خواسته بیکاران شغل و شاغلان امنیت شغلی است/چالش 1400 بحران صندوق های بیمه

بیکاران به دنبال شغل و شاغلان در صدد امنیت شغلی هستند.

به گزارش ایمنا، کارگران از اقشار زحمت‌کش هر جامعه‌ای هستند که با وجود ارزشمندی، به طور معمول قدر آنان چنان که باید و شاید دانسته نمی‌شود، در حالیکه این قشر در آموزه‌های دین مقدس اسلام از اهمیت بسزایی برخوردارند، به طوری که بنا به قول معروف پیامبر بزرگوار ما بردستان کارگر بوسه زده است.

در سال 1886 میلادی شماری از کارگران در شهر شیکاگو آمریکا علیه شرایط سخت و ناعادلانه کاری خود دست به اعتراضاتی زدند که این اعتراضات موجب قتل تعدادی از آنان شد. با این حال قشر کارگر مبارزات خود را برای احقاق حقوقشان، ادامه دادند تا اینکه سرانجام به نتایج مطلوبی دست یافتند. به همین مناسبت این ایام در بسیاری ازکشورهای جهان به روز کارگر معروف شده است و به تدریج در همه کشورهای جهان از جمله ایران، این روز گرامی داشته شد.

اگرچه اهمیت این قشر برای همه اثبات شده است، اما متاسفانه هنوز هم کارگران بسیاری هستند که در شهرها و کشورهای مختلف، حقوق آنها ضایع می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار با هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، کارگری را مایه افتخار خواندند و با تأکید بر تأمین «امنیت شغلی و معیشتِ» جامعه کارگری افزودند: حضور کارگران و تمامی اقشار ملت در صحنه، همواره سایه جنگ و تعرض دشمنان را از سر ملت ایران کم کرده است.

قرارداد موقت یا برده‌داری نوین!؟

اصلاح قراردادهای موقت کار از طریق اجرای کامل تبصره‌های 1 و 2 ماده 7 قانون کار، حمایت از کالاهای ایرانی و عملیاتی شدن تولید و اقتصاد مقاومتی، توجه به بیکاری واحدهای تولیدی و مطالبات صنفی کارگران و به رسمیت شناخته شدن حق آزادی فعالیت‌های صنفی کارگری از جمله خواسته‌هایی صنفی است که کارگران از دولت خواستارند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این مورد با اشاره به اینکه نیازمند تحول در نظام مزدی هستیم، گفت: دولت‌ها هرگز خود را متعهد به اجرای وظایفشان در قبال کارگران ندانسته‌ و مهمترین خواسته این جامعه نگاه توام با تکریم و حفظ جایگاه نیروی کار است.

حسن صادقی درباره ساماندهی قراردادهای کاری خواستار شد نظام‌مندی قراردادهای موقت شد و تاکید کرد: متاسفانه با نام قراردادهای موقت برده‌داری می شود و از بازرسان خواهانیم تا جلوی این برده‌داری نوین گرفته شود.

بزرگترین چالش سال 1400 بحران تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای

این فعال کارگری با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین چالش سال 1400 بحران صندوق‌های بیمه‌ای است، گفت: ما در زمینه مطالبات تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین طلبکار دولت هستیم و چنانچه مشکل اکنون صندوق‌های بیمه‌ای برطرف نشود، بزرگ‌ترین چالش سال 1400 بحران تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌ای خواهد بود.

 وی افزود: اگر منافع ملی در اولویت باشد سازمان تامین اجتماعی به حقش می‌رسد و مشکل واحدهای تولیدی حل می‌شود.

کارگران و کارفرمایان باید احساس آرامش کنند

به مناسبت روز کارگر سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت توجه به تامین امنیت شغلی و معیشت کارگران، گفت: برای برطرف کردن مشکلات مربوط به معیشت کارگران و امنیت شغلی کارگران باید به اصلاح قانون کار توجه داشت، به طورحتم قانون کار نیازمند بازنگری بوده و باید به گونه‌ای این قانون را اصلاح کرد که کارگران و سرمایه‌گذاران احساس امنیت و آرامش کنند.

بهروز نعمتی، با بیان اینکه قانون کار فعلی شرایط را برای کارفرمایان بسیار سخت کرده است، افزود: درحال حاضر کارفرمایان تمایلی به استفاده از کارگران به صورت دائمی و رسمی ندارند، بنابراین قانون فعلی کار بسیار متزلزل بوده و می‌توان با اصلاح این قانون شرایط را برای بکارگیری کارگران مورد ارزیابی قرار داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگران در قانون کار با مشکلاتی روبرو هستند، تصریح کرد: اصلاح قانون کار از نیازهای جدی حوزه کارگری است و این موضوع به طورحتم به نفع کارفرمایان نیز می‌باشد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس، افزود: به طور حتم ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری نقش موثری درکاهش آسیب‌های اجتماعی نظیرطلاق، حاشیه نشینی و مشکلات اخلاقی دارد.

درخواست بیکاران شغل و خواسته شاغلان امنیت شغلی است

محمد یزدانیان عضو شورای جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان، کارگر و بهره ور نمونه در سال‌های 92 و 94 هم در موضوع وضعیت کارگران به خبرنگار ایمنا گفت : عبادت 10 جزء است که 9 جزء آن در کار و تلاش و بدست آوردن روزی حلال است. همچنین امام علی (ع) در این‌باره می‌فرماید: کار کنید و آن را به پایانش برسانید و در آن پایداری کنید چرا که شرافت انسان به همت‌های بلند است نه به استخوان‌های پوسیده.

وی ادامه داد: درخواست‌ بیکاران کار است و درخواست شاغلان امنیت کاری و این دو مقوله به طور کامل به هم وابسته‌ هستند.

عضو شورای جامعه اسلامی کارگران استان اصفهان به قراردادهای سفید امضاء اشاره و تاکید کرد: همین قراردادهای سفید امضا یا حتی عدم ارائه قرارداد باعث عدم امنیت شغلی شده و متاسفانه سوء استفاده از کارگران در سالهای اخیر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: متاسفانه در فضای کاری جامعه تحصیل‌کردگان هم با عدم تطبیق تحصیلات دانشگاهی با محیط روبرو هستیم که این امر منجر به جذب فارغ‌التحصیلان در محیط‌های غیرعلمی شده است به این معنی که فضای علمی دانشگاه‌های ما به تحقیقات نظری و تئوری و نظریات اختصاص یافته و هنوز با بحث واقعی کسب و کار آشنا نشده‌اند و دوره‌های حرفه‌ای کسب و کار را نگذرانده‌اند.

یزدانیان تصریح کرد: متاسفانه برای کارگران از طرف مسئولین برنامه‌ریزی خاصی وجود ندارد و زمانی که برای اشتغال روستایی برنامه‌ریزی نشود، بیکاران به شهر آمده و حاشیه‌نشینی و مشکلات آن بیشتر می شود.

وی در مورد حقوق و دستمزد هم عنوان کرد: به دلیل کمبود اشتغال در کشور افراد جویای کار همین اندازه که به کاری مشغول شوند راضی بود و با هر حقوق و دستمزدی حاضر به کار می شوند.

این کارگر نمونه به یکی از دلایل پیشرفت در بسیاری از کشورها اشاره و اظهار داشت: زمانی که کارفرمایان و شرکت‌های بزرگ کارگران خود را سهامدار می‌کنند، نه تنها دستمزد پایین کارگران جبران می شود بلکه آنها را مشتاق به کار بیشتر و درآمد بیشتر می کنند.

 وی در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی و صادراتی برای کارفرمایان را مطرح و تاکید کرد: این موضوع چنانچه برای شرکت‌های بالای هزار نفر اجبار شود، کمک بزرگی به ایجاد اشتغال خواهد کرد.

کد خبر 301211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.