امر باعث می‌شود تا این خلاء را در بیرون از چارچوب ازدواج و با فرد سومی پر کنند و اینجاست که این خلاءهای عاطفی لطمات جبران ناپذیری به زندگی زناشویی می‌زند و عواقب و نتایج خطرناکی را به همراه دارد.

کارشناس مرکز مشاوره آرامش اظهار داشت: توصیه ما به زوج‌ها این است که چون عهدشکنی تهدیدی برای هر خانواده‌ای به شمار می‌آید، لذا لازم است که نسبت نیازهای احساسی و عاطفی همدیگر توجه کافی و مناسب را داشته باشند تا افراد به خاطر برطرف کردن این نیازها به روابط خارج از حیطه زناشویی خود پناه نبرند.

کد خبر 301215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.